Proiectul de 6 mil. euro care leaga Canalul Dunare-Marea Neagra de lacul Siutghiol. Obiectiv strategic pentru economia Romaniei, ar putea deveni si turistic
Se implinesc 30 de ani de cand Canalul Dunare-Marea Neagra s-a deschis navigatiei, dupa o munca titanica si cu sacrificiul a mii de detinuti.
Cu o lungime de aproape 100 de kilometri magistrala albastra este un obiectiv strategic pentru economia Romaniei, insa ar putea deveni si unul turistic.
Inaugurat cu fast in urma cu trei decenii, canalul Dunare - Marea Neagra a costat peste doua miliarde de dolari. Peste 20.000 de oameni, multi dintre ei detinuti politici, au lucrat la canal. Proiectarea lui a inceput in 1973.
"Aceasta sarcina am facut-o la inceput cu 182 de ingineri si tehnicieni dupa doi ani de zile, am ajuns la 215 ingineri cu care am elaborat pana la final 33 de mii de proiecte" explica Constantin Avadanei, proiectant canal Dunare-Marea Neagra.
La constructia canalului s-au excavat aproximativ 300 milioane de metri cubi de pamant si roca. Cei care au lucrat acolo isi amintesc de iadul prin care au trecut. Pe de alta parte, erau bine platiti. Un muncitor incasa chiar si la 7-8.000 de lei pe luna, un salariu urias pentru acele vremuri.
"La canal a fost in primul rand munca, s-a lucrat non stop, in trei schimburi. Programul era 10-12 ore, erau kilometri intregi de basculante care duceau pamantul excavat" isi aminteste un fost muncitor la canal.
Proiectul lui Nicolae Ceausescu este refacut acum, in scop turistic, la o scara mai modesta, de autoritati. O ecluza ar putea face legatura intre canal si lacul Siutghiol din Mamaia si va permite iahturilor care vin de pe Dunare sa ajunga in Marea Neagra. Ele ar putea putea intra prin ecluza de la Cernavoda si ar putea iesi pe mare prin Constanta Sud-Agigea sau prin ecluza de la Ovidiu.
"Aceasta portiune de pamant va disparea si va fi inlocuita de o ecluza care va face legatura intre canal si lacul Siutghiol. Dupa ce vor ajunge pe lac, ambarcatiunile vor mai face cateva minute pana malul celalalt, unde se afla statiunea Mamaia" a relatat Camelia Dontu, corespondent PRO TV.
"Nu poate fi vorba de o mini-ecluza, trebuie facuta o ecluza pentru ca acolo este o diferenta de nivel, deci va fi o lucrare ampla", sustine Daniel Georgescu, director CN Administratia Cai Navigabile.
Daca Ministerul Transporturilor isi va da acordul, proiectul care se ridica la 6 milioane de euro ar putea fi realizat cu fonduri europene.