Mai intai de toate ar trebui sa pornim de la o explicatie simpla a fortei majore. Aceasta este considerata a fi o cauza externa, cu un caracter exceptional, imprevizibila si inevitabila in mod absolut.

Atata vreme cat fenomenul meteorologic cauzat de eruptie isi va pastra aceste trasaturi, atribuirea coordonatei de forta majora va fi greu de contestat.
  
Apoi, fiind pasager al unui zbor anulat sau efectuat cu intarziere in acest caz de forta majora nu ai dreptul la compensatii financiare, potrivit prevederilor Regulamentului (CE) nr. 261/2004 adica nu vei primi bani de la compania aeriana ca si compensare a unui prejudiciu adus tie sau afacerii tale.

Totusi, ai cateva drepturi: dreptul de a beneficia fie de rambursarea biletului de avion, fie de redirectionarea in conditii de transport comparabile.

Apoi, compania aeriana are asa-numita obligatie legala de deservire adica sa iti ofere gratuit mese si bauturi racoritoare, cazare hoteliera, precum si transport intre aeroport si locul cazarii.

Aici, sunt cateva aspecte la care trebuie facute cateva precizari:

1. Regulamentul nu ofera o limita maxima a perioadei de-a lungul careia operatorul de transport aerian trebuie sa isi exercite obligatia de deservire fata de pasager. Totusi, atat interpretarea unor mentiuni din preambulul Regulamentului, cat si incidenta Conventiei de la Montréal permit impunerea unui standard legal de "rezonabilitate", potrivit caruia aceasta obligatie inceteaza dupa parcurgerea unei perioade echitabile de timp, raportata la durata intarzierii, precum si la mijloacele alternative de transport ale pasagerului;

2.  In executarea aceluiasi standard de "rezonabilitate", in ipoteza in care nu exista locatii de cazare hoteliera in vecinatatea aeroportului, iar timpul pana la urmatorul zbor disponibil este suficient de redus, companiile aeriene nu au obligatia de a oferi locuri de cazare pasagerilor. Obligatia de deservire poate fi limitata sau declinata de companiile aeriene daca executarea acesteia ar duce la o intarziere suplimentara.

La fata locului, dupa eruptie au existat intarzieri de zile intregi produse si de norul de cenusa care s-a ridicat. In general, companiile aeriene au oferit pasagerilor locuri de cazare si acces la alte zboruri.

Daca te intrebi ce se intampla cu salariul tau pe perioada cat lipsiti de la serviciu, de principiu, Codul muncii prevede ca orice contract individual de munca se suspenda de drept pe perioada existentei unui caz de forta majora.

Aplicarea directa a acestei prevederi duce la concluzia ca, in intervalul absentei angajatului de la locul de munca din pricina imposibilitatii obiective si integrale de deplasare, atat obligatia acestuia de a presta munca, cat si cea a angajatorului de a o remunera sunt suspendate.

In ipoteza in care angajatul refuza in mod nejustificat si nerezonabil sa apeleze la alte mijloace de transport pentru a ajunge la locul de munca, este plauzibil ca absenta sa devina nemotivata, putand atrage sanctiuni disciplinare.

Acumularea de cheltuieli de catre angajatul blocat in delegatie (cazare, transport, indemnizatie de delegare) urmeaza, de principiu, sa fie suportata angajatorului.

Totusi, aceste cheltuieli trebuie sa indeplineasca si ele criteriul "rezonabilitatii" si ar putea ajunge sa fie suportate de angajat in momentul in care imposibilitatea de deplasare si-a pierdut caracterul absolut, dar acesta din urma nu s-a inapoiat la locul sau de munca.