Conform Institutului italian de statistica (ISTAT), ponderea de utilizare de catre cetatenii italieni a serviciilor companiilor aeriene autohtone a scazut in intervalul 2007 - 2011 cu 16%, de la 56 la 40%. Practic, mai putin de jumatate dintre pasagerii care trec prin aeroporturile italiene utilizeaza servicii ale companiilor aeriene din Peninsula, scrie Mediafax.

In contextul publicarii raportului ISTAT, vocile critice s-au interesat de un acord al companiei Alitalia cu Carpatair, companie aeriana romaneasca.

Potrivit site-ului Romacapitale.net, deputatul italian Francesco Barbato (din cadrul formatiunii Italia Valorilor, de centru) cere o ancheta parlamentara in legatura cu prevederile contractului incheiat intre cele doua companii aeriene. Deputatul a remarcat ca, in fiecare dimineata, avioane ale Carpatair decoleaza din orase din Romania, Republica Moldova si Ucraina, transportand la Timisoara pasageri care apoi continua calatoria in Italia, Germania si Grecia. Totul ar fi in regula, dar nemultumirile apar in contextul in care avioane Carpatair opereaza si zboruri intre Ancona si Roma in numele Alitalia, cu piloti, insotitori de bord si avioane proprii.

La cererea presei italiene, Alitalia a confirmat ca a semnat, in septembrie 2011, un acord de tip "code sharing" ("utilizare in comun a codurilor zborurilor") cu Carpatair. Alitalia a precizat ca acordul a fost aprobat de Autoritatea aeronautica italiana (ENAC), iar Carpatair are toate certificatele de siguranta. In plus, Carpatair ar putea opera zboruri in numele Alitalia si pe rutele Pisa-Roma, Alghero-Roma, Parma-Roma si Bolzano-Roma.

"Pare cel putin absurd ca Alitalia sa cedeze unei companii din Romania zboruri cu aceleasi destinatii pentru care ceruse conditii speciale, din cauza crizei, costurile fiind suportate de contribuabilii italieni; multi angajati ai Alitalia, comandanti, insotitori de bord, sunt disponibilizati", argumenteaza Barbato.

Presedintele Asociatiei nationale italiene a pilotilor comerciali (ANPAC), Giovanni Galiotto, este total nemultumit de hotararea Alitalia de a incredinta unele zboruri companiei Carpatair, explicand ca mii de angajati au fost disponibilizati, inclusiv 550 din cadrul Alitalia.

Pe fondul scandalului, ziarul Corriere della Sera scrie ca pilotii si sindicalistii sunt preocupati de siguranta zborurilor operate de Carpatair, notand ca au fost inregistrate numeroase incidente cu avioanele companiei din Romania. Ultimul incident a avut loc, potrivit Corriere della Sera, luni, 7 ianuarie, cand zborul AZ1666, pe ruta Pisa - Roma, operat de Carpatair in numele Alitalia, a fost intarziat din cauza unei defectiuni.