Noi reguli pentru constructorii de autostrazi
Suma unui contract de constructie in infrastructura publica de transport va putea depasi cu maximum 10% valoarea adjudecata, iar constructorul va depune o garantie de buna executie de 15% din valoarea contractului si va primi puncte in plus la evaluarea ofertei daca reduce termenele de finalizare.
Noile reguli au fost stabilite, marti, de Guvern.
Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a justificat modificarile prin faptul ca acele contracte incheiate pana la introducerea acestor norme sunt "dezechilibrate" si nu reprezinta intotdeauna interesele beneficiarilor.
Noile prevederi stabilesc astfel ca suma unui contract nu poate depasi cu mai mult de 10% valoarea adjudecata, iar aceasta doar in situatii neprevazute si recunoscute de FIDIC (Federatia Internationala a Inginerilor Consultanti).
Boagiu a precizat ca acest prag este stabilit la nivel international, deoarece au existat numeroase asemenea situatii in care partea romana, fiind subreprezentata, a pierdut sume importante de bani.
Guvernul a introdus si o garantie de buna executie de 15% din valoarea contractului, din care 10% reprezinta valoarea pe care o depune constructorul la inceperea contractului, iar 5% este valoarea care se retine din factura.
Este introdusa si obligativitatea graficelor de execuţie a lucarilor, in functie de care vor fi efectuate platile, atat pentru constructor, cat si pentru consultant.
"In functie de lucrarile executate, se fac platile. Nu se fac lucrarile, nu se fac platile. Aceasta este o conditie valabila atat pentru constructor, cat si pentru consultantul care urmareste realizarea lucarilor. De ce ? Ca sa nu mai avem situatii, cum am avut de atatea ori, cand constructorul executa lucrarile, consultantul doarme cu facturi, nu le certifica, nu calca prin santier, doar pentru ca el beneficiaza de o suma globala din care poate sa isi traga banii", a afirmat Anca Boagiu.
Noile norme mai prevad ca, la evaluarea ofertelor depuse de constructori, o pondere de 70% va fi reprezentata de oferta tehnica, iar oferta financiara va avea o pondere de 30%.
Ministrul Transporturilor a mai precizat ca, in cazul in care pot si doresc sa execute lucrarile intr-un termen mai scurt decat cel prevazut in caietele de sarcini, constructorii vor primi o bonficatie in puncte la evaluarea ofertelor. In astfel de cazuri, autoritatea contractanta poate accepta, pentru proiectare, o reducere intre 3 si 6 luni a termenelor, respectiv o reducere intre 18 si 24 de luni la executie.
Mai multe despre:
#contracte autostrazi#contracte infrastructura
Pe acelasi subiect: