Ponta: Legea achizitiilor publice trebuie schimbata pentru a pune pe lista neagra firmele neserioase
Legea achizitiilor publice trebuie schimbata, astfel incat sa nu mai existe situatii in care firme care au castigat lucrari sa nu le mai execute din cauza ca "au probleme", iar companiile "neserioase sa poata fi puse pe lista neagra", a declarat premierul Victor Ponta.
Prezent joi seara pe santierul Autostrazii Nadlac-Arad, premierul Victor Ponta a declarat ca primul lot, de 22 de kilometri, ar putea fi finalizat in decembrie, iar in cazul celui de-al doilea lot, cuprins intre Pecica si Arad, castigatorul licitatiei ar putea fi anuntat in 25 august, transmite Mediafax.
Premierul a spus ca, daca licitatia nu va fi contestata, si al doilea lot ar putea fi finalizat anul acesta, insa, in caz contrar, lucrarile ar urma sa fie amanate pana in martie-aprilie 2015.
El a precizat ca, pentru ca pe viitor sa se evite depunerea de numeroase contestatii la licitatii, au fost facute deja unele modificari la Legea achizitiilor publice, "in sensul maririi garantiilor depuse".
"Am schimbat un pic, nu suficient, la Legea achizitiilor publice si am introdus amenzi putin mai mari pentru cei care contesta doar ca sa conteste. Inteleg dintr-un calcul facut de CNADNR ca daca cineva contesta aici la lotul doi si pierde, noi incasam vreo 100.000 de euro. M-as bucura sa nu se conteste decat sa le luam banii", a spus Ponta.
Premierul a adaugat ca se va mai lucra la modificarea Legii achizitiilor publice, "pentru ca firme neserioase care castiga licitatii sa poata fi puse pe lista neagra".
"Trebuie sa gasim solutii, sa nu fie singura conditie cine da pretul cel mai mic, pentru ca asa s-au dat contracte la multe firme, care dupa aceea nu au mai lucrat. (...) Se constata ca prostia din 2011 o platim si in 2014, pentru ca cele doua loturi ale autostrazii de aici au fost castigate de companii care au avut probleme", a mai spus Ponta.
La vizita pe santierul Autostrazii Nadlac-Arad, Ponta a spus ca, totusi, exista o problema, anume "cei 22 de kilometri (ai primului lot - n.r.) nu se termina intr-un loc ca sa si poti sa iesi de pe ei", referindu-se la faptul ca autostrada se termina la frontiera cu Ungaria.
In 19 iunie, reprezentantii constructorilor lotului intai al Autostrazii Nadlac-Arad, dar si ai asocierii de firme care asigura consultanta celor doua loturi dintre frontiera cu Ungaria si municipiul Arad, au prezentat presei informatii despre proiect si despre stadiul lucrarilor desfasurate pe primul tronson.
Primul lot este construit de asocierea italo-germana Astaldi-Max Boegl, iar directorul de proiect, Adrian Adler, declara ca lucrarile sunt in grafic si ar putea fi incheiate in decembrie, fata de termenul contractual, care este 22 ianuarie 2015. Potrivit lui Adler, tronsonul cuprins intre frontiera cu Ungaria si Pecica ar trebui finalizat mai devreme pentru ca pe timpul iernii nu vor mai fi conditii meteo prielnice pentru lucrari.
Directorul de proiect si reprezentantul firmei care asigura consultanta, Ionut Serban, declarau ca in acel moment se executase 20% din contractul obtinut la sfarsitului anului 2013 de catre asocierea italo-germana. Adler explica faptul ca lucrarile efectuate anterior de Romstrade au suferit degradari importante, astfel ca procentul de 39 din executia lotului la momentul rezilierii contractului cu Romstrade nu s-a mai confirmat in teren la momentul reluarii lucrarilor.
"Au existat degradari la terasamente si fundatii, din cauza ca nu s-au facut conservari si s-a scurs timp indelungat de la oprirea lucrarilor pana la reluarea acestora. Degradarile au fost remediate de catre antrepenorul care a castigat contractul la sfarsitul anului trecut", declara Adrian Adler.
Adler preciza ca, din informatiile pe care le are din Ungaria, lucrarile care se desfasoara intre Mako si frontiera cu Romania la Coridorul IV Pan-european vor fi incheiate in noiembrie, conform contractului, astfel ca la inceputul anului viitor s-ar putea face conexiunea cu autostrada din Romania.
Constructia Autostrazii Nadlac-Arad a fost impartita in doua loturi, pe o distanta totala de aproape 39 kilometri. Primul a fost adjudecat de asocierea romano-portugheza Romstrade-Monteadriano Engenharia e Construcao-Donep Construct, pentru 115,8 milioane de euro, iar lotul al doilea a revenit Alpine Bau, valoarea contractului fiind de 124,45 milioane de euro.
Lucrarile de constructie pentru cele doua tronsoane au fost deschise in octombrie 2011, termenul de executie fiind de un an si jumatate.
CNADNR a reziliat la finele anului 2012 contractul pentru construirea primului tronson al autostrazii, motivul principal fiind intarzierea lucrarilor, si a atribuit, in decembrie 2013, asocierii italo-germane Astaldi-Max Boegl, un contract de 308 milioane de lei (69 de milioane de euro), cu TVA, pentru finalizarea acestora.
CNADNR a reziliat in vara anului trecut contractul de proiectare si executie a lotului doi dupa falimentul constructorului, Alpine Bau din Austria, comunicand la vremea respectiva ca stadiul de executie a lucrarii era de 84,75%. CNADNR asteapta pana la 23 iulie ofertele constructorilor interesati sa finalizeze executia lotului doi al Autostrazii Nadlac-Arad, ramas neterminat dupa falimentul Alpine, si estima ca va plati pana la 177,4 milioane lei (40,3 milioane euro), inclusiv TVA, pentru acest contract.