Marile branduri se produc, mai nou, in Europa. Salariile din China au devenit prea costisitoare
Cateva tari din apropierea Europei Occidentale devin noi centre de productie a confectiilor, odata cu cresterea salariilor din China, marile branduri descoperind furnizori adaptabili mai apropiati de tarile lor de origine, comenteaza Reuters.
Aprovizionarea din China devine mai costisitoare, dar este inca ieftina, astfel ca decizia de a trece la "Made in Morocco" sau "Made in Moldova" nu are legatura numai cu preturile.
Cererea din industria confectiilor este influentata in primul rand de comportamentul cumparatorilor, iar producatorii trebuie sa supravietuiasca in fata unor "supergrei" ca brandul Zara al grupului spaniol Inditex, care in cateva saptamani poate avea in magazine o rochie similara cu una de la prezentarile de moda si care fabrica 60% din produse in Europa sau in apropiere.
"Desigur ca este mai costisitor sa producem in Turcia sau Tunisia decat in China, dar nu cu mult, avand in vedere cu cat au crescut salariile angajatilor chinezi, si este mult mai convenabil sa producem mai aproape, astfel incat sa avem mai mult control asupra calitatii", a declarat Giovanni Bianchi, designer al companiei La Perla. La sfarsitul anului trecut, La Perla, producator de lenjerie de lux, a transferat productia din China in Turcia si Tunisia, precum si in Portugalia.
Compania estimeaza ca pentru fiecare 10 euro cheltuit in China cu forta de munca, pentru aceeasi munca cheltuieste 15-16 euro in Tunisia sau Turcia, astfel ca China ramane in continuare mai ieftina.
Situatia se schimba insa. Asociatia comerciala Institut Francais de la Mode estimeaza ca salariile medii lunare din regiunea de coasta a Chinei au crescut anul trecut la 400 de euro, de la 240 de euro in 2005. In Tunisia, angajatii primesc 160 de euro, in Maroc 152 de euro.
Casele franceze de moda Jean-Charles si Barbara Bui si grupul de confectii Etam si-au transferat la randul lor mai aproape o parte din productie.
In 2010, Barbara Bui si-a transferat activitatile din China in Romania, Ungaria, Bulgaria si Turcia, intrucat distanta si bariera de limba au facut dificil controlul calitatii, a declarat directorul general adjunct Jean-Michel Lagarde. "Ne putem impune mai usor stilul de lucru atunci cand colaboram cu producatori din sudul si estul Europei", a aratat Lagarde.
Reprezentantii companiilor sustin ca producatorii chinezi ii preseaza sa mareasca productia, existand riscul sa ramana cu stocuri nevandute sau sa faca discounturi care le-ar putea afecta imaginea brandurilor.
"Raportul intre pret si calitate obtinut in China nu mai este ce dorim", a explicat Celine Lopez, director la compania Jean-Charles de Castelbajac, care a transferat activitatile in Ungaria.
Compania Etam are 20.000 de angajati in China, dar luna trecuta a anuntat ca va muta o parte din activitati in Tunisia, Maroc, Portugalia, Grecia si Turcia.
Potrivit asociatiei comerciale franceze in domeniul lenjeriei, producatorii chinezi negociaza mai dur salariile si volumul productiei, dupa criza din 2008/2009. In plus, prefera clientii din SUA, intrucat acestia vor modele mai simple si un volum mai mare de productie decat europenii.
Totodata, unele branduri au constatat ca producatorii din Europa de Est, Tunisia si Turcia sunt mai interesati sa particile la elaborarea procesului de productie decat cei din China.
Schimbarea tendintei este influentata intr-o anumita masura de politica centralizata a guvernului chinez, care vrea ca economia sa progreseze spre domenii care necesita un nivel mai ridicat de specializare si tehnologie. Asia ramane totusi principalul centru de fabricare a confectiilor europene, reprezentand 75% din productia lor externa, potrivit unui studiu al Institut Francais de la Mode.
In perioada ianuarie-septembrie 2011, valoarea comenzilor fabricilor chineze de profil a crescut cu 8% fata de aceeasi perioada a anului anterior, la 23 de miliarde de euro, fiind cu mult peste cele din Maroc, care au avansat cu 10%, la 1,7 miliarde de euro.
Studiul noteaza ca brandurile franceze de moda sunt interesate sa colaboreze cu producatori din Bulgaria, in timp ce mai mult de un sfert din lenjeria franceza este fabricata in Tunisia si Maroc.
Institut Francais de la Mode mentioneaza Ucraina ca foarte atractiva, cu productia unor branduri precum Hugo Boss, Quiksilver and FCUK, in timp ce in Romania se afla marci ca Harrod’s, Zara si C&A.
In Republica Moldova produc Dolce&Gabbana, Guess, Armani si Cavalli, iar in Belarus clientii mari includ Calvin Klein, DKNY si Next.