Serialul HBO a transformat Cernobîlul într-o “experienţă turistică rapidă de tip fast-food”. Explozie de turiști, care își fac selfie, fură obiecte abandonate și caută mutanți
Cernobil
Succesul mondial al mini-serialului "Chernobyl" a adus o nouă generaţie de turişti în locurile unde a avut loc cel mai grav accident nuclear din istorie, spre disperarea ghizilor locali, transmite AFP.
Salutat de critici şi de public, mini-serialul realizat de HBO despre catastrofa produsă în 1986 la centrala nucleară din oraşul Cernobîl, în fosta Uniune Sovietică, a readus în memorie cum explozia unui reactor nuclear a dus la răspândirea unui nor radioactiv deasupra Europei.
Astăzi, o zonă de protecţie cu o rază de 30 de kilometri în jurul centralei din nordul Ucrainei este în continuare nelocuită, însă o mică parte este deschisă turiştilor.
În ultimele luni, din ce în ce mai mulţi turişti caută locurile pe care le-au văzut în serial, care a fost filmat în Lituania, spune cu regret ghidul oficial al centralei nucleare, Yevgen Goncharenko, potrivit Agerpres.
"Nu mai au nevoie de informaţii, vor doar să îşi facă un selfie", afirmă Goncharenko.
Directorul centrului de informare din Cernobîl, Oleksandr Syrota, susţine că unele agenţii de turism oferă în prezent vizite la Cernobîl ca pe un "fast food", o experienţă turistică rapidă şi facilă. Şi tendinţa va continua: în luna iulie, noul preşedinte al Ucrainei, Volodymyr Zelensky, a semnat un decret care vizează încurajarea dezvoltării zonei Cernobîl ca atracţie turistică.
La 27 de ani, brazilianul Louis Carlos nu ştia nimic despre dezastrul de la Cernobîl înainte de serialul HBO. Însă, filmul l-a motivat să călătorească în Ucraina, pentru a afla mai multe.
"Dacă oamenii vin aici pentru a înţelege ce s-a întâmplat şi a încerca să înveţe ceva este un lucru bun", apreciază Carlos, în timp ce un prieten îi face o fotografie în faţa fostei centrale nucleare. "Este istorie", a adăugat el.
Numărul de turişti la Cernobîl nu a aşteptat serialul HBO pentru a creşte. De la 50.000 în 2017 a ajuns la 72.000 în 2018, iar asociaţia tour-operatorilor din regiune se aşteaptă la 100.000 în 2019.
Ghidul Yevgen Goncharenko spune că a mai înregistrat astfel de creşteri bruşte ale numărului de vizitatori. Prima datează din 2012, după lansarea filmului horror american "Chernobyl Diaries", iar cea de-a doua a avut loc în 2014, după ce zona a fost inclusă în jocul video "Call of Duty 4".
"Uneori, cei care veneau aici datorită jocului video mă întrebau foarte serios unde pot să găsească mutanţi", îşi aminteşte Goncharenko.
Yaroslav Yemelianenko, preşedintele asociaţiei ghizilor din Cernobîl, recunoaşte că zona a devenit un loc "trendy" de vizitat, însă preferă să se concentreze pe aspectele pozitive. În opinia sa, Cernobîl-ul ar trebui prezentat ca un loc în care Ucraina a reuşit, în pofida tuturor obstacolelor, să depăşească un tragic accident.
"Trebuie să promovăm locul, să vorbim despre el, să atragem oameni aici", a arătat Yemelianenko.
Cu toate acestea, turiştii care vizitează zona, atât cei care folosesc circuitele oficiale, cât şi "stalkers", care intră ilegal, iau cu ei în mod frecvent obiecte din zona de protecţie drept suveniruri.
"Chiar şi noi, care suntem născuţi la Pripiat, nu avem voie să ne luăm propriile lucruri de aici. Apoi, suntem surprinşi când le vedem pe eBay", explică Oleksandr Syrota.
Pe acelasi subiect: