România are nevoie de peste 70 mld. euro pentru dezvoltarea infrastructurii de transport, sumă din care va avea doar jumătate până în 2030
Autostrada
Nevoile de investiţii în infrastructura de transport a României depăşesc 70 miliarde de euro, în timp ce resursele disponibile până în 2030, conform Masterplanului de transport, sunt de 36 miliarde de euro, reiese din datele unui studiu realizat de Euler Hermes și citat de Agerpres.
Cu toate acestea, concluziile cercetării arată că sectorul transporturilor trece printr-o perioadă favorabilă, legată direct de contextul economic, în principal de creşterea consumului privat, care în 2017 a crescut cu mai mult de 10%.
În acest context, aproape un sfert din exportul total de servicii al României de anul trecut, care însumează 20 miliarde de euro, a fost realizat de ramura transportului rutier de mărfuri.
"Cu toate acestea, infrastructura rămâne o piedică majoră pentru dezvoltarea sectorului şi, în sens larg, a economiei naţionale (cu doar 800 km de autostradă şi alţi 60 km previzionaţi a se inaugura în 2018). Calitatea infrastructurii este unul dintre factorii consideraţi în indicii care măsoară competitivitatea economiilor, cum ar fi şi Indexul Competitivităţii Globale al WEF, în care în 2017 România pierde şase poziţii faţă de 2016, fiind clasificată pe locul 68 din 137 ţări. Din estimările recente, nevoile de investiţii în infrastructura de transport a României depăşesc 70 miliarde de euro, în timp ce resursele disponibile până în 2030 (conform Masterplanului de transport) sunt de 36 miliarde de euro. Soluţiile de finanţare ar fi utilizarea instrumentelor financiare, aşa cum sunt fondurile structurale, cât şi cele din Fondul European de Investiţii Strategice, precum şi utilizarea parteneriatului public-privat pentru o orientare mai bună a proiectelor către nevoile concrete de dezvoltare a economiei", se arată în concluziile studiului.
Potrivit sursei citate, piaţa transporturilor este dominată de transportul rutier şi de industriile conexe, fiind axată pe spaţiul comunitar cu mai mult de 90% din transporturile efectuate.
Totodată, la acest moment mai mult de 35.000 de firme şi PFA-uri care operează peste 180.000 de vehicule, angajând aproximativ 360.000 de şoferi profesionişti, dar sub 100 de firme au mai mult de 100 de camioane.
În România, industria transportatorilor este estimată la 5 - 6 miliarde de euro, echivalentul a 5% din Produsul Intern Brut (PIB).
"Creşterea sectorului este condusă de serviciile integrate de depozitare şi transport (care servesc retailul-ul modern aflat în continuă expansiune), curierat (datorită comerţului electronic piaţa de curierat a crescut la peste 400 milioane de euro în 2017) şi transport de piese şi subansamble auto (în linie cu dezvoltarea accelerată a industriei automotive). Transportatorii români sunt în continuare competitivi din punct de vedere al preţului în raport cu pieţele din Europa de Vest, dar cu toate acestea avantajul se erodează din cauza creşterilor de costuri (aferente poliţelor RCA şi salariului minim pe economie) şi aplicarea reglementărilor europene (timpul de repaos obligatoriu şi regulile privind detaşarea angajaţilor). Suplimentar, creşterea economică aduce cu sine şi un deficit de forţă de muncă calificată, ceea ce limitează oportunităţile de dezvoltare date fiind investiţiile reduse în automatizare şi sisteme IT în domeniu (încă văzute ca fiind inutile şi prea costisitoare)", notează specialiştii.
Sursele datelor prezentate în studiul citat sunt: Institutul Naţional de Statistică, Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România, World Economic Forum Global Competitiveness Index 2017-2018, Major Companies in Romania 2018 report by ZF&Deloitte şi studiul Euler Hermes "Modalităţi de plată - Euler Hermes Economic Research".
Pe acelasi subiect: