Ai cumparat un produs defect? In cat timp si cum il returnezi?
Ce facem, cind ne trezim acasa cu un produs nepotrivit pe care l-am cumparat in goana sau l-am primit cadou? Legea spune ca il schimbam, daca nu l-am stricat. Asa se intimpla in tarile civilizate, iar romanii au prins si ei de veste. Totusi, mai sint comercianti care uita de acest drept al cumparatorului. Cine pierde in acest caz?
Asa se face ca Intr o luna,, in care vanzarile aproape ca s-au dublat, si numarul reclamatiilor de acest gen au fost in crestere.
In topul cererilor de returnare sau schimbare a produselor se afla cadourile nepotrivite si aparate electronice si electrocasnice netestate in magazin care nu i-au multumit pe clienti.
Un exemplu este Cristina Nedelcovici care a platit 400 de lei pe un aparat de fotografiat pe care a vrut sa i-l dea in dar fiicei de Craciun. Insa la bancul de probe nu a putut verifica modul in care aparatul face poze. Ajunsa acasa a constatat ca nu este ce si-a dorit.
"Aparatul nu avea calitatile dorite de noi, fotografiile ieseau blurate, fara luminozitate, ne-am dus inapoi cu rugamintea sa-l schimbam sau sa ni se dea banii inapoi. Ni s-a spus ca va fi dus la service, specialistul sa scrie acolo ca are vicii ascunse sau ca nu e la parametri buni". spune ea.
De astfel de refuzuri s-au lovit multi dintre cei care au facut cumparaturi in perioada sarbatorilor. O confirma si inspectorii de la Protectia Consumatorilor care au primit in ultimele zile un val de reclamatii de acest gen.
In cat timp poate fi schimbat produsul?
Chiar daca in Romania legea nu-i obliga pe comercianti sa dea banii inapoi atunci cind produsul este defect, exista un ghid al consumatorului care incurajeaza schimbarea produselor. "Consumatorul trebuie sa returneze orice bunuri livrate in aceleasi conditii in care au fost primite. Agentul economic este obligat sa accepte aceste produse de la consumator", scrie in document.
"Cand operatorul economic afiseaza in magazin ca dupa o saptamana, dupa 3 zile, 30 de zile poate sa returneze acest produs el trebuie sa se achite de acesta obligatie", spune Gioga Stama, comisar ANPC.
Imbucurator este faptul ca exista si foarte multi vanzatori care au inteles ca vor avea incasari mai mari, de la clienti multumiti.
"In 28 de zile se vine si se schimba produsul cu bonul fiscal se face o dispozitie de plata si se schimba daca este defect. Daca nu este defect, daca ajunge acasa si observa ca nu se potriveste cu rochia se schimba cu orice produs din magazin", spune Mihaela Cioaca, manager de magazin.
Lenjeria intima este singura care face exceptie de la aceasta politica. Nu se schimba din motive de igiena. Incaltamintea, imbracamintea, accesoriile, dar si electronicele si electrocasnicele pot fi schimbate in astfel de magazine in cel mult 30 de zile de la cumparare.