Ce se intampla intr-o tara care ii plateste pe paznici mai bine decat pe profesori, TVA redusa la alimente - o poveste care se repeta de noua ani, iar un timisorean de 27 de ani si-a facut un site de trei milioane de euro
In fiecare dimineata citim site-urile romanesti si straine si strangem stirile de top de la Bloomberg la Ziarul Financiar, pentru cel mai bun update. Urmareste Incont.ro pe site sau pe Facebook. Transmitem informatiile care fac toti banii. Powered by StirileProTV.
Ce se intampla intr-o tara care ii plateste pe paznici mai bine decat pe profesori: jumatate din elevi nu iau bacalaureatul, iar 70% din elevii de gimnaziu iau note sub 5 la matematica
Cu profesori debutanti care castiga 800 de lei net pe luna, la jumatatea salariului mediu, 50% dintre elevii de 14 ani nu iau mai mult de nota 5 la matematica si romana, iar dintre absolventii de liceu doar jumatate iau bacalaureatul, noteaza Ziarul Financiar intr-o analiza publicata miercuri.
Un profesor debutant de matematica de gimnaziu, cu studii superioare, are un salariu net cuprins intre 800 si 1.000 de lei net pe luna, mai putin decat un subofiter din Jandarmerie, care poate castiga intre 995 si 1.750 de lei net pe luna (pe o functie fara comanda).
In acelasi timp, un sofer din Ministerul de Finante obtine un salariu cuprins intre 1.500 si 3.000 de lei net pe luna, iar un electrician al Administratiei Prezidentiale primeste pana la 1.340 de lei net pe luna.
Saptamana trecuta, Ministerul Educatiei a tras un semnal de alarma pornind de la rezultatele inregistrate la simularea nationala la clasa a VIII-a, unde mai bine de jumatate dintre elevi nu au reusit sa obtina nota 5 la examen.
Timisoreanul de 27 de ani care si-a facut un site de trei milioane de euro
Faptul ca despre Freshome au scris mai mult americanii imi este justificat de timisoreanul Mihai Cristian Micle chiar de la inceputul discutiei pe Skype: „Presa romaneasca nu prea este targetul meu, noi traim din publicitate, iar banii pe care ii fac cu 1.000 de vizitatori din Romania sunt de 20 de ori mai putini decat cu 1.000 de vizitatori din Statele Unite ale Americii; cu traficul romanesc mai degraba ies in pierdere, nu am niciun return of investment", explica Mihai Cristian Micle pentru Business Magazin.
Faptul ca publicul caruia i se adreseaza nu este cel autohton se vede si la o scurta navigare pe site: o casa organica din Mexic, un apartament al calatorului din Moscova si o casa a somelierului din Budapesta, toate cu descrieri in limba engleza, reprezinta cele mai apreciate postari recente. Logoul in forma de mar - patrat - te duce fara sa vrei cu gandul la Steve Jobs, la fel ca si modul cum s-a dezvoltat Micle.
Intre mit si realitate. Coridorul IV, autostrada catre Europa
Scopul Uniunii Europene si scopul distribuirii unor miliarde de euro catre Romania este taman conectarea infrastructurii tarii noastre la infrastructura europeana de transport. De pilda, din 876 milioane de euro pentru POS - Transporturi au fost accesate doar aproximativ 7%, facandu-se niste petice de drum in Romania, in timp ce Ungaria a construit 6 autostrazi, fiind dat in lucru inclusiv tronsonul Mako-Nadlac, potrivit Capital.ro.
Ce vrea UE?
Dezvoltarea infrastructurii a fost constant elementul-cheie din relatia cu Bruxelles-ul, atat in perioada preaderare, prin ajutoarele structurale de preaderare (2000-2007), in perioada de dupa aderare (2007-2014), cat si pentru viitorul exercitiu european (2014-2020). Doar ISPA a finantat in perioada 2000-2007 proiecte in domeniul infrastructurii de transport si de mediu, cu aproximativ 840 milioane de euro in cei sapte ani. Care e rezultatul? Un comisar european avertizeaza ca Romania trebuie sa accelereze finalizarea proiectelor, deoarece risca sa piarda 1,1 miliarde de euro, rata de absorbtie fiind foarte mica si nedepasind nicaieri mai mult de un sfert din fonduri. E greu sa ne mai amintimin ca, prin 2008, un oficial comunitar preciza ca Romania nu trimisese Comisiei niciun proiect mare de transport (80% din proiectele de transport platite din fonduri structurale faceau parte din retelele transeuropene). Desi prioritatea zero declarata la Bruxelles a fost legarea Romaniei de Coridorul IV paneuropean.
Statul nu vrea sa mai lucreze cu marii constructori daca au datorii."Tot mai multe companii ar putea intra in insolventa"
Senatul a adoptat, marti, un proiect de lege al Guvernului prin care marii antreprenori implicati in proiectele de infrastructura (constructiile de autostrazi si drumuri) sunt obligati, pentru a castiga lucrari de la CNADNR si a intra in posesia lor, sa faca dovada platilor catre subcontractorii si furnizorii de servicii cu care lucreaza, informeaza Wall-Street.ro.
Proiectul de lege, in conditiile in care statul, la randul sau, are arierate uriase inclusiv catre firme din constructii, poate avea efecte tragice in industrie, potrivit specialistilor.
Proiectul de lege al Guvernului, care va ajunge in dezbaterea Camerei Deputatilor, este deopotrivita privit ca unul care va inrautati situatia din piata constructiilor si care va creste numarul insolventelor, fiind un proiect cu o puternica componenta politica, dar care, pe de alta parte, ar putea aduce o si mai mare transparenta in industria constructiilor din Romania.
“Aparitia unei astfel de legi intr-un an cu doua campanii electorale nu ne mira deloc. Faptul ca nu exista o consultare prealabila cu actorii din piata ridica un mare semn de intrebare. Incepand cu anul 2013 «metastaza» din industrie nu mai afecteaza firmele mici si mijlocii, ci s-a extins si in zona companiilor cu greutate din domeniu. 2014 va fi un an cu mari probleme, mai ales din punct de vedere economic. Este suficienta o actiune in instanta a unui creditor pentru a obtine o insolventa, iar o astfel de lege nu ar face decat sa accelereze intrarea companiilor in incapacitate de plata”, a declarat pentru Wall-street.ro Laurentiu Plosceanu (foto stanga), presedintele Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii (ARACO).
TVA redusa la alimente, o poveste care se repeta de noua ani
De aproape 9 ani, in Romania se tot reduce TVA la alimentele de baza. In proiecte legislative, insa, pentru ca in realitate doar la paine se achita, din septembrie 2012, TVA de 9%, arata Economica.net.
Avand in mod clar sustinerea mediului privat, reducerea TVA la alimentele de baza a fost una dintre temele recurente ale alesilor care s-au perindat prin Palatul Parlamentului. Fiind o masura cu impact major asupra populatiei, de la putere sau din opozitie, propunerile legislative au fost numeroase, dar pana acum niciuna nu s-a concretizat. Ultimul care si-a adjudecat un proiect pe aceasta tema este PNL, care vrea reducerea TVA de 9% la "tot ce inseamna carne in viu si carcasa".
Aceasta in contextul in care o astfel de masura exista si in noul Program al Guvernului Ponta III. "Nu stiam de aceasta initiativa a PNL. Nimeni nu a vorbit cu noi. Eu sustin reducerea TVA la alimente si as fi foarte fericit sa se intample, dar ar trebui sa nu fie o masura politica ci una economica. De obicei, atunci cand politicul se cearta nu prea iese nimic. Mediul privat ar trebui consultat", a declarat Sorin Minea, presedintele Romalimenta.
Culmea birocratiei: Statul arde populatia cu acciza la gaze. Ca sa nu fii taxat in plus, trebuie sa te inregistrezi la Vama, apoi sa duci o hartie la furnizorul de gaze
Populatia ar putea plati o factura la gaze mai mare de la 1 aprilie prin folosirea unei chichite fiscale care va face ca cea mai mare parte a consumatorilor casnici sa fie nevoiti sa plateasca accize pentru gazele naturale consumate.
In acest moment, populatia, dar si spitalele, gradinitele si scolile sunt scutite de la plata accizelor pentru gazele naturale. Numai ca ultimele modificari ale normelor de aplicare a Codului Fiscal aduc o noutate absoluta: pentru ca scutirea sa fie efectiva, consumatorii trebuie sa notifice autoritatea vamala. Ulterior, aceasta notificare trebuie trimisa furnizorului de gaze naturale, astfel incat consumatorul sa beneficieze mai departe de scutire.
Potrivit datelor Autoritatii Nationale de Reglementare in Energie (ANRE), in acest moment ar exista circa 3 milioane de consumatori casnici in Romania, ceea ce inseamna ca acestia au la dispozitie trei saptamani pentru a obtine scutirea, relateaza Adevarul.ro.
Nivelul accizelor pentru gazul natural utilizat in scop necomercial este de 0,32 euro/GJ. La un consum de circa 1.000 kWh, accizele care ar trebui platite ar fi de aproximativ un euro, insemnand cinci lei.
O noua companie aeriana intra pe piata locala: Fly Romania, controlata de omul de afaceri Ovidiu Tender, va avea zboruri interne si international
Operatorul aerian TEN Airways, controlat de omul de afaceri Ovidiu Tender, intra pe piata locala cu zboruri regulate sub brandul Fly Romania. Compania si-a anuntat astazi, intr-o conferinta de presa, programul de zbor, tarifele si asteptarile cu privire la activitatea din 2014, informeaza Incont.ro.
Compania Fly Romania, detinuta de omul de afaceri Ovidiu Tender, va opera incepand din 15 mai zboruri de linie interne si internationale din Bucuresti, Timisoara si Tulcea catre orase din Italia, Spania, Germania si Turcia. Potrivit directorului general al operatorului aerian, Catalin Butu, Fly Romania estimeaza ca va transporta, in 2014, in jur de 100.000 de calatori.
"Pentru inceput, vom lansa mai multe rute care vor acoperi atat destinatii clasice, cu o cerere bine determinata, cum este Bucuresti-Timisoara, unde propunem un tarif de 69 de euro, cat si destinatii inedite sau sezoniere, cum va fi cursa Bucuresti-Antalya, operationala din iunie", a declarat marti, intr-o conferinta, Catalin Butu, directorul general al TEN Airways, din care face parte Fly Romania.
Cum isi pot recupera banii soferii care si-au distrus masinile in "craterele" din sosele
Primavara se numara gropile de pe autostrazi si drumuri nationale, pentru ca la noi asfaltul nu tine nici macar un an. Sute de soferi si-au stricat deja masinile din pricina craterelor aparute peste tot, noteaza Stirileprotv.ro.
Singura solutie pentru cei care nu au o asigurare facultativa este sa dea in judecata administratorul drumului. Ca sa castige un asemenea proces, soferii trebuie sa-si fotografieze autoturismul avariat si sa aiba martori, spun avocatii.
Imagini cu un TIR care face manevre periculoase ca sa evite niste gropi au fost surprinse pe Autostrada Soarelui, la kilometru 60. Camionul evita craterele din asfalt si risca sa se rastoarne.
Acum o luna, stirile ProTV au filmat cativa muncitori acoperind o groapa cu ajutorul unui utilaj rudimentar, botezat Vasilia. Fireste, plombele nu au rezistat nici macar pana azi. Plombarea plombelor, asa poate fi numita operatiunea de pe Autostrada Soarelui, unde muncitorii, dupa ce vor termina de astupat gropile, vor trebui sa le ia din nou la rand, pentru ca munca a fost facuta de mantuiala.
Hotelieri: Desi 2014 a inceput prost, speram la o redresare a turismului pentru ca este an electoral
Hotelierii spera in cresterea traficului turistic in 2014, desi in primele doua luni s-au inregistrat scaderi, optimismul lor bazandu-se pe constatarea ca in anii cu alegeri veniturile romanilor cresc si o parte din bani sunt alocati vacantelor.
"Am constatat ca exista o ciclicitate a anilor de varf in turism care coincide, in mod intamplator sau nu, cu anii electorali. Explicatia ar fi ca in acesti ani veniturile romanilor cresc, fie ca se dau mai multe prime, fie ca se reduc anumite impozite, iar o parte din bani sunt alocati si vacantelor", a declarat pentru Mediafax Dragos Raducan, vicepresedintele Federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc (FPTR).
El spune ca doar o crestere a veniturilor populatiei ar mai putea salva din punct de vedere turistic inceputul prost de an, cand lipsa zapezii a dus la scaderi ale turismului montan, astfel ca statiunile montane au fost pustii. In primele luni in toate zonele turistice din tara a scazut numarul vizitatorilor romani si straini.
In prima luna de la legalizarea marijuanei, Colorado a incasat din taxe 2 milioane de dolari
Statul american Colorado a incasat in prima luna de la legalizarea vanzarii de marijuana in scop recreational 2 milioane de dolari din taxe, la vanzari totale de peste 14 milioane de dolari, suma fiind un prim indicator al potentialului fiscal al primei piete legale din SUA pentru acest drog.
Suma pentru ianuarie, in linie cu asteptarile autoritatilor, este de peste doua ori mai mare fata de venitul de 900.000 de dolari din taxe percepute in prima luna a anului la vanzarea de marijuana in scop medical, permisa inca din anul 2000.
"Prima luna de vanzare de marijuana in scop recreational s-a situat in linie cu estimarile. Ne asteptam ca modele clare in privinta veniturilor sa apara pana in aprilie si intentionam sa incorporam aceste date in viitoarele prognoze", a declarat directorul Departamentului Venituri din Colorado, Barbara Brohl, potrivit Bloomberg.