Primul contact al lui Aliz Kosza cu o multinationala a avut loc in 1992, cand un turist de la hotelul in care lucra i-a propus o colaborare.
„Era reprezentantul Reynolds Tobacco in Romania. Mi-a facut oferta si mi-a dat timp de gandire o zi. Pana s-a intors el de la bar cu o cafea, eu luasem deja decizia. La mine deciziile sunt, in general, foarte rapide si cred ca acesta a fost avantajul meu competitiv, pentru ca am o capacitate formidabila de a sintetiza lucrurile. Imi doream sa fac mai mult si stiam ca pot s-o fac”, a povestit Aliz Kosza intr-un interviu acordat Incont.ro.
Din acel moment a inceput ascensiunea, „simtind nevoia de mai multa miscare si de a invata lucruri noi, de la profesionisti”. Astfel, din postura de merchandiser, a ajuns agent de vanzari, supervisor, manager regional, apoi manager national de vanzari.
A acceptat primul post de director general al unei companii in 1998, cand a preluat conducerea Agfa Film, dupa care au urmat MOL Romania, Orkla Foods si Fabryo Corporation.
Secretul pentru a conduce companii nu este sa fii un om tehnic si sa cunosti domeniul respectiv, ci sa stii sa gestionezi oameni.
Fiecare are talent pentru ceva, totul este sa-i gasesti locul potrivit
„Sunt un om foarte curios si ma fascineaza sa invat, sa cunosc”, explica Aliz Kosza trecerea prin domenii atat de variate. „Am constientizat ca secretul sa conduci companii nu este sa fii un om tehnic si sa cunosti domeniul respectiv, ci sa stii sa gestionezi oameni. Si dincolo de a-i face sa creada intr-o viziune si sa-i faci sa te urmeze, poti construi lucruri inedite daca ii pui sa-si depaseasca limitele. Pe mine asta m-a ajutat sa avansez.”
Stiind ca diferentierea te ajuta sa progresezi si ca inveti lucruri noi doar facandu-le, Aliz Kosza a acumulat o cantitate imensa de informatie si experienta de-a lungul anilor: „Nu conteaza intotdeauna pozitia sau banii pe care ii castigi. Am schimbat de trei ori joburi pe pozitii inferioare si salarii mai mici, pentru ca mi-au placut provocarile, si am facut performanta.”
In 2012 a hotarat sa ia o pauza, dupa perioada dificila a crizei, in care a adus compania pe care o conducea la nivel de lider de piata, pe o piata care era in declin puternic.
„Am parcurs acesti ani cu un consum foarte mare, atat intelectual, cat si fizic, am facut un efort urias ca sa mentinem compania in top si sa fie profitabila. Au fost si momente de disperare, asa ca am luat decizia sa-mi iau un an sabatic, fara intentia de a deveni atreprenor”, explica Aliz Kosza.
“Mentoratul nu este un job intre granitele unui contract. Mentorul este un prieten pe termen lung”
Pe cartea sa de vizita scrie „Business Strategist”, dar spune ca se considera mai degraba mentor. Vorbeste cu mare pasiune despre ceea ce face acum, subliniind ca inima afacerilor sunt oamenii si ca fara ei nu s-ar putea face business. Tocmai de aceea, si seria de conferinte pe care le tine se numeste „Sufletul in Business”. Lucreaza, totodata, la o carte despre maladiile organizationale pentru ca si organizatiile „sunt fiinte vii, cu caractere si personalitati diferite, avand in centru oamenii.”
Am schimbat de trei ori joburi pe pozitii inferioare si salarii mai mici, pentru ca mi-au placut provocarile, si am facut performanta.
„Probabil ca este un dat, aceasta este menirea mea pe pamant. Mi-a venit ideea cu conferintele pentru ca vreau sa le povestesc oamenilor modul in care am functionat eu si cum am ajuns la performanta. Acest numitor comun in modul de functionare a fost factorul uman. Eu l-am numit suflet in business, pentru ca este parte integranta in business si fara oameni nu se poate intampla nimic nicaieri”, spune femeia de afaceri.
Considera ca diferenta dintre mentorat si coaching sau consultanta este ca mentorul lucreaza direct cu individul: „Mentoratul nu este un job intre granitele unui contract. Mentorul este un prieten pe termen lung, un sfatuitor care transfera mod de gandire si bune practici de la el catre cei care vor sa-l urmeze. In momentele dificile din viata si din cariera nu am avut un mentor si este bine sa dam ceva inapoi societatii.”
Fiscalitatea, cea mai grea povara pentru micii antreprenori
Pe langa conferintele pe care le sustine, in prezent are trei clienti pe care ii sfatuieste in afaceri. Nu vrea sa se ocupe de giganti, ci de mici companii care intampina greutati si care, din nefericire, sunt multe.
“Oamenii sunt disperati din cauza poverii fiscale, iar cei care lucreaza la vedere, care respecta regula jocului fiscal sunt pur si simplu sugrumati de cei care ocolesc fiscalitatea. Cei care au angajati permanenti, care fac totul ca la carte sunt in pragul falimentului si nu au solutii, nu mai au de unde sa mai restructureze. Majoritatea au datorii la stat de cand s-a majorat TVA-ul. Asta este drama acestei tari, spirit antreprenorial exista, dar daca nu se schimba legislatia, nu stiu cine va mai functiona in aceasta tara”, spune Aliz Kosza.
Aici intervine ea si-i ajuta pe mici antreprenori sa supravietuiasca, sa-si contruiasca o viziune care sa ii diferentieze de ceilalti.
In ultimii 4-5 ani s-a schimbat atitudinea consumatorului, care din shopper a redevenit consumer.
Legat de domeniile cele mai proprice pentru deschiderea unei afaceri, Aliz Kosza ii sfatuieste pe antreprenori ca primul pas pe care sa-l faca sa fie o cercetare de piata.
“Cand vrei sa te arunci intr-un domeniu, trebuie sa faci un research, care poate costa cateva mii de euro, dar care te ajuta foarte mult, pentru ca iti da directia, te ajuta sa intelegi ce-si doreste consumatorul. Am observat ca cea mai dinamica este zona de online, IT-ul, dar este nevoie de o strategie. In ultimii ani s-a mers mai mult pe consum, dar daca nu se misca productia industriala, cat mai poate merge consumul? Nu se poate construi numai pe consum, pentru ca in ultimii 4-5 ani s-a schimbat atitudinea consumatorului, care din shopper a redevenit consumer”, explica femeia de afaceri.