La opt ani de la finalizarea constructiei, in fata complexului troneaza sute de palmieri, o replica a Arcului de Triumf, un Sfinx gigantic, fantani si canale cu gondole. Cu toate astea, spatiul este parasit. In interiorul cladirii, doar cateva magazine sunt deschise. Practic, a devenit un “oras-fantoma”.

“Cele mai multe magazine sunt goale, traficul este minim, iar rata de ocupare, la fel de mica”, se arata intr-un raport emis anul trecut de catre Emporis, o firma care se ocupa cu analiza spatiilor imobiliare.

Imaginea din interiorul mall-ului este una deprimanta. Coridoarele sunt prafuite, vopseaua se decojeste de pe pereti, gramezi de gunoi se aduna pe margine iar unele scari sunt acoperite de cearseafuri innegrite de vreme. Parcul tematic este si el pustiu, in ciuda faptului ca gazduieste un rollercoaster lung de peste 500 de metri.

Dupa deschiderea sa, in 2005, dezvoltatorii estimau ca noua constructie va atrage aproximativ 100.000 de vizitatori in fiecare zi. Opt ani mai tarziu insa, putinii oameni care ajung in zona prefera sa isi petreaca timpul la fast-food-urile americane de la intrare, sau la cinematograful IMAX, din afara mall-ului.

Parte din motiv pentru care s-a ajuns in aceasta situatie este localizarea cladirii. Dongguan, orasul care gazduieste mall-ul, este unul industrial si majoritatea populatiei este formata din muncitori emigranti care traiesc de pe o zi pe alta.

“Oamenii care vin sa lucreze in fabricile de aici nu au nici timpul nici banii pentru cumparaturi si distractii”, spune Xiao, unul dintre lucratorii din mall.

Complexul parasit este un simbol pentru urbanizarea rapida care a fost facuta in China. Multe proiecte de constructii au primit aprobare pentru a fi ridicate, fara sa se faca o analiza de marketing sau business research.

“Pentru mine, multe dintre aceste proiecte sunt rezultatul unui acces usor la partea de capital, cat si o combinatie de optimism si comportament speculativ, mai degraba decat un rationament de business, bazat pe calcule”, spune Victor Teo, profesor la Universitatea din Hong Kong. “Mall-ul nu este singurul in aceasta situatie. Peste tot in China exista orase fantoma, formate din proiecte de infrastructura rezidentiale si comerciale”, adauga profesorul, citat de CNN.

Cu toate astea, China inregistreaza o rata a cresterii economice de 7-8%, iar comerciantii mall-ului sunt increzatori ca acesta se va popula in curand. Deocamdata insa, numai 20% din suprafata de inchiriat este ocupata. Sefii complexului si-au fixat ca scop o rata de ocupare de 80% in 2013.


“Incepand din luna martie vom desfasura mai multe promotii masive, pentru a ne atinge targeturile”, spune Ye Ji Ning, seful Departamentului de Investitii al complexului.

Centrul comercial a mai trecut printr-o relansare in 2007, cand si-a schimbat denumirea din “South China Mall” in “New China Mall, Living City”. Dar schimbarea nu a adus cu sine mai multi chiriasi sau cumparatori.