"Neintelegerile" transportatorilor legate de politica de preturi a OMV Petrom nu se opresc totusi aici.
Daca citam un comunicat recent emis de Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR), care inregistreaza peste 13.000 de membri - operatori care efectueaza transporturi interne si internationale de marfa si persoane, am putea ajunge la concluzie ca OMV Petrom si matematica nu se inteleg deloc bine.
Despre ce este vorba?
Mai departe, potrivit UNTRR, "o odata cu cresterea pretului la motorina la PETROM, toti ceilalti distribuitori au crescut, la randul lor, pretul la acest carburant."
Ei ajung astfel sa isi puna o serie de intrebari, pe care le redam mai jos:
"Nu cumva pretul de vanzare al motorinei este dictat de altceva decat de pretul petrolului, costul de rafinare, costul de transport si taxe?"
"Nu cumva, tinand cont de faptul ca nici statul, nici producatorii si nici distribuitorii de carburant nu vor sa dea dovada de transparenta in formarea pretului final al carburantului, motivatia este una obscura?"
"Nu cumva, tinand cont de faptul ca toti distribuitorii de carburanti isi cresc preturile cam in acelasi timp si cam cu acelasi procent, este vorba de o intelegere pe piata distributiei de carburanti?"
Si ajungem la intrebarea finala:
"Oare statul – prin reprezentantii sai – care ar trebui, conform Constitutiei, sa-si protejeze cetatenii, are alte interese din moment ce treneaza investigatiile in acest domeniu de peste cinci ani si nu ia nicio masura de protectie a populatiei si de incurajare a dezvoltarii durabile a agentilor economici?"
Ce ar fi de spus?
In primul rand ca
OMV Petrom (SNP) a corectat intre timp greselile de pe site-ul sau, asa cum puteti vedea AICI, si a anuntat ca a scumpit vineri motorina cu sase bani pe litru, cel mai scump sortiment fiind comercializat pentru 5,38 lei.
Cele patru tipuri de motorina comercializate in statiile OMV Petrom au preturi cuprinse intre 4,84 si 5,38 lei pe litru.
Compania, detinuta de grupul austriac OMV, a mentinut preturile benzinelor, care costa intre 4,9 si 5,7 lei pe litru.
De asemenea, si Rompetrol Downstream, dizivia de comercilizare a carburantilor din grupul Rompetrol, vinde carburanti cu preturi cuprinse intre 5,04 lei si 5,72 lei pe litru, dupa scumpiri similare, anuntat joi.
Cum justifica OMV Petrom aceste preturi?
De altfel, inspectorii Fiscului l-au informat pe premier printr-un raport ca deprecierea leului de 10% fata de dolar, majorarea cotatiilor internationale la produsele petroliere cu 15% si majorarea accizelor cu 3% au un impact nesemnificativ in pretul carburantilor si ca nu pot explica in niciun caz cresterea cu 20% a pretului la pompa in 2010.
OMV Petrom anunta insa ca majorarea de 20% se poate explica astfel: 12% este impactul cotatiilor internationale la benzina si a deprecierii leului fata de dolar si 8% este impactul taxelor, mai ales al majorarii TVA.
La motorina lucrurile stau similar, iar cresterea preturilor de circa 24% pe parcursul anului 2010 este explicata prin impactul de 16% al cotatiilor si al deprecierii leului fata de dolar si prin impactul de 8% al taxelor, cresterea TVA avand iarasi un impact major.
Si reprezentantii Rompetrol au criticat raportul Fiscului, considerand ca ar contine "o serie de neclaritati" care nu reflecta situatia actuala, precum influenta cursului valutar.
Ce s-a intamplat?
Majorarile repetate ale preturilor carburtantilor au determinat Guvernul sa solicite Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) sa deruleze inspectii fiscale la marile companii petroliere pentru a verifica daca aceste cresteri sunt justificate.
Un raport intocmit de ANAF, aflat pe masa premierului si obtinut de Mediafax, releva ca pretul carburantilor la pompa a fost majorat nejustificat pe parcursul anului 2010, fara a fi determinat de evolutia cotatiilor de bursa la titei, cursul valutar si taxele percepute de stat, iar aproape toate companiile au raportat pierderi semnificative, castigurile nefiind reflectate corespunzator.
Ce se intampla cu verificarile anuntate de Fisc ?
Inspectiile fiscale la marile companii petroliere pot dura pana la sase luni, declara, saptamana trecuta, presedintele ANAF, Sorin Blejnar, mentionand ca a solicitat deja structurilor de control sa verifice daca preturile de transfer sunt stabilite in mod corect.
"O inspectie fiscala generala la un mare contribuabil poate sa dureze pana la sase luni. Au fost transmise deja avizele de inspectie fiscala, iar verificarile se vor axa asupra modului de calcul a impozitelor catre bugetul general consolidat si asupra dosarului preturilor de transfer", spunea Blejnar, citat de Mediafax.
Anterior, vicepresedintele ANAF, Dragos George Bogdan, declara ca pretul carburantilor a crescut in medie anul trecut cu 20%, in timp ce cheltuielile companiilor au ramas relativ constante sau au fost chiar mai mici.
"Noi am constatat ca aceasta crestere de 20% de pret nu s-a datorat poverii fiscale, asa cum s-a acreditat ideea", spunea Bogdan.
El preciza ca la 1 ianuarie 2010 ponderea taxelor si impozitelor era de 51% in pretul unui litru de carburant si a scazut la 49% pana la finele anului.
Premierul Emil Boc afirma cu doua saptamani in urma ca majorarea preturilor la carburanti nu poate fi justificata prin povara fiscala impusa de stat prin taxele percepute companiilor petroliere.
El a cerut ANAF sa initieze inspectia fiscala generala in cazul companiilor petroliere, precum si Consiliului Concurentei sa efectueze verificari suplimentare pentru identificarea eventualelor cazuri de monopol.