Ce poti face daca banca nu iti da raspuns in termenul legal de 30 de zile, conform OUG 50
Clientii bancilor, care nu au primit raspuns la notificarile depuse sau au primit raspunsuri negative in aplicarea OUG 50, au la indemana solutia legala de a actiona institutiile de credit in instanta, se arata intr-un comunicat al Casei de avocatura Coltuc.
Consumatorii pot alege fie o actiune in anularea clauzelor abuzive, fie o actiune intemeiata pe obligatia de a face. In cazul ambelor actiuni este necesara parcurgerea unei proceduri antejudiciare denumita "conciliere directa", conform art. 720 indice 1 din Codul de procedura Civila.
“Aceasta conciliere consta, de fapt, intr-o invitatie adresata bancii in vederea solutionarii pe cale amiabila a diferendului intervenit. In cazul in care banca se prezinta la aceasta conciliere, se redacteaza un proces verbal in care se consemneaza pozitia fiecarei parti (a consumatorului si a bancii), iar in caz contrar, daca insitutia de credit refuza participarea, se intocmeste un proces verbal de neprezentare la conciliere.”, a declarat avocatul Marius Coltuc, fondator al Casei de avocatura Coltuc si membru al Baroului Bucuresti.
Mai departe, se poate depune cererea de chemare in judecata. Instanta competenta este tribunalul, iar actiunea trebuie sa fie insotita de actele justificative, dar si de dovada parcurgerii procedurii antejudiciare, respectiv a concilierii directe.
“Subliniem faptul ca acceptarea tacita isi produce efectele doar pentru clauzele care corespund ordonantei si care urmaresc alinierea contractelor de credit la ultimele modificari legislative. Prin urmare, acceptarea tacita nu se va produce niciodata in privinta clauzelor abuzive care sunt considerate nule de drept si impotriva carora consumatorul are la dispozitie procedurile mentionate mai sus”, a explicat, la randul sau, avocatul Amalia Postu.
De asemenea, clientii bancilor care se confrunta cu modificari discretionare ale valorii dobanzilor, ale marjei sau ale altor indici contractuali ar trebui sa stie ca acest lucru este abuziv.
Derularea unui proces pornit impotriva unei banci poate dura pana la 2 ani, se mai arata in comunicatul Casei de avocatura Coltuc.
Clientii nemultumiti care doresc sa actioneze o institutie de creditare in instanta ar trebui sa ia in calcul faptul ca, desi un grup ar putea fi mai puternic din punct de vedere numeric, acesta trebuie sa indeplineasca anumite conditii legale pentru a-i fi acceptata cererea de chemare in judecata a bancii.
In plus, grupul trebuie sa ia in considerare si contractele individuale ale persoanelor care-l alcatuiesc.
Fondata in 2005, Casa de avocatura Coltuc are deschise procese impotriva urmatoarelor banci: Volksbank, OTP, BCR, Bancpost.
Pe acelasi subiect: