Delegatia condusa de Ponta s-a intors acasa din China, marti noapte, iar opozitia spune ca vizita la Beijing a fost doar o excursie costisitoare, platita de statul roman.
In gara Beijing Sud, delegatia romana s-a imbarcat intr-unul din cele mai moderne trenuri de mare viteza de pe caile ferate chineze. Acesta a atins in teste 380 de kilometri pe ora, dar in cursele obisnuite circula doar cu 300. Pe drum, chinezii i-au prezentat premierului Ponta harta cu reteaua lor de 11.000 de kilometri de cale ferata de mare viteza. Primii 400 de kilometri au fost inaugurati cu doar 11 ani in urma.
Trenul a parcurs in doar 25 de minute cei 117 kilometri pana in orasul Tianjin, unde premierul si sotia lui au fost intampinati in gara de oficialitatile locale. A urmat o vizita la parcul tehnologic din oras si la o fabrica de matrite, care exporta si in Romania.
Acasa, opozitia critica vizita premierului si spune ca statul roman, membru al Uniunii Europene, nu poate sa incheie nici un contract direct cu companiile chineze pentru ca ar incalca regulile comunitare.
"Chinezii doresc sa nu se respecte legislatia europeana, adica sa nu participe la licitatii. Ei vor atribuire directa, ceea ce nu se poate. Victor Ponta este in excursie si nu intr-o vizita benefica. Sunt numai povesti pe care ni le indruga Ponta aflandu-se in campanie electorala. Nu se va concretiza. Si Boc a fost cu o delegatie in China in 2011", a spus Gheorghe Ialomitianu, deputat PDL.
Si intr-adevar, nici Emil Boc nu a reusit sa gaseasca solutii pentru a aduce in Romania viteza chinezeasca de construire a cailor ferate si autostrazilor.
Guvernul Romaniei a discutat cu mai multe companii din China posibilitatea realizarii unei linii feroviare de mare viteza intre Bucuresti si Iasi, care ar putea continua catre Chisinau, in conditiile in care Comisia Europeana se opune unei linii de mare viteza Bucuresti-Constanta, scrie Mediafax.
Premierul Victor Ponta a vrut marti sa vada personal performanta trenurilor de mare viteza din China si s-a deplasat, alaturi de ministrul Transporturilor, Ioan Rus, cu un astfel de tren de la Beijing la Tianjin.
"
Acum domnul Rus a intrat in discutii mai avansate pentru ca nu se poate face acest proiect pilot pe linia Bucuresti-Constanta, acolo este coridor european si Comisia Europeana se opune unui nou proiect, insa cu ce am propus noi, si urmeaza sa avem studiile de fezabilitate, ar fi o linie care sa lege Bucuresti-Iasi si mai departe spre Chisinau", a declarat premierul Ponta, potrivit
Mediafax.
Acesta a aratat ca isi doreste ca in Romania sa realizeze primul proiect pilot de acest fel din Europa Centrala si de Est si a aratat ca proiectul este unul integrat, tara noastra urmand sa contracteze din China atat tehnologia pentru calea ferata, cat si trenurile de mare viteza.
"Pretul mediu pentru o linie de cea mai mare viteza, 350 km pe ora, este cam 20 de milioane de dolari (pe kilometru - n.r.), insa eu cred ca Romania, nefiind distante atat de mari, are nevoie de tehnologie care prevede 200-250 de kilometri", a mai spus Ponta.
Seful guvernului a mai aratat ca in 2015 s-ar putea sti daca acest proiect este viabil. "In 2015, dupa ce terminam cu campaniile electorale, cu toate celelalte lucruri care de obicei impiedica proiectele in Romania este momentul in care putem intr-adevar sa avansam foarte mult cu toate proiectele", a aratat Ponta.