Ai leasing? Mii de clienti au fost anuntati in septembrie ca trebuie sa achite TVA 24% pentru facturile platite in iunie!
Cel putin cateva mii de clienti ai firmelor de leasing au primit in septembrie notificari ca mai au de platit inca 5% diferenta de TVA de la 19 la 24% pentru facturile din luna iunie, chiar si pentru acelea integral achitate pana la 1 iulie, data la care a intrat in vigoare majorarea taxei pe valoarea adaugata. Cine si pentru ce vrea sa ne mai ia bani, s-au intrebat nervosi clientii. Cum e posibil asa ceva?
Nedumerirea si nemultumirea lor sunt cu atat mai mari cu cat nu inteleg, cum dupa trei luni, in care nu li s-a spus nimic, companiile de leasing le cer plati retroactive, trimitandu-le atat noua factura pe iunie, cat si pe cea pentru luna curenta.
Intr-o astfel de situatie se afla Madalina M. Ea a fost anuntata de GE Money ca nu trebuie sa plateasca doar factura curenta ci si TVA-ul pentru factura din luna iunie.
"Mi s-a trimis o noticare (o gasiti in Galeria Foto, n.red.), potrivit careia factura din iunie, pe care eu am platit-o pana la 1 iulie, se storneaza si se emite o noua factura cu TVA 24% in loc de 19% si ca sunt obligata sa o platesc. Nu inteleg de ce. Mi se pare aberant sa vii in septembrie sa mai imi ceri bani si pentru iunie", povesteste Madalina.
Clienta a cerut explicatii suplimentare, dar agentii GE Money nu au reusit sa o lamureasca de ce si pentru ce trebuie sa faca aceasta plata.
La solicitarea incont.ro, Alina Agurida, Marketing & Communications Manager in cadrul GE Money Romania, spune ca in acest caz "clientii au primit aceste notificari abia in luna septembrie, deoarece normele de aplicare a Codului Fiscal, care au clarificat modalitatile de aplicare a majorarii TVA s-au publicat pe 3 august (Monitorul Oficial 542/2010), iar noi am avut nevoie de cateva saptamani in care sa facem toate schimbarile necesare pentru a factura si aceste diferente de TVA".
"Clienta are dreptate. Este vorba de luna iunie si rata aferenta lunii iunie, insa conform Codului Fiscal in cazul schimbarii TVA-ului, regularizarea acestei taxe se face in functie de cota care este in vigoare la data prestarii serviciului. Si tot conform Codului Fiscal, serviciul se considera efectuat la fiecare data specificata in contract pentru efectuarea platii. In cazul de mai jos, data specificata scadenta pentru efectuarea platii este 1 iulie asta inseamna ca data prestarii serviciului se considera a fi 1 iulie, chiar daca rata este aferenta lunii iunie", adauga Alina Agurida.
Cu alte cuvinte, chiar daca serviciul a fost prestat in cursul lunii iunie, Codul Fiscal (prin preluarea unor prevederi din Directiva Europeana privind TVA) stabileste reguli speciale privind faptul generator al TVA (adica momentul la care taxa devine datorata) atunci cand intervine o schimbare a acesteia.
La randul lor, si oficialii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) au comunicat incont.ro in termeni similari pozitia Fiscului fata de acest subiect.
"Din informatiile cuprinse in notificare, intelegem ca societatea de leasing a facturat in avans, in data de 7 iunie 2010, rata de leasing cu scadenta 1 iulie 2010. In aceste conditii, stabilirea momentului la care intervine faptul generator si, implicit, cota de TVA aplicabila depind de data specificata in contract pentru efectuarea platii, in speta data prevazuta in scadentarul contractului de leasing. Prin urmare, daca pentru rata de leasing in discutie, data prevazuta pentru efectuarea platii era, conform scadentarului, 1 iulie 2010, facturarea acesteia prin aplicarea cotei de TVA de 24% este corecta, societatea avand obligatia de a regulariza factura emisa in avans cu cota de TVA de 19% aplicand pentru operatiunea respectiva cota in vigoare la data faptului generator de taxa", explica Fiscul intr-un punct de vedere pe acest subiect in "dulcele stil clasic".
Asadar, clienta in cauza, ca si alti cativa mii de alti oameni aflati in aceeasi situatie trebuie sa se conformeze deciziei Fiscului si sa plateasca, pentru ca astea sunt reglementarile actuale. Astfel, ANAF va colecta mai multi bani la buget intr-o perioada de criza maxima.
Daca va aflati intr-o situatie similara, postati povestea dumneavoastra in Sectiunea Comentarii de mai jos sau "spuneti-ne-o" intr-un email pe adresa [email protected]!
Pe acelasi subiect: