Sa le luam pe rand! Rompetrol si LukOil, unele dintre principalele companii petroliere din Romania, spun ca si-au taiat din profit ca sa poata continua sa sustina vanzarile de carburanti. 

"Cresterea cotatiilor internationale si a cursului de schimb RON/USD nu a fost transferata decat partial in preturile de vanzare, astfel incat Rompetrol Downstream a inregistrat scaderi semnificative ale marjelor comerciale practicate de 10% pe segmentul de retail (catre populatie, n.red) si de 27% pe segmentul de wholesale (pentru firme, n.red) fata de aceeasi perioada a anului trecut (primul semestru - n.red.)", au explicat reprezentantii Rompetrol in raportul semestrial publicat si citat de Ziarul Financiar.

La randul lor, oficialii LukOil Romania spun ca au avut o scadere a vanzarilor de carburanti de pana la 10% in primele sase luni ale anului, care a fost, de altfel, temperata de marjele foarte mici de profit auto-impuse.

Mai mult, cei de la LukOil arata ca, de fapt, majorarea TVA la 24% a condus la aceste scumpiri mai mari in Romania decat in alte tari europene.

"Nu s-a intamplat nimic deosebit. Preturile, din contra, au mai scazut. Cotatiile sunt destul de inalte, dolarul creste si preturle produselor petroliere numai in dolari se masoara. A mai fost si aceasta crestere a TVA si de aici am crescut noi, poate, mai mult decta latii preturile la pompa", au explicat oficialii LukOil Romania pentru incont.ro.

Potrivit lor, companiile petroliere locale si-au temperat avanturile de crestere a pretului de teama ca vor speria clientii care vor trage pe dreapta.

"Nu au fost scumpiri notabile, ci din contra, firmele au fost prudente in a urca preturile. Scumpiri notabile vor fi numai daca dolarul va merge spre 4 lei. Atunci vom vedea scumpiri adevarate. Va fi deranj pe piata!", au punctat acestia.

Potrivit companiilor petroliere, exista o presiune mai mare pe pretul motorinei intrucat se fac aprovizionari pentru campania agricola de toamna, iar Rompetrol are programata o revizie si oricum motorina era preferata de "comerciantii ilegali", care nu plateau TVA, de altfel, "starpiti" intre timp de Fisc.

"Este un pic de presiune acum, dar va disparea. Nu credem ca va supralicita nimeni", au mai spus sursele citate.

Benzina si motorina s-au scumpit de la inceputul acestui an, in euro, cu 8,6%, respectiv cu 15,8%, Romania numarandu-se printre tarile cu cea mai puternica apreciere a preturilor la carburanti la nivel european. Cresterile au fost aplicate desi petrolistii spun ca cererea este in scadere si ca in a doua parte a anului conditiile se vor inrautati pe fondul masurilor de austeritate anuntate de Guvern, potrivit Ziarului Financiar.

Conform statisticilor europene, Romania se plaseaza pe locul sapte in ceea ce priveste scumpirea motorinei, din cele 27 de state membre, clasandu-se inaintea unor tari precum Bulgaria, Ungaria, Slovacia, Italia sau Franta.

La benzina, piata locala nu se afla in primele zece in topul scumpirilor, ocupand locul 12. Chiar si asa, cresterile de pret locale le devanseaza pe cele aplicate in tari precum Ungaria, Spania sau Austria.

Sursa Tabelului scumpirilor de carburanti in Europa: www.zf.ro