Transfomarea Moscovei. Rusii construiesc cele mai inalte cladiri din Europa, intr-un complex financiar dublu fata de Canary Warf din Londra
Dupa cinci ani de intarzieri, din cauza crizei economice mondiale, un ambitios proiect imobiliar din Moscova isi reia dezvoltarea, scrie Wall Street Journal. Proiectul promite sa rivalizeze cu Canary Wharf, din Londra, si va cuprinde unele dintre cele mai inalte cladiri din Europa.
Complexul Moscow Business si-a reluat constructia dupa mai multi ani de amanari succesive. Daca totul se va desfasura conform planului, proiectul ar putea sa devina realitate pana la sfarsitul lui 2014, moment in care capitala Rusiei se va putea lauda ca detine patru din cele mai inalte cinci cladiri din lume.
Dezvoltatorii proiectului si arhitectii orasului spera ca cele 11 cladiri din sticla si otel, un contrast spectaculos fata de restul Moscovei, sa fie gata pana atunci. Cele aproape trei milioane de metri patrati constand in spatii rezidentiale si de retail reprezinta aproape dublul marimii complexului Canary Warf, din Londra.
Constructia complexului s-a reluat anul trecut, dupa ce dezvoltatorii au reusit sa depaseasca efectele crizei si au inceput sa se concentreze pe terminarea lucrarilor incepute. Cele mai inalte cladiri vor fi Turnurile Federale, una dintre ele urmand sa depaseasca, prin cei 360 de metri, recent ridicata Mercury City Tower si sa devina cea mai inalta cladire din Europa.
Complexul cuprinde deja un zgarie-nori cu 62 de etaje si urmeaza sa mai gazduiasca un turn cu 92 de niveluri. Aproximativ 80% dintre cele doua cladiri sunt deja vandute, cel mai important chirias fiind VTB Bank, care va ocupa peste jumatate din spatiile primului turn.
Mercury City Tower, care se afla in imediata apropiere, a fost ridicat de baronul tutunului, miliardarul Igor Kesaev, si a fost finalizat in noiembrie, anul trecut.
“Cand am ajuns pentru prima oara la New York, in 1991, si am vazut cladirile Chrysler si Citibank, m-am gandit ca asemenea zgarie-nori ar trebui sa apara si in Moscova. Acum, 20 de ani mai tarziu, visul a devenit realitate”, a spus Kesaev, la ceremonia de inaugurare a cladirii, din noiembrie.
Printre chiriasii Mercury City se numara Japan Tobacco International, IBM, KPMG International, Pfizer, General Motors si VTB Bank, a doua cea mai mare institutie financiara din Rusia.
“Este un spatiu de birouri construit la standarde mondiale, intr-o cladire noua, situata central. Avem o strategie pe termen lung in Rusia si avem nevoie de spatii de birouri bune, asa ca acesta a parut locul perfect”, spune purtatorul de cuvant al Japan Tobacco.
Planurile pentru complex au fost trasate in 1992, dar au fost realizate abia in 2004, cand primarul Moscovei, Yuri Luzhkov, a taiat panglica primelor turnuri. Avand in minte o replica a Canary Wharf, Luzhkov a promis ca la finalizarea complexului, localizat in apropiere de Kremlin, acesta va deveni noul centru modern al Rusiei.
Dar planurile sale nu au decurs intocmai, pentru ca, la sase ani de la promisiunea facuta publicului, a trebuit sa renunte la functia de primar, din cauza efectelor crizei economice care incepeau sa afecteze orasul. Succesorul sau, Sergei Sobyanin, a numit proiectul “o greseala de planificare urbanistica” si multi au crezut ca acesta nu va mai fi niciodata terminat.
Dar cresterea pretului la petrol a ajutat la recuperarea economica a Rusiei. Proiectul, desi regandit si adus la o scara mai mica decat era prevazut in planurile initiale, a fost readus la viata. Oficialii orasului estimeaza costurile totale ale acestuia undeva intre 12 si 15 miliarde de dolari, cea mai mare parte din bani fiind adusa de cele mai mari banci din tara: Sberbank, VTB si Alfa Bank. Numai pentru Federation Tower se vor cheltui peste un miliard de dolari.
“Toata lumea spune ca nimeni nu are nevoie de aceste cladiri, dar iata ca lucrurile au inceput sa se miste. Companiile internationale imbratiseaza ideea si credem ca, in cele din urma, proiectul se va dovedi un succes”, e de parere Claudia Christova, consultant pe proprietati comerciale la CBRE.
Criticile exista insa in continuare, in special de la muncitorii care se plang ca le este greu sa ajunga in zona din cauza traficului, in ciuda pozitiei relativ centrale a complexului.
“Traficul este foarte intens si nu sunt suficiente locuri de parcare. Este suportabil acum, pentru ca nu sunt decat cateva cladiri finalizate si operationale, dar cand se vor deschide toate anul viitor, ar putea fi un dezastru”, spune Mark Pollitt, angajat la Cushman & Wakefield.
Companiile se intrec totusi sa inchirieze spatiile de birouri, chiria medie anuala ajungand la 800 de dolari pe metru patrat, cu 20% mai mica decat in restul zonei centrale din Moscova, unde poate ajunge si la 1.200 de dolari pe metru patrat. Preturile se mentin la acest nivel din cauza infrastructurii iar o noua linie de metrou care sa faca legatura cu zona de birouri va fi terminata abia in 2019.
“Acesta este cel mai mare proiect de investii aflat in derulare in oras si va acoperi toate aspectele, de la transport, pana la resursele energetice. Primarul Sobyanin si-a luat angajamentul ca va duce lucrurile la indeplinire”, a spus Svetlana Murdaya, de la Agentia pentru Dezvoltare si Design Urbanistic a orasului.
Mai multe despre:
#Rusia#complex financiar
Pe acelasi subiect: