Bugetarii din institutiile cu angajati putini sunt trimisi din nou in concediu fara plata, pentru reducerea costurilor cu 15%
Reducerea cu 15% a cheltuielilor de personal decisa de Guvern pentru administratie, cu intentia si de a elimina prin concedieri posturile "ocupate inutil", este dificil de aplicat in institutii subdimensionate si se apeleaza la taierea salariului incasat efectiv prin vechea metoda cu zile neplatite, scrie Mediafax.
La nivelul Ministerului Muncii s-a ajuns deja la concluzia ca toate institutiile din cadrul ministerului au "personal subdimensionat si supraincarcat cu lucrari" si ca se impune adoptarea altor masuri de reduce a cheltuielilor in afara reducerii de personal, masuri aplicate prin metoda zilelor de concediu neplatit introdusa de Guvernul PDL-PSD in urma cu patru ani, in contextul crizei economice.
Primii angajati invitati sa semneze o cerere pentru acordarea unui concediu fara plata de o zi in luna mai a acestui an, ceea ce presupune o taiere a salariului de peste 5%, au fost cei ai Agentiei Nationale pentru Plati si Inspectie Sociala (ANPIS), unde s-a constatat ca bugetul pe trimestrul II al acestui an nu poate acoperi cheltuielile cu salariile, rezulta dintr-un document guvernamental.
In luna martie, surse oficiale, citate de Mediafax, declarau ca premierul Victor Ponta a cerut ministrilor sa prezinte propuneri pentru reducerea cu 15% a cheltuielilor cu personalul si a cheltuielilor cu bunuri si servicii. Sursele au declarat atunci ca posturile vacante din administratie nu au mai fost bugetate in acest an prin legea bugetului, astfel ca reducerea cu 15% a costurilor de personal va putea fi operata prin taieri ale cheltuielilor salariale, prin disponibilizari sau prin cele doua masuri combinate.
Premierul Ponta a declarat ulterior ca reducerea cu 15% a cheltuielilor de personal poate presupune si reducerea numarului de posturi "ocupate inutil", iar ministrul Finantelor a aratat ca diminuarea cu 15% presupune o reducere, in medie, a numarului de personal la nivelul aparatului central, existand posibilitatea ca in unele ministere sa fie efectuate si concedieri.
Metoda concediului neplatit pentru bugetari a fost introdusa din cauza crizei economice de Guvernul PDL-PSD in 2009, cand Executivul a decis, in urma negocierilor cu Fondul Monetar International, sa introduca zile de concediu neplatit in sectorul public pentru o perioada de 10 zile, in intervalul octombrie-decembrie. Legea asumata de Guvern in acest sens a fost insa contestata de PNL la Curtea Constitutionala si nu a mai putut fi aplicata pentru cele trei luni, ci doar pentru noiembrie si decembrie, in limita a maximum opt zile cumulat.
Pe acelasi subiect: