Angajatii care distrug companii. De ce nu este bine ca salariatii sa fie prea destepti
Inteligenta este cu siguranta un lucru cautat, dorit si apreciat de catre angajatori. Dar, in acelasi timp, cei mai sclipitori dintre angajati pot fi si greu de manageriat, destabilizand atmosfera din companie, scrie Business Insider.
Problemele, in cazul oamenilor inteligenti, sunt date de faptul ca acestia se asteapta sa fie tratati diferit si chiar favorizati, datorita performantelor bune de la locul de munca. Intr-un interviu acordat New York Times, fostul CEO al retailerului britanic Tesco, Sir Terry Leahy, povesteste cum a incercat sa creeze o cultura concentrata in jurul serviciilor de calitate si a bunelor maniere.
Acesta descrie cum, uneori, persoanele inteligente pot avea un impact negativ asupra organizatiei:
“Daca ar fi sa rezum in cateva cuvinte, este vorba de a fi generos, si nu egoist. E uimitor cat de des vedem oameni care nu se pot abtine, din cauza ambitiei sau a insecuritatii care ii macina, si care sunt pur si simplu egoisti. Pentru unii, aceasta este schimbarea pe care trebuie sa o faca, si nu toti sunt in stare. Uneori, celor mai inteligenti le vine cel mai greu sa faca tranzitia, pentru ca intotdeauna au fost mai buni decat oamenii din jurul lor. Asa ca le este greu sa aiba incredere in ceilalti si sa ii lase sa faca munca lor. Se gandesc ca ei stiu mai bine. Cand vedem organizatii care se lupta sa supravietuiasca, cel mai probabil este din cauza angajatilor, angajati care nu au incredere unii in altii”, spune Leahy.
Se poate intampla ca cei mai sclipitori dintre oameni, indiferent ca o fac intentionat sau nu, sa incerce sa se puna pe ei inaintea celorlalti si sa obtina toate avantajele. Colegii lor se simt astfel marginalizati, sunt mai putini dispusi spre colaborare si devin, la randul lor, individualisti.
Pentru manageri, provocarea este sa creeze un mediu unde oamenii au suficiente lucruri in comun, incat sa aiba incredere unii in altii, iar respectul sa fie un lucru de baza. Acestia trebuie sa constientizeze ca favorizarea anumitor angajati la locul de munca nu va avea un efect pozitiv asupra nimanui.
Pe acelasi subiect: