Trenul regal, folosit de Coppola si Sergiu Nicolaescu, la Gara de Nord din Bucuresti
Trenul regal, care a avut oaspeti precum Carol al II-lea, regele Mihai sau Francis Ford Coppola, poate fi vizitat, la linia 14 din Gara de Nord din Bucuresti, pana duminica. La finalul incursiunii in lumea vehiculului vechi de aproape 100 de ani, vizitatorii pot vedea si muzeul CFR, scrie Mediafax.
Trenul regal a fost construit in 1928, la cererea regelui Ferdinand I, insa monarhul a murit inainte de finalizarea acestuia.
Din 1928, trenul regal a avut oaspeti de seama, precum regele Carol al II-lea, principesa mama Elena si regele Mihai. Dupa abdicarea regelui Mihai, trenul regal a devenit prezidential si i-a plimbat, printre altii, pe Gheorghe Gheorghiu Dej, Nicolae Ceausescu si Gerald Ford. In 1978, trenul a fost retras din circulatie, iar in 2004 a fost preluat de Societatea Feroviara de Turism SFT-CFR.
Ceea ce se intampla la Gara de Nord pana duminica este primul eveniment de expunere a trenului regal pentru publicul larg. In restul timpului, trenul este garat la Mogosoaia, unde se afla si actualul tren prezidential, si poate fi inchiriat de persoane fizice sau de firme.
Trenul regal a fost si vedeta in cateva filme, printre care "Orient Express", de Sergiu Nicolaescu, si "Tinerete fara tinerete" - lungmetrajul pe care celebrul Francis Ford Coppola l-a turnat la Bucuresti.
Trenul regal poate fi inchiriat contra sumei de 11.500 de euro plus TVA pe zi, in cazul in care este tractat de o locomotiva moderna. Daca trenul este tractat de o locomotiva cu aburi, pretul creste la 16.000-16.500 de euro pe zi, a declarat pentru Mediafax Adrian Capitanu, sef Serviciu marketing si turism al Societatii Feroviare de Turism. Pachetul include un drum dus-intors pana la destinatia dorita de client (de obicei Sinaia).
Trenul, care este in proportie de 85% compus din piesele originale, a fost expus pentru public de luni, iar seria de vizite se incheie duminica. Costul biletului pentru vizitare pentru un adult este de 16 lei si include o vizita la micutul muzeu CFR, si de 11 lei pentru copii.
La urcarea in tren, vizitatorul asteapta sa ii fie compostat biletul de un "nas" imbracat in uniforma de epoca si accesorizat cu un clestisor cu care perforeaza tichetul.
Fara a fi opulent, trenul regal ofera tot confortul vizitatorilor care vor sa calatoreasca in stil "high class". In locul bailor de trei metri patrati, clasice in lumea feroviara, trenul regal are bai incapatoare cu cada si chiuveta cu policioara.
Compartimentele pot fi, dupa tipic, ori dormitoare cu paturi duble sau camere cu paturi suprapuse si un mic lavoar. Culoarea predominanta este rosul imperial si nota discordanta fac tablourile in culori pastel de pe peretii incaperilor.
Unul dintre cele cinci vagoane ale trenului este salonul in care aveau loc intalnirile cu regele. Cu o masa lunga, inconjurata de scaune tapisate cu piele de Cordoba, salonul sobru este inobilat de luminatoarele cu sticla de Murano si de cateva tablouri.
In fiecare vagon, vizitatorii sunt intampinati de un ghid care le povesteste istoria trenului. De altfel, cei care vor sa se fotografieze o pot face si purtand cate un chipiu sau o jacheta de uniforma, lasata drept decor in cate un vagon.
La finalul vizitei in tren, oaspetii pot da o fuga si la Muzeul CFR, unde pot vedea cum functioneaza o locomotiva, cum erau transmise mesajele intre gari, cum arata reteaua feroviara romana in functie de epoca sau o diorama cu trenulete electrice - vedeta expozitiei, de altfel.
Pana la sfarsitul zilei de joi, trenul regal a avut aproximativ 3.500 de vizitatori.