Penurie de hrană, avioane la sol și risc crescut de accident nuclear. Cele mai negre consecințe economice ale unui Brexit fără un acord cu UE
Londra, Brexit
Un “hard Brexit” va însemna o penurie de alimente? În ziua de după ieșirea Marii Britanii din UE vor mai zbura avioanele? Fabricile de mașini vor opri lucrul?
Britanicii au început să își pună aceste întrebări, dar și multe altele, mai ales în contextul în care în ultima perioadă se vobește tot mai mult despre o ieșire a Regatului din UE fără un acord comercial, adică așa-numitul “hard Brexit”.
Cu doar câteva luni înainte de ieșirea oficială a Marii Britanii din UE, guvernul de la Londra se confruntă cu tot mai multe acuzații legate de faptul că nu se pregătește pentru scenariul în care Regatul va ieși din UE fără o înțelegere, se arată într-o analiză realizată de CNN Money.
Iar cea mai recentă teamă care s-a instalat în mentalul britanicilor este că după Brexit ar putea urma o penurie de hrană din cauza întârzierilor generate de controalele vamale, pentru care Guvernul ar trebui să se pregătească făcând provizii.
Marea Britanie importă jumătate din alimentele pe care le consumă, iar marile grupuri din industria alimentară au avertizat că noile tarife vamale și controalele de la graniță ar putea majora prețul final al mâncării.
“Poate că nu vom rămâne fără hrană, dar vor exista probleme majore cu aprovizionarea, ceea ce va duce la lipsa anumitor produse de pe piață și la scumpirea altora”, a declarat un purtător de cuvânt al Federației pentru Alimentație.
După negocierile din ultima perioadă, există teama tot mai mare că Marea Britanie ar putea părăsi UE fără o perioadă de tranziție în care Regatul să poată gestiona retragerea de pe piața unică europeană și din uniunea vamală, care permit libera circulație a mărfurilor, fără taxe sau controale la graniță.
Producătorii de mașini, retailerii, proprietarii de magazine au avertizat în repetate rânduri asupra consecințelor dacă nu vor primi la timp produsele, pentru a le distribui mai departe.
“Retailerii nu au posibilitatea să stocheze legume și fructe sau alte produse proaspete, ceea ce va duce la pierderi masive”, a precizat asociația retailerilor din Marea Britanie.
Pe măsură ce ceasul ticăie, autoritățile de la Londra au promis că, în august și septembrie, vor publica o serie de informații detinate cetățenilor și oamenilor de afaceri, prin care îi vor informa asupra condițiilor în care se va face retragerea din UE și cum trebuie să se pregătească pentru acest pas.
Companiile nu știu încă dacă trebuie să respecte noi regulemente și dacă vor fi controale la vamă. De asemenea, nu știu dacă își mai pot detașa angajații în țări ale UE sau dacă trebuie să plătească o serie de taxe noi.
Jaguar Land Rover, cel mai mare producător auto din Marea Britanie a precizat că ieșirea țării din UE va șterge 1,2 miliarde de lire sterline din profitul anual al companiei. CEO-ul producătorului auto a avertizat că 80 de milioane de lire se vor pierde de la investiții. Mai mult, Confederația din Industria Britanică a apreciat că industria auto a țării va fi “nimicită”.
Producătorul european de avioane Airbus a anunțat, în iunie, că un Brexit fără un acord va fi “catastrofal” și va arunca producția de aeronave în aer, amenințând viitorul său în Marea Britanie. Compania fabrică aipile avioanelor comerciale în Regatul Unit, unde are peste 15.000 de angajați.
Avioane la sol și risc crescut de accident nuclear
Problemele nu se rezumă doar la aceste industrii. Ieșirea din UE fără un acord va însemna că nici comerțul între cele două părți nu va mai putea funcționa, în condițiile în care toate regulamentele și acordurile vor fi invalide începând cu a doua zi după Brexit.
Marea Britanie este semnatară a convențiilor internaționale din aviație, care permit companiilor aeriene să intre și să iasă din țară, prin intermediul Uniunii Europene. Odată ieșită din UE, Marea Britaie nu va mai fi parte a acestor convenții, astfel că există posibilitatea foarte reală ca toate avioanele să rămână la sol.
De asemenea, dacă Regatul Unit pierde accesul la sistemul european de siguranță nucleară, operatorii de pe această piață nu vor mai avea acces la importurile de piese pentru reactoarele nucleare și la servicii internaționale de mentenanță, ceea ce va fi pune populația într-un pericol real.
Bancherii, pe de altă parte, spun că un Brexit fără acord va arunca sistemul financiar al țării într-un haos birocratic și legal, care va duce indubitabil la pierderea a milioane de euro și va pune sub semnul întrebării statutul Londrei de centru financiar de top al lumii.
Multe bănci și companii financiare au anunțat deja că și-au mutat o parte sau majoritatea operațiunilor și anagajaților din Londra în alte orașe europene, pentru a beneficia în continuare de legislația și regulamentele UE.
La 29 martie 2017, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord a notificat Consiliului European intenţia sa de a părăsi Uniunea Europeană.
În cazul în care acordul de retragere ratificat nu stabileşte o altă dată sau dacă, în conformitate cu articolul 50 din Tratatul privind Uniunea Europeană şi de comun acord cu Londra, Consiliul European nu hotărăşte în unanimitate că tratatele încetează să se aplice de la o dată ulterioară, ansamblul dreptului primar şi secundar al Uniunii Europene va înceta să se aplice Regatului Unit începând de la 30 martie 2019, ora 00:00 (ora Europei Centrale). Regatul Unit va deveni în acel moment o ţară terţă.
Conform executivului UE, ţările membre ar trebui să se pregătească pentru cele două scenarii principale posibile. Dacă acordul de retragere este ratificat înainte de 30 martie 2019, dreptul UE va înceta să se aplice Regatului Unit şi în Regatul Unit la 1 ianuarie 2021, adică după o perioadă de tranziţie de 21 de luni.
Dacă acordul de retragere nu este ratificat înainte de 30 martie 2019, nu va exista o perioadă de tranziţie şi dreptul UE va înceta să se aplice Regatului Unit şi în Regatul Unit începând cu 30 martie 2019. În acest caz, se vorbeşte despre un scenariu de tipul “niciun acord” (no deal) sau „situaţie-limită” (cliff-edge).
Pe acelasi subiect: