Petrom are cu 9.300 de angajati mai putin, a pierdut 8 puncte din cota de piata, dar profitul a crescut de 5 ori, cine sunt angajatii romani fara facultate care castiga peste 1.000 euro/luna si cum arata topul bancilor dupa numarul de clienti
In fiecare dimineata citim site-urile romanesti si straine si strangem stirile de top de la Bloomberg la Ziarul Financiar, pentru cel mai bun update. Urmareste Incont.ro pe site sau pe Facebook. Transmitem informatiile care fac toti banii. Powered by StirileProTV.
Dupa cinci ani de criza, Petrom are cu 9.300 de angajati mai putin, a pierdut 8 puncte din cota de piata si rafineaza cu 27% mai putin petrol, dar profitul a crescut de peste cinci ori, iar marja neta este mai mare decat cea a Exxon
Ziarul Financiar incepe un serial de analiza privind evolutia celor mai mari companii din Romania in aceasta perioada de criza, incercand sa identifice si sa prezinte principalele decizii ale managementului si actionarilor care au influentat businessul. Serialul de analiza incepe cu Petrom, pcea mai mare companie locala, controlata de grupul austriac OMV si unde statul roman mai detine 20% din actiuni.
Petrom, cea mai mare companie din Romania, a ajuns la finalul celor cinci ani de criza, 2009-2013, la un profit istoric de peste un miliard de euro, de 5,5 ori mai mare decat in 2009, cel mai dificil an pentru economia locala dupa caderea Lehman Brothers, si la o marja neta de castig mai mare decat cea a unor giganti petrolieri precum ExxonMobil sau Shell.
Pe baza rapoartelor anuale ale grupului Petrom si a situatiilor financiare calculate conform standardelor internationale, ZF face o retrospectiva a ceea ce au insemnat cei cinci ani de criza pentru unicul producator de petrol si gaze din Romania si scoate in evidenta principalele transformari prin care a trecut compania. Acest exercitiu va fi reluat de ZF pentru primele 100 de companii din Romania in functie de cifra de afaceri.
Ce spune un manager Emirates despre piata romaneasca de transport aerian
Romania este o piata de dimensiuni medii din regiunea Central – Est Europeana, ce se afla in plina dezvoltare, cu un trafic aerian in crestere de la an la an, spune Bahar Ahmet Birinci, manager Emirates pentru Turcia, Romania si Bulgaria, despre piata romaneasca de transport aerian, noteaza Capital.ro.
Mai mult, crede aceasta, zona euro ”nu a iesit dintr-o zona de incertitudine”, afectand l”In acelasi timp, este important de subliniat ca Romania este o piata foarte interesanta pentru industrie si exista multe linii aeriene care isi doresc sa atraga trafic de aici. Din acest punct de vedere, piata este atractiva pentru noi investitii”a nivel global increderea consumatorilor si consumul, astfel ca investitorii vor fi in continuare precauti, a punctat Bahar Ahmet Birinci.
Cu o mentiune: Emirates nu opereaza in mod direct in Romania, astfel ca planurile companiei vizeaza atragerea grupurilor de turisti din tara noastra pentru reteaua de destinatii a Emirates.
Cele mai ieftine firme de curierat din Romania. Cat te costa sa livrezi un plic sau un colet
Numarul firmelor de curierat rapid a explodat in Romania in ultimii ani, ca urmare a dezvoltarii segmentului vanzarilor online, dar mai ales a apetitului pentru livrarile in siguranta si fara intarzieri, obiectii sesizate de catre clientii care au apelat la serviciile operatorului national de transport, Posta Romana.
Wall-Street.ro a incercat sa afle cat il costa pe un client, persoana fizica, sa livreze un plic si un colet (de 3KG) catre o destinatie de interes din Romania. Am ales orasul Cluj Napoca, datorita numarului ridicat de comenzi pe care curierii il onoreaza in aceasta regiune, dar si din perspectiva faptului ca orasul este al doilea centru economic al tarii.
Din datele colectate de la principalele companii de curierat din Romania, preturile pentru expedierea unui plic si a unui colet cu o greutate de 3 kilograme sunt foarte diferite de la un operator la altul. Daca livrarea unui plic standard variaza intre 15 si 20 de lei, sunt cazuri cand preturile practicate de operatori sunt si de doua ori mai mari.
Angajatii romani fara facultate care castiga peste 1.000 de euro lunar
Sudorii, maistrii, constructorii, electricienii, mecanicii auto sau frigotehnistii, angajati care nu au studii superioare, pot castiga pe luna si peste 1.000 de euro net. La acestia se adauga agenti de vanzari sau specialisti IT care elaboreaza aplicatii web care si ei pot castiga comparabil cu un absolvent de automatica si calculatoare, cibernetica sau finante-banci. Un salariu de peste 1.000 de euro pentru un muncitor fara studii superioare reprezinta o suma consistenta in conditiile in care salariul mediu brut pe economie a fost anul trecut de circa 400 de euro, informeaza Business Magazin.
„Salariile angajatilor romani pot creste oricat, atata vreme cat angajatorii vor gasi in tara factorii diferentiatori fata de competitie, si anume inovatia si calitatea. Degeaba sunt costuri scazute in India si in China, daca nu gasesc acolo oamenii capabili sa gaseasca acei diferentiatori. Dar pentru a tine investitorii in tara si pentru a avea salarii bune trebuie create produse finite pe plan local, care sa implice de la activitati de cercetare pana la produsul final", spunea anterior Adrian Lupulescu, directorul general al producatorului de microprocesoare Freescale Semiconductor, citat de Business Magazin.
Cel mai bine platiti angajati fara studii superioare sunt cei care au joburi foarte specializate, cum ar fi electricienii, constructorii de schele metalice, maistrii, frigotehnistii, sudorii sau mecanicii. Salarii de peste o mie de euro au, cel mai adesea, responsabili de roboti industriali, masini automatizate, din industria auto, soferii de TIR care efectueaza curse internationale, sefii de ateliere sau operatorii de masini automatizate.
Ofertele de primavara ale bancilor. Dobanzile la creditele de consum se apropie de pragul de 10%
Bancile se bat in oferte de primavara de credite pentru nevoi personale. Dobanzile la imprumuturi, cu toate costurile incluse, se apropie de pragul de 10%, se arata intr-o analiza Economica.net.
Dupa ce BNR a taiat dobanda de referinta pana la 3,5% si dobanzile la depozite s-au dus in jos, bancile comerciale au inceput si ele sa lase din pretul creditelor de consum. Primavara este anotimpul ofertelor si in cazul bancilor, iar asta se vede prin reduceri la dobanzi si, mai ales, comisioane. Bancile au, in continuare, oferte mai bune pentru refinantarea imprumuturilor de la alte banci, decat pentru clientii noi.
UniCredit a lansat o campanie de promovarea a creditelor de consum. Imprumuturile sunt acordate de Unicredit Consumer Financing, IFN detinut de grup, prin intermediul filialelor bancii.
Oferta privind creditele de nevoi personale fara ipoteca, imprumuturi nou acordate, nu este cea mai buna din piata, insa pentru refinantarea creditelor mai vechi, Unicredit practica o dobanda mai buna. Suma maxima accesabila este de 90.000 de lei, iar durata maxima este de 5 ani, la fel ca in cazul celorlalte banci. Pentru un imprumut nou de 35.000 de lei, dobanda este de 16% pe an (ROBOR 3M+13,02%), comisionul de administrare, platibil lunar, este de 35 de lei, iar cel de analiza a dosarului de credit de 190 de lei. Dobanda anuala efectiva este de 19,65%, iar rata lunara la un imprumut pe 5 ani este de 886 de lei. Suma totala de rambursat este de 53.328 lei.
Topul bancilor dupa numarul de clienti. BCR si BRD coboara sub CEC Bank
Numarul de clienti ai unei institutii de credit arata forta, vizibilitatea, atractivitatea si prestigiul unei banci si, de aceea, lupta pentru atragerea unui numar cat mai mare de clienti este acerba. Bancile isi doresc un portofoliu de clienti cat mai consistent – pe de o parte, pentru a-si demonstra toate cele patru calitati enumerate anterior si pe de alta parte – pentru ca in acest fel isi pot multiplica veniturile prin vanzarea incrucisata, informeaza Hotnews.ro.
In acelasi timp, o baza cat mai larga de clienti poate constitui o piatra de temelie pentru succesul noilor produse si servicii lansate pe piata. Totodata, evolutia numarului de clienti demonstreaza indirect calitatea serviciilor si produselor furnizate, faptul ca portofoliile de clienti ale unor banci se subtiaza de la an la an poate constitui un element de ingrijorare si, totodata, de alarma pentru managerii respectivelor institutii de credit. Avand in vedere aceste considerente, este interesant de aflat cum arata topul bancilor autohtone si cum isi impart institutiile de credit milioanele de clienti.
Potrivit datelor obtinute si estimarilor realizate de publicatia online www.bankingnews.ro, numai sapte banci din Romania (BCR, CEC Bank, BRD, Raiffeisen Bank, Banca Transilvania, Bancpost si ING Bank) au reusit sa depaseasca pragul de un milion de clienti. BCR, BRD si Bancpost au pierdut cei mai multi clienti.
Ciudatenii fiscale: trenurile merg pe sosele, iar padurile polueaza
Transportatorii feroviari achita o taxa din care sunt finantate exclusiv drumurile, proprietarii de paduri cotizeaza la Fondul de mediu („poluatorul plateste“), iar pentru produsele accizabile consumatorii sunt impozitati in cascada, potrivit Adevarul.ro.
Daca privim Romania din punct de vedere strict fiscal, putem observa o serie de ciudatenii, dintre care cele mai interesante tin de taxele pe care le platesc proprietarii de locomotive si de paduri. Pe scurt, dintr-o taxa pe motorina pentru trenuri se finanteaza soselele, iar padurile sunt tratate ca factori poluatori. Cu toate ca, de-a lungul timpului, „victimele“ acestor ciudatenii au semnalat in repetate randuri aberatiile pe care sunt nevoiti sa le infrunte, autoritatile n-au dat semne ca ar intelege situatia. „Adevarul“ va propune o trecere in revista catorva dintre aceste aberatii. Asfalt din banii de pe drumul de fier Pe langa acciza pe carburanti, in pretul motorinei si benzinei mai este inclusa si o taxa de drum (echivalenta cu 25% din acciza), introdusa in 2002, pe care la inceput au platit-o toti transportatorii. Toti, adica si cei de pe sosele, si cei de pe calea ferata, si cei de pe apa sau din aer. Ulterior, aceasta taxa a fost scoasa din carburantii utilizati pe apa si in aer, dar a ramas – exista si azi – in carburantii feroviarilor. Ceea ce inseamna ca transportatorii de pe calea ferata sunt nevoiti sa-si finanteze propriii concurenti, pe cei rutieri, ca si cum trenurile ar merge pe sosele.
Cea mai mare ferma de bizoni din Europa a fost inaugurata la Cluj, dupa o investitie de 1,5 milioane de euro
300 de exemplare traiesc pe o suprafata de 500 de hectare in urma unei investitii de 1 milion si jumatate de euro. Bizonii vor fi crescuti pentru carne, care va fi exportata mai ales in Germania. Proprietarii au de gand sa deschida si o linie de prelucrare a carnii de bizon si sa faca din Romania cel mai mare furnizor de acest gen din Europa, relateaza Stirileprotv.ro.
La aproape 50 de kilometri de Cluj, in comuna Recea Cristur, doi oameni de afaceri - un austriac si un neamt - au ajuns duminica cu un transport important. Ultimii 50 de bizoni, rasa americana, au fost adusi din Danemarca, prilej cu care a fost inaugurata cea mai mare ferma de bizoni din Europa - a doua pe care cei doi o detin la noi in tara. Strainii spun ca in Romania au gasit terenul necesar, clima propice si mana de lucru ieftina.
Ministrul pentru Energie: "Romania este pregatita sa faca fata oricarei situatii privind alimentarea cu gaze"
Ministrul delegat pentru Energie, Razvan Nicolescu, spune ca Romania este pregatita sa faca fata oricarei situatii pivind alimentarea cu gaze rusesti, in contextul tensiunilor dintre Ucraina si Rusia, arata Incont.ro.
"Ne asteptam din partea Comisiei Europene la generarea unui raspuns european comun la situatia creata. In contextul actual, Romania este pregatita sa faca fata oricarei situatii care ar putea aparea in aprovizionarea cu gaze naturale", a afirmat Nicolescu, citat intr-un comunicat al Departamentului pentru Energie.
Nicolescu a participat luni la o teleconferinta cu ministrii europeni ai Energiei si cu comisarul european pe energie, Gunther Oettinger. Importurile de gaze rusesti sunt extrem de reduse in aceasta perioada. Populataia consuma in luna aprilie doar 2% gaze din import, iar industriei ii revine 4%, diferenta fiind acoperita, pentru ambele categorii de consunmatori, de gazele produse intern de OMV Petrom si Romgaz Medias. Romania importa anual din Rusia pana la 25% din necesarul de gaze.
Cuba incurajeaza cooperativele de productie pentru a incetini ascensiunea capitalismului
Cuba transforma tot mai multe afaceri controlate de stat in cooperative de productie, aflate in proprietatea angajatilor, si incurajeaza si micile firme private sa urmeze acest model, in incercarea de a incetini ascensiunea capitalismului intr-unul dintre putinele bastioane ramase comunismului, potrivit Reuters.
In ultimul an, au fost infiintate circa 450 de cooperative de productie, iar autoritatile de la Havana au planuri pentru alte cateva mii, scrie Reuters. Initiativa este una dintre reformele de liberalizare a economiei luate de presedintele Raul Castro, care l-a inlocuit la conducerea tarii in 2008 pe fratele sau Fidel.
Desi Raul Castro afirma ca reformele sale au ca scop sa intareasca socialismul cubanez, au condus incepand din 2010 la aparitia a mii de afaceri private, variind de la restaurante la ateliere de reparatii electronice si magazine detinute si operate de familii.