Greseala fatala care a pecetluit destinul BlackBerry. De ce s-a prabusit gigantul care a introdus moda smartphone-urilor
Cea mai mare greseala a BlackBerry este ca nu au reusit sa prevada impactul pe care consumatorii de rand il vor avea asupra pietei de smartphone-uri, consecinta acestui lucru fiind faptul ca gigantul se straduieste de ceva vreme sa se ridice, fara succes insa, potrivit revistei Time.
La un moment dat lider pe piata producatorilor de smartphone-uri, compania a anuntat, la inceputul saptamanii, ca accepta sa fie preluata de un consortiu condus de grupul canadian de asigurari Fairfax Financial Holdings, contra sumei de 4,7 miliarde de dolari.
BlackBerry este creditata cu inventarea primelor smartphone-uri de succes, in urma cu mai bine de 10 ani, si a avut pentru o perioada indelungata monopol pe piata business si in zona agentiilor guvernamentale, datorita functiilor avansate de securitate.
Nu mai devreme de anul 2009, BlackBerry era numita compania cu cea mai rapida dezvoltare din lume, de catre revista Fortune. La acea vreme, veniturile sale cresteau intr-un ritm ametitor, cu pana la 84% pe an. Intre timp insa, caderea a fost si mai abrupta decat ascensiunea, iar actiunile firmei au inregistrat un declin de 90%.
Compania nu a tinut pasul cu evolutia pietei dupa aparitia iPhone si a smartphone-urilor Android, care au adus o mai buna experienta de utilizare, in special in ceea ce priveste navigarea pe internet, si o gama mai variata de aplicatii. In plus, a insistat sa produca telefoane cu tastatura full-qwerty cu mult timp dupa ce device-urile cu touch dadeau semne clare ca vor acapara piata si atrage noul val de clienti.
Dar, cel mai important, canadienii au tinut atat de mult sa se concentreze pe clientii de business, incat au pierdut din vedere o masa importanta de oameni, cu un potential enorm de dezvoltare. Astazi, smartphone-urile sunt utilizate de toata lumea, nu doar de oamenii de afaceri, iar BlackBerry nu a stiut sa profite de acest lucru.
O serie de greseli de management financiar au contribuit si ele la prabusirea spectaculoasa. Directorii producatorului canadian au cheltuit mai multe milioane de dolari pentru achizitia unui avion anul acesta, cu numai cateva luni inainte de a anunta un program masiv de concedieri si pierderi de aproape 1 miliard de dolari, potrivit Financial Times.
Firma a cumparat second-hand un avion Bombardier Global Express, care de obicei costa peste 20 de milioane de dolari, pentru a inlocui doua aeronave mai vechi. Masura a fost descrisa ca o reducere de costuri. Avionul a fost livrat in iulie, in trimestrul II al anului fiscal, cand compania deja nu mai putea fi redresata.
Cota de piata a BlackBerry a scazut la 2,9% in trimestrul al doilea, fata de 4,9% in perioada corespunzatoare a anului trecut, potrivit datelor IDC. Platforma Windows Phone dezvoltata de Microsoft a depasit BlackBerry in aceasta perioada, urcand pe locul al treilea pe o piata dominata de Apple si Google.
BlackBerry detinea la jumatatea anului lichiditati de 2,8 miliarde de dolari. Pretul de achizitie reprezinta numai 17% din vanzarile inregistrate in ultimele 12 luni, de 11,3 miliarde de dolari.
Mai multe despre:
#blackberry#smartphone
Pe acelasi subiect: