Celebra hala Tsukiji, regatul tonului rosu, isi inchide portile pentru a-si schimba locatia. Cum vad aceasta miscare oamenii de afaceri care platesc si 1 milion euro pentru un peste
Kiyoshi Kimura, al carui zambet larg este prezent pe toate panourile care fac reclama la reteaua sa de restaurante care servesc sushi, are un aer dezamagit. Celebra piata Tsukiji din Tokyo, una dintre cele mai mari hale de peste din lume, se pregateste sa-si inchida portile si sa se mute intr-o locatie noua.
In aceasta piata uriasa cu aspect haotic se afla la gramada galantare in care troneaza o varietate ampla de peste, dar si tarabe unde turistii vin sa guste specialitati.
Biroul domnului Kimura se afla la distanta de cativa pasti. Isi aminteste ca in 2013 a castigat un ton rosu la pretul extravagant de 155,4 milioane de yeni (1,2 milioane de euro la cursul actual) dupa o lupta acerba la licitatie impotriva unui restaurant de Hong Kong.
Victoria de anul acesta, 14 milioane de yeni (109.000 euro) pentru un peste de 200 kg, a fost mai putin spectaculoasa, dar a avut un gust deosebit fiind vorba de ultima sa batalie pe care o da in piata Tsukiji.
Este trist ca Tsukiji trebuie sa se mute, deplange proprietarul lantului Sushizanmai, intr-un interviu acordat AFP.
Dupa mai multe decenii de functionare, piata deschisa in urma cu 80 de ani, isi va inchide portile din cauza vechimii infrastructurii si a sistemului depasit de refrigerare, sustin adeptii schimbarii locatiei.
Kiyoshi Kimura era, mai degraba, pentru renovarea si modernizarea pietei Tsukiji intr-un spatiu care sa includa buticuri, restaurante si o sursa mai mare de apa calda de Tokyo. Pana la urma a fost nevoit sa abandoneze proiectul.
Noua piata se va afla la cativa kilometri distanta de actualul amplasament, la Toyosu, in golful capitalei, insa Kimura nu este sigur daca va deschide acolo un restaurant al sau.
"Piata este un loc unde se fac cumparaturile, dar si unde se socializeaza, iar daca nu exista efervescenta oamenii nu vor veni", considera el.
Kiyoshi Kimura isi practica meseria cu entuziasm. Este prezent in multe din poze alaturi de specimene uriase de ton rosu. In fiecare an, in ianuarie, cheltuieste sume exorbitante pentru a pune mana pe primul peste al anului, chiar daca nu stie daca va obtine vreun profit.
Celor care il considera om de afaceri le raspunde ca singurul sau scop este de a furniza clientilor produse delicioase de mare calitate.
"De a-i face fericiti, pur si simplu, iar acest sentiment nu se poate transmite cu gandul la marketing", este de parere Kimura.
Japonezii sunt mari consumatori de ton rosu, pe care il mananca mai ales crud, sub forma de sushi sau sashimi, fara sa se uite la bani.
O singura bucata de "otoro", partea cea mai grasa de pe burta pestelui, poate ajunge la pretul de 3.000 de yeni (23 de euro) intr-un restaurant de lux din Tokyo.
Cererea a crescut si in afara arhipelagului, spre marea suparare a ecologistilor, care sunt ingrijorati de diminuarea populatiei de ton rosu in Pacific.
Maestrul in sushi Jiro Ono, din specialitatile caruia presedintele american, Barack Obama, a gustat in restaurantul sau de 3 stele Michelin din cartierul instarit Ginza, a avertizat in 2014 ca pescuitul in exces al acestei specii pune in pericol industria.
Kimura este totusi linistit. In opinia lui, tonul va domni pentru totdeauna asupra universului sushi. "Si populatiile de 'saba' (macrou) si 'aji' (stavrid) scad periodic, dar pana la urma reusesc sa se refaca", a asigurat el.