“Potrivit estimărilor patronatelor, numărul turiştilor în 2017 ar putea depăşi cifra de 1,5 milioane. Cele mai multe unităţi de cazare au raportat rezervări complete pentru vârful de sezon. Creşterea veniturilor populaţiei, îmbunătăţirea condiţiilor de cazare, facilităţile de plată, toate aceste condiţii s-au întrunit pentru ca 2017 să fie, cel mai proabil, cel mai bun an pentru turismul românesc din ultimii 10”, spun analiştii de la KeysFin, citați de News.ro.

Potrivit KeysFin, pe litoralul românesc erau deschise, în 2016, aproape 900 de unităţi de cazare, dintre care 335 de hoteluri, 243 de vile, 164 de bungalouri, 31 de pensiuni şi 56 de hosteluri. Cele mai multe erau în Eforie (201), Mangalia (177) , Costineşti (154) şi Constanţa-Mamaia (135).

La Registrul Comerţului şi Ministerul Finanţelor erau înregistrate, în acelaşi interval, 2.781 de firme active, cu sediul social în Constanţa şi Tulcea, dintre care cele mai multe ofereau servicii în restaurante (1.106) şi baruri (779), în timp ce alte 424 de companii aveau drept principală activitate serviciile hoteliere.

Datele statistice arată că afacerile firmelor de pe litoral au crescut semnificativ în ultimii ani, de la 801,2 milioane lei în 2012 la 1,33 miliarde lei în 2016. Şi profitabilitatea sectorului a avansat puternic, de la 44,9 milioane lei la 205,8 milioane lei în acelaşi interval.

Între 2012 şi 2016, companiile din HoReCa de pe litoral au trecut dintr-o extremă în alta, rezultatul net evoluând de la minus 37,9 milioane lei în 2012 la un plus de 132,9 milioane lei în 2016. Relevant, în acest context, este avansul profitului din exploatare care a crescut de la 71,6 milioane lei la 250,8 milioane lei în 2016.

Climatul favorabil a fost susţinut şi de finalizarea autostrăzii A2, dar şi de evoluţia internaţională, criza economică din Grecia şi problemele cu terorismul din Turcia influenţând în mod semnificativ deciziile turiştilor români de a-şi petrece concediile de vară în ţară, pe litoral”, susţin analiştii KeysFin.

Dincolo de datele esenţiale privind valoarea cifrei de afaceri şi rezultatul net, studiul KeysFin arată, printre altele, că perioada medie de încasare a creanţelor în acest sector a scăzut semnificativ, de la 138,1 zile în 2012 la 56,9 zile în 2016. Şi perioada medie de plată a datoriilor a urmat un trend pozitiv, de la 273,8 la 177,5 zile în acelaşi interval.

Datoriile companiilor din turism s-au mentinut în ultimii 5 ani la un nivel relativ constant de 1,4 miliarde de lei în timp ce creanţele s-au diminuat cu 100 de milioane de lei la 200 de milioane ceea ce reprezintă semnale pozitive pentru business. Există, bineînţeles, şi destule provocări, datele statistice arătând că datoriile sub un an, de exemplu s-au majorat de la 600,9 mil.lei la 648,4 milioane lei, însă, pe ansamblu, perspectiva este una pozitivă, semn că investitorii de pe litoral şi-au optimizat afacerile”, au mai spus analiştii de la KeysFin.

Studiul KeysFin care a inclus şi o analiză a datelor macro furnizate de Institutul Naţional de Statistică, arată că numărul turiştilor care s-au înregistrat în unităţile de cazare licenţiate (fără cei cazaţi la gazdă şi în alte alte unităţi neautorizate) a depăşit anul trecut 1,23 de milioane, cu peste 200.000 mai mulţi decât în 2015.

Cei mai mulţi turişti de pe litoralul românesc au fost români, 1,11 milioane în 2016, în timp ce străinii au reprezentat numai 6,3% (78.275 turişti).

În ciuda datelor pozitive de pe litoral, pe ansamblu, turismul românesc se află încă mult sub potenţial. Dovadă datele statistice la nivel european, care clasează România pe ultimul loc în UE în privinţa ponderii încasărilor din turism la nivel de produs intern brut. Dacă pentru Malta, Cipru şi Croaţia, turismul reprezintă peste 12% din PIB, România raportează abia 1% din PIB.

Pentru a ajunge din urmă celelalte ţări, România trebuie să investească în primul rând în infrastructura de transport şi în dezvoltarea facilităţilor de cazare la standarde internaţionale.