Cat de periculoasa este, de fapt, folosirea mobilelor in avion? Ce spun specialistii de la Boeing si pilotii romani
Cat de in serios luati asistentele de cabina cand va cer sa inchideti telefoanele in avion? Stiti deja ca e interzisa folosirea lor in timpul decolarii si aterizarii, dar v-ati intrebat vreodata cat de periculoase pot fi? Desi nu s-au inregistrat pana acum accidente care pot fi puse direct pe seama bruiajului, specialistii din aviatie ne avertizeaza ca amenintarea exista si este una extrem de serioasa.
Cei de la Boeing chiar au facut masuratori si trag un un semnal de alarma mai ales pentru ca numarul telefoanelor inteligente, al tabletelor, laptopurilor si chiar al mp3 playerelor folosite la bord a crescut exponential.
Noi am stat de vorba si cu pilotii romani care zboara pe curse comerciale care ne-au povestit cum au trecut si ei prin astfel de incidente periculoase pe care le pun pe seama celularelor.
Un telefon destept nu mai e suficient doar pentru apelurile de voce. Pe langa conexiunea GSM, mai avem si una 3G pentru internet. Tot pentru internet rapid folosim WiFi. Telefonul receptioneaza, de asemenea, si semnal GPS. Cele mai noi telefoane emit si semnal electromagnetic similar cardurilor bancare, denumit Near Field Communication. Antene WiFi sau 3G au si tabletele sau iPod-urile. Si acestea sunt considerate periculoase.
Tentatia e mare sa pastrezi deschis telefonul de plictiseala, insa un astfel de smartphone devine o problema, cu cat este mai sofisticat. Un singur telefon nu ar fi periculos, insa mai multe sunt o problema.
Specialistii americani de la constructorul de aeronave Boeing au vrut sa vada cat importanta poate fi radiatia generata de un astfel de telefon si au facut masuratori in laborator.
Printre cei care au trecut prin astfel de experiente se numara si pilotii romani.
"La fel cum bazaie radioul in masina la fel ne poate induce si noua acele bazaieli de la telefoanele mobile lasate deschide”, explica pilotul Radu Juncu.
Nu ignorati, asadar, rugamintea stewardesei, pentru ca de curand incalcarea acestor solicitari a devenit fapta pasibila de pedeapsa prin lege.
Mii de avioane din toata lumea, chiar si cateva din Romania sunt construite inca dinaintea aparitiei telefoanelor mobile. Acestea sunt considerate cele mai expuse. Avioanele mai noi au instrumentele protejate de bruiaj, insa riscul nu poate fi exclus in totalitate.
Pilotii si inginerii din aviatie au inventariat deja 75 de incidente care, spun ei, pot fi puse pe seama bruiajului cauzat de pasageri. Printre acestea, pilotul automat care se dezactiveaza fara explicatie, echipamentul de navigatie GPS care nu ofera date corecte sau avionul care a pierdut altitudine. Amenintarea este, asadar, una extrem de serioasa.
Pe acelasi subiect: