Schimbul de produse, inima comertului. Barterul, trend-ul de nisa pe care criza l-a transformat in fenomen social
Criza financiara a transformat barterele dintr-un trend de nisa intr-un fenomen social care poate capata amploare in continuare, schimbul de produse si utilizarea in comun a masinilor, bicicletelor sau chiar a hainelor fiind pe cale sa devina la fel de obisnuita ca shopping-ul, potrivit Der Spiegel.
In Germania, antreprenorii care au observat devreme acest trend au inceput deja sa organizeze evenimente unde faciliteaza o forma de barter intre participanti.
La asa-numitele petreceri de schimb, participantii platesc o taxa de intrare si aduc hainele, gentile sau pantofii de care nu mai au nevoie, in schimbul carora primesc monede de la organizatori.
Articolele adunate sunt apoi sortate de persoane cu experienta in retail intr-un spatiu care seamana cu un magazin, unde participantii pot utiliza monezile primite anterior pentru a-si cumpara produse "noi". Pentru a evita neplacerile, organizatorii nu primesc decat articole de marca.
Astfel de evenimente au aparut in urma crizei financiare pentru a oferi consumatorilor o alternativa la shopping-ul traditional.
In SUA, autoarea Rachel Botsman, expert in trenduri economice, numeste fenomenul "consum colaborator" si evoca renasterea schimburilor si utilizarii in comun a locuintelor, masinilor si altor elemente de confort ale vietii moderne.
Ideea este cu atat mai atractiva pentru tineri, care au venituri discretionare modeste dar nu vor sa renunte la conforturile oferite de economia moderna de consum, utilizand in comun locuinte, haine, masini, unelte.
Revista Time a declarat aceasta noua forma de consum una dintre cele 10 "idei grozave" care vor schimba lumea.
Internetul inlesneste, diversifica si profesionalizeaza economia de schimb, oferind la preturi minime, de obicei gratuit, finantat prin advertising si/sau comisioane, servicii pentru care exista o cere uriasa, ignorate insa de retailul traditional.
Pe acelasi subiect: