Studiul ia pentru prima data si pulsul pietei media din zona est-europeana, unde efectele recesiunii s-au resimtit in mod diferit de la o tara la alta. Dominata de Polonia si Cehia, unde piata de publicitate se ridica la 1,7 mil respectiv 1,3 mil de euro, regiunea CEE dezvolta modele care grupeaza anumite tari in functie de raspunsul pietei media la impactul crizei economice. De ex, Romania, a patra tara in topul bugetelor de advertising din zona, are - la fel ca Lituania si Letonia, o piata in scadere in ciuda cresterii ratei anuale a PIB-ului pe cap de locuitor. Explicatia: cresterea economica din ultimii doi ani a fost sustinuta de dezvoltarea exporturilor, dar nu si de consumul intern. In Romania:

  • Toate mediile au fost afectate, cu exceptia online-ului care a avut o crestere de 21% in 2012, ceva mai moderata decat in anul precedent. Cea mai mare pierdere a suferit-o Print-ul, cu un minus de 10% fata de 2011, urmat de radio (-8%), OOH (-5%) si TV (-4%)
  • Online-ul isi consolideaza locul 2, cu o cota de piata de 14%, lider fiind TV-ul cu 64%
  • Performance media - cum sunt Google (AdWords) si Facebook - au avut o crestere importanta in 2012
  • Raportul IAB - PWC arata o urcare cu 7% a pietei locale de advertising online, la o valoare de 98.7 mil de euro anul trecut.
  • Sursa: Mediafactbook.ro