Curatarea industriei fashion: secretul prin care retailerii Zara, H&M sau Guess ajung la afaceri de sute de milioane de euro
Culorile vii ale hainelor primavara, care impanzesc vitrinele magazinelor din Europa si Statele Unite, polueaza apele Chinei, potrivit unei analize a Institute of Public and Environmental Affairs, organizatie non-profit cu sediul in Beijing, China, citata de Huffington Post.
Furnizorii marilor lanturi de retail Zara, H&M, Guess sau Disney, printre altii, au incalcat legile de mediu ale Chinei prin contaminarea conductelor de alimentare cu apa cu chimicale de la coloranti.
Studiul „Curatarea industriei fashion“ a fost realizat pe baza a 90.000 de inregistrari a controalelor de mediu efectuate de agentiile guvernamentale chineze, din 2004 si pana acum. In Luna februarie, 6.000 din aceste documente proveneau de la fabricile de textile, se arata in raport.
In joc sunt 48 de branduri internationale, care isi asigura materiile prime de la poluatori. Autorii studiului spera ca facand public acest lucru va convinge marile companii sa stabileasca reguli mai stricte pentru furnizori.
Chimicalele folosite la colorare si imprimare sunt eliberate in conductele de apa. In acest mod afecteaza atat oamenii, cat si vietuitoarele acvatice. Accesul la apa este limitat in China, unde o cincime din orase au alimentari cu apa neigienica, iar 300 de milioane de locuinte din mediul rural nu dispun de apa potabila, potrivit ChinaDaily.
Desi autoritatile asiatice au reguli stricte in privinta poluarii apei, producatorii au gasit diverse modalitati prin care evita aceste norme. Printre strategiile gasite de companii se numara construirea unor tevi secrete, precum si eliberarea chimicalelor direct in rauri.
„Amenzile si pedepsele sunt insuficiente pentru a preveni aceste nereguli“, sustin autorii raportului.
Inainte de publicarea raportului, Institutul a trimis scrisori catre toti directorii executivi ai celor 48 de companii implicate in scandal. Managerii au fost atentionati in legatura cu infractiunile comise. Huffington Post scrie ca Institutul a primit doar 16 raspunsuri din 48 trimise.
Totodata, numeroase branduri internationale precum H&M, Walmart, Burberry si Adidas au inceput deja sa investigheze acuzatiile. Pana in acest moment n-au fost sesizate niciun fel de raspunsuri din partea retailerilor Puma, Guess si Zara.
Aceasta nu este prima data cand are loc un asemenea incident. Ba mai mult, Institute of Public and Environmental Affairs a mai fost implicat in asemenea campanii si in 2006, cand 50 de companii, printre care Nike si Walmart, au inceput sa colaboreze cu organizatia pentru a deveni mai prietenoase cu mediul inconjurator, iesind astfel de pe lista neagra.
Saptamana trecuta si gigantul american Apple a fost de acord ca una dintre fabricile sale sa fie auditate de Institut, dupa doi ani de presiuni si numeroase rapoarte legate de problemele furnizorilor sai.