Spre deosebire de anii trecuti, romanii si-au schimbat perceptia vis-a-vis de increderea in companiile prezente pe piata autohtona.

Respondentii au fost selectati din baza de date de clienti activi ai Reader’s Digest, din 16 tari europene.

In perioada mentionata, in Europa s-au trimis 223.811 de chestionare cu intrebari deschise, iar rata medie de raspuns a fost de 7%. Romania a inregistrat cea mai mare rata de raspuns la nivel european, dupa Finlanda: 14,1%.

Daca in 2010, studiul a consemnat revenirea in forta a brandurilor romanesti, anul acesta aduce o noua surpriza: comparativ cu alte branduri, increderea in marcile romanesti creste tot mai mult.

Ce marci sunt considerate branduri de romani?

In domeniul media, ProTV si Europa FM sunt cel mai votat brand TV, respectiv cea mai de incredere statie radio.

La categoriile furnizori de servicii de telefonie mobila, camere foto, centre comerciale si cotidiene s-au schimbat liderii, in timp ce in sectoarele automobile, detergenti, ape minerale, si cosmetice, ocupantii locului intai si-au intarit pozitia prin procente mai mari fata de anii anteriori.

Atfel, Orange a fost declarata operator telecom de referinta, Philips - brand de electrocasnice, Dell - lider in IT, Nokia - cea mai puternica marca de telefoane mobile, Sony - cel mai bun producator de camere foto, iar Kaufland - cel mai ales centru comercial.

Totodata, romanii s-au aratat tot mai increzatori in Dacia, Borsec si Domo. Brandul Mercedes a pierdut inca un loc pe podiumul auto. Dupa ce, in 2010, a fost detronat de Dacia, anul acesta a fost devansat in topul preferintelor romanilor si de Volkswagen.

Atunci cand vine vorba sa-si aleaga agentia de turism prin intermediul careia sa calatoreasca, romanii aleg Paralela 45.

RCS & RDS este vazut drept cel mai bun furnizor de servicii de internet, iar Petrom cea mai puternica benzinarie. In ceea ce priveste segmentele de cosmetice, ingrijire si sanatate, castigatoare au fost urmatoarele branduri: Eurovita, Nurofen, Algocalmin, Head & Shoulder's, Nivea, Dove, Ariel si Nestle.
 
La categoria alimentara, voturi de incredere au primit si Vel Pitar, Danone, Cris-Tim, Untdelemn de la Bunica, Fuchs si Jacobs. Daca ne referim la hrana pentru animale, Pedigree a iesit castigatoare, cei mai multi romani votand acest brand.

Medlife este cel mai votat brand de clinica privata din Romania, Colgate cea mai de incredere pasta de dinti, iar Zara – cel mai ales retailer de imbracaminte.

Pe ultimul loc ne situam si in privinta increderii in Guvern (6% fata de 23% media europeana), iar increderea in Justitie se situeaza cu 20 de procente sub media europeana. Pe de alta parte, increderea romanilor in institutia casatoriei ramane si in 2011 cea mai mare de pe continent.

La categoria Profesii, campionii increderii la romani raman, ca si in anii trecuti, pompierii (92%), pilotii (91%) si farmacistii (86%).

Si ultimele trei locuri ale clasamentului au ramas neschimbate. Romanii au acordat din nou votul de blam politicienilor (doar 2% au incredere in ei), dealerilor de masini (doar 12%) si fotbalistilor (16%). Mai mult, la aceste trei categorii neincrederea populatiei este mai mare decat anul trecut.

Vezi AICI care sunt bancile in care romanii au cea mai mare incredere

Ce spune reprezentantul Reader`s Digest despre rezultatele studiului?

“Cifrele vorbesc de la sine: 46% din romani declara ca au incredere in companiile internationale, iar 31% in publicitate, fata de 35% si, respectiv, 14%, cat este media europeana”, spune Country Manager Reader’s Digest Romania, Florin Petrescu.
 
Ma bucura sa observ cum branduri de renume, precum Nivea, Ariel, Borsec, Eurovita, Untdelemn de la Bunica sau Philips au ales sa afiseze cu mandrie emblema Trusted Brands in campaniile lor publicitare”, a mai spus Florin Petrescu.

Trusted Brands 2011, cel mai important studiu de piata asupra consumatorului in Europa, realizat de revista Reader`s Digest, s-a desfasurat concomitent in 16 tari europene, printre care si Romania, respondentii avand la dispozitie pentru a alege 20 de categorii de branduri comune celor 16 tari si un numar de maximum 18 categorii locale. Participantii la sondaj nu au primit variante de raspuns, ci au fost rugati sa nominalizeze ei insisi marcile in care au incredere si sa le evalueze apoi in functie de "Calitate", "Valoare excelenta", "Imagine puternica" si "Intelegerea nevoilor clientilor".

Reader's Digest a fost infiintata in 1922, in SUA, si functioneaza in peste 60 de tari. Cea mai citita revista din lume (are peste 100 milioane de cititori si 23 milioane de abonati, in intreaga lume) s-a lansat pe piata romaneasca in noiembrie 2005 si a devenit, in scurt timp, cea mai vanduta revista de interes general din Romania.