Cea mai controversata idee din industria aeriana, aplicata. Prima companie care stabileste pretul biletelor in functie de greutatea pasagerilor
Dupa ce saptamana trecuta un norvegian indemna companiile aeriene sa adapteze pretul biletelor de avion la greutatea pasagerului, Samoa Air, o companie aeriana din Pago Pago, a implementat deja ideea, scrie BBC. Totul a pornit in urma incercarii de a reduce costurile de transport, mai multi operatori aerieni argumentand ca un avion mai greu are nevoie de mai mult combustibil pentru a zbura.
Chris Langton, seful Samoa Air, a aparat decizia companiei de a taxa pasagerii in functie de greutatea lor. Directorul a declarat pentru un post de radio ca “aceasta este metoda corecta pentru a calatori”. Astfel, in loc sa plateasca pentru un loc in avion, calatorii platesc un pret pe kilogram, care variaza insa si in functie de lungimea rutei. In acest mod, supraponderalii ar plati mai mult decat calatorii cu greutate normala, iar cei foarte slabi ar primi reduceri substantiale.
"Avioanele nu consuma in functie de locurile ocupate, ci de greutatea persoanelor pe care trebuie sa le transporte. Toata lumea care calatoreste a simtit la un moment dat ca plateste si pentru jumatate din locul pasagerului de langa el", a spus Langton.
Samoa Air taxeaza in prezent intre 1 si 4 dolari pe kilogram, pasagerii platind totalul dintre greutatea proprie si cea a bagajelor.
Chris Langton sustine ca aceasta masura are si efecte pozitive in sfera sanatatii, Samoa avand una dintre cele mai mari rate de obezitate din lume.
Ideea a fost initial avansata de un profesor universitar norvegian, intr-o publicatie economica. Potrivit lui, cu cat sunt mai masivi pasagerii, cu atat se consuma mai mult combustibil pentru transportul lor, lucru care ar trebui sa se reflecte in pretul biletelor.
Trei categorii de bilete, in functie de greutate
Norvegianul propune ca pasagerii sa-si declare greutatea atunci cand cumpara biletele. Mai mult, pentru verificare, inainte de imbarcare se vor face controale aleatorii. Profesorul propune fie stabilirea unui pret per kilogram, fie instituirea a trei categorii de bilete: pentru pasagerii cu greutatea medie, sub medie si peste medie.
Unele companii aeriene au deja reguli pentru persoanele supraponderale. In cazul in care un singur loc nu le este de ajuns, li se cere sa plateasca pentru inca unul.
Dar specialistii spun ca pentru fiecare kilogram in plus, se consuma mai mult kerosen, ceea ce inseamna costuri suplimentare pentru companii si mai multa poluare pentru planeta.