Suntem FURATI pe fata: achizitiile publice ne costa de 20 de ori mai mult
Daca tot taiem pensiile si miscoram salariile, atunci trebuie sa oprim si furtul prin achizitiile publice. Sume uriase sunt drenate fara licitatie din conturile institutiilor publice ca primarii, spitale sau compania de drumuri. Valoarea contractelor incheiate cu anumite firme creste chiar si de 20 de ori, in timp ce sefii institutiilor ni se plang apoi ca nu au bani ca sa ne astupe strazile sau ca sa ne dezinfecteze instrumentele cu care ne opereaza.
Unde-i lege de achizitii prin licitatie, nu-i tocmeala. Insa exact asta se face pe scara larga in sistemul public.
Dintre miile de exemple disponibile, iata unul cu stampila Primariei Sectorului 3 care finanteaza cu 23 de milioane de euro arteziene si elemente de infrumusetare prin licitatie cu un singur ofertant. Pe langa acestea, trei blocuri ale primariei, construite fara licitatie, par o nimica toata.
Cat de mult credeti ca poate castiga si o firma de toalete publice de pe urma primariei din Timisoara? Doar inchirierea toaletelor costa 70 de euro pe luna, una. Adica maximum 100.000 de euro pe an, insa primaria le plateste cu 750.000 de euro.
Ne mutam la Tulcea, unde consilierii judeteni tocmai si-au luat vas de protocol. A costat 170.000 de euro.
Sa aruncam o privire si la Rovinari sau Turceni, unde paza minelor sau vacantele ortacilor sunt rezolvate prin rotatie de aceleasi trei firme de ani de zile.
Poate va sunt totusi mai proaspete in minte cheltuielile ilegale de la Spitalul CF2, unde patru femei au fost nenorocite din cauza ca sefii nu au gasit bani pentru dezinfectant, ci pentru mobila.
Iar la final, o actiune in desfasurare. Compania Nationala de Drumuri da 20 de milioane de euro pe un sistem de rovinieta electronica. Aparatul pe piata costa 1.700 de euro, dar statul il ia cu 3.300 de euro.
Cele mai multe semne de intrebare sunt tocmai la Transporturi. Majoritatea contractelor se "umfla" prin acte aditionale.
Dinu Patriciu crede ca statul nu mai e capabil sa gestioneze aceste situatii. "Ar trebui trecut la externalizarea catre institutii private a intregului sistem de achizitii publice. Numai in felul acesta autostrazile ar incepe sa coste mai putin si nu de patru ori mai mult decat in orice tara europeana", sustine omul de afaceri.
Iesirea din criza ar fi fost tocmai investitiile pentru care statului ii lipsesc 10 miliarde de euro. Asadar in 2010 nu mai construim nimic.