Ultimul drum al CFR Marfă, spre faliment. UE obligă compania să returneze ajutoare de stat ilegale. Chirițoiu: “Este cartoful cel mai fierbinte pe care trebuie să îl gestionăm”
Vagoane, CFR Marfa
Cartoful cel mai fierbinte pe care autorităţile din domeniul feroviar trebuie să îl gestioneze pe termen scurt este situaţia CFR Marfă, iar compania şi Ministerul Transporturilor au probabil câteva luni să găsească soluţii, a declarat preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu.
"Pe termen scurt, cartoful cel mai fierbinte pe care trebuie să îl gestionăm este situaţia CFR Marfă. Ştim cu toţii că undeva la sfârşitul acestui an vom avea decizia Comisiei Europene care pe lângă datoriile pe care le are CFR Marfă va mai adăuga câteva sute de milioane de euro. Avem probabil câteva luni ca să gândim - în primul rând CFR Marfă şi Ministerul Transporturilor, care e acţionarul CFR Marfă - să găsim soluţii cum vedem evoluţia companiei şi activelor companiei în viitor'', a spus Chiriţoiu, potrivit Agerpres.
În acest sens, el a amintit că autoritatea de concurenţă a propus ca o parte dintre active să fie preluate de CFR SA şi în felul acesta să se reducă volumul datoriilor pe care le are CFR Marfă.
"Ştim cum se va sfârşi investigaţia Comisiei Europene legată de CFR Marfă, dar nu ştim încă suma pe care va trebui să o returneze statului compania, în condiţiile în care Ministerul Transporturilor susţine că societatea are şi nişte obligaţii legate de securitate naţională, care este normal să fie compensate", a declarat recent preşedintele autorităţii de concurenţă.
El consideră că până la sfârşitul acestui an se va primi o decizie în acest caz.
De asemenea, Chiriţoiu a susţinut că CFR Marfă va trebui să treacă printr-un proces de restructurare, deoarece că nu va putea să mai funcţioneze ca până acum.
Într-un interviu acordat în iunie, ministrul Transporturilor de la vremea respectivă, Lucian Şova, a afirmat că, din informaţiile sale, soluţia va fi nefavorabilă companiei feroviare româneşti.
"După semnalele pe care le am, mai degrabă se îndreaptă către o soluţie defavorabilă companiei CFR Marfă şi eu fac toate eforturile să fim pregătiţi pentru ceea ce-i mai rău, adică o decizie nefavorabilă, situaţie în care va trebui, probabil, ca această companie să ia măsuri în vederea returnării contravalorii acelei tranzacţii, ceea ce este imens, lucru care poată să conducă la declararea insolvenţei sale. Nu-mi doresc ca în această situaţie partenerii lui CFR Marfă să fie afectaţi - sau să fie afectaţi cât mai puţin cu putinţă - şi sigur cel mai important partener este CFR SA, de aceea am susţinut accelerarea procesului de executare şi de recuperare a cât mai mult din creanţă, pentru ca să nu se petreacă un efect de domino şi să intre şi CFR SA în deficit, în colaps", sublinia Şova.
Comisia Europeană a lansat, la jumătatea lunii decembrie 2017, o investigaţie aprofundată pentru a determina dacă stingerea de către statul român a datoriilor operatorului de transport feroviar de marfă CFR Marfă şi necolectarea datoriilor companiei i-au conferit acesteia un avantaj neloial, cu încălcarea normelor UE privind ajutoarele de stat.
Consiliul Concurenţei a recomandat preluarea terminalelor de mărfuri care aparţin CFR Marfă de către CFR SA (Infrastructură), ceea ce va conduce la îmbunătăţirea serviciilor oferite operatorilor feroviari în cadrul acestor facilităţi esenţiale şi, în acelaşi timp, va ajuta CFR Marfă să îşi reducă datoriile pe care le are faţă de administratorul infrastructurii, potrivit unui comunicat al instituţiei de concurenţă, remis, pe 1 octombrie.
Această recomandare vine în urma studiului realizat de Consiliul Naţional de Supraveghere din Domeniul Feroviar (CNSDF), din cadrul Consiliului Concurenţei, care a sintetizat principalele aspecte ce caracterizează infrastructura de transport feroviar şi a elaborat o serie de propuneri şi recomandări.
La sfârşitul anului 2018, CFR SA avea de încasat 1,37 miliarde lei de la operatorii de transport feroviar, din care cea mai mare parte reprezintă datorii ale CFR Marfă.
Pe acelasi subiect: