Bulgaria si Albania ne dau ori nu lectii la autostrazi? GALERIE FOTO
Romania nu se poate lauda cu infrastructura. De nicio culoare. In 2009, din cei aproape 82.000 de kilometri de drumuri publice, doar 29,2% erau modernizati si 321 reprezentau autostrazi. Cat despre anul trecut, s-au inaugurat doar... 11 kilometri de autostrada. Dar nici albanezii si nici bulgarii nu o duc mai bine in ceea ce priveste transporturile. Sa vedem insa cum arata autostrazile lor spre deosebire de ale noastre.
Nu doar la noi constructia unei autostrazi pare ca dureaza o vesnicie. In Bulgaria, spre exemplu, autostrada Tracia a inceput in 1964 si a fost finalizata doar pe jumatate. Asta inseamna, ca se lucreaza la ea de nici mai mult, nici mai putin de...47 de ani. Din cei 443 de kilometri ai autostrazii, pana acum sunt terminati putin peste 280 de kilometri.
Bulgaria vrea sa construiasca, in urmatorii cinci ani, 288 de kilometri de autostrada, in conditiile in care, la ora actuala, tara vecina este pe ultimul loc din Europa in acest domeniu, potrivit datelor prezentate de ministrul bulgar al Dezvoltarii, Rosen Plevneliev, care a promis ca va realiza acest lucru in timpul mandatului sau.
Bulgaria se afla la coada clasamentului european privind lungimea autostrazilor la 1.000 de kilometri patrati, cu numai 3,8 km de autostrada/ 1.000 km patrati. Pe primul loc se afla Germania (32 km/1000 km2), urmata de Italia (28), Austria (10), Slovenia (14) si Lituania (6).
Albania, mai corupta decat Romania?
Albanezii ne-au intrecut la infrastructura rutiera. In urma cu doi ani, Albania inaugura o sectiune de 61 de kilometri din autostrada Albania-Kosovo. Costul proiectului a fost de „doar” 600 de milioane de euro. In trei ani.
Cunoscuta ca fiind una din cele mai sarace state ale Europei, Albania a avut in ultimul deceniu o crestere economica sustinuta. Cu o populatie de doar trei milioane de locuitori, PIB-ul Albaniei a ajuns astazi la aproximativ 25 de miliarde de dolari.
Guvernul albanez a inceput sa se clatina, insa, tot mai mult, din cauza numeroaselor scandaluri de coruptie, trafic de arme si de organe. Cazuri asemanatoare reprezinta Croatia si Muntenegru, foste republici iugoslave, in care premierii au demisionat dupa ce au realizat ca lupta impotriva coruptiei este o conditie absolut necesara pentru integrarea europeana.
Autostrazile noastre... lipsesc cu desavarsire
La noi, muncitorii parasesc lucrarile de constructii. Un astfel de exemplu il constituie autostrada Bucuresti-Ploiesti, care trebuia sa fie gata de un an si unde la lucru, sunt prezenti doar cativa muncitori rataciti. Cat despre tronsonul Cernavoda-Constanta, aici, taranii s-au apucat sa-si cultive pamanturile expropriate, convinsi fiind ca drumarii nu-i vor deranja nici in 2011.
Guvernul roman a stabilit la sfarsitul lunii trecute lista celor 18 proiecte de investitii publice, care vor fi propuse spre realizare prin parteneriat public-privat (PPP) si pe care figureaza si constructiile autostrazilor Comarnic-Brasov, Sibiu-Pitesti, Ploiesti-Buzau-Focsani, Targu Mures-Iasi-Ungheni, precum si a centurii de sud si de nord a Capitalei (in regim de autostrada).
Mai mult, avem si reguli noi pentru constructorii de autostrazi. Intrebarea este urmatoarea: cati kilometri de autostrada vom finaliza in acest an?
Potrivit ministrului Transporturilor, anul acesta, Romania va fi un real santier, facand astfel referire la toate constructiile rutiere care urmeaza sa aiba loc.
”Pot sa va promit ca vom castiga pariul acesta”, spunea Anca Boagiu in luna martie, in cadrul unei conferinte. Ramane insa de vazut daca lucrurile se vor intampla astfel.