Cum schimba femeile fata Vietnamului. De la victime ale razboiului si saraciei, la miliardarele de astazi
Antreprenoarele din Vietnam detin 25% din companiile private ale tarii, o tara cu cea mai rapida crestere economica din Asia, dupa China. Dar cele care au ajuns in pozitii de conducere au avut adesea parte de un drum foarte anevoios pana aici, scrie The Guardian.
Vietnamul modern este acum o piata propice pentru branduri de lux, dupa ce numarul multimilionarilor a crescut cu 150% numai in ultimii cinci ani. Desi statul era unul preponderent condus de barbati, aproape trei milioane dintre ei au murit pe front, lasand in urma sotii si copii.
Asa ca tinerele mame si-au crescut fiii si fiicele cu propriile resurse si i-au invatat sa se descurce pe cont propriu, asa cum au facut-o si ele. Astazi, cei mai multi dintre oamenii de afaceri ai tarii, in mare parte femei, isi datoreaza succesul antreprenorial educatiei primite in acea perioada.
Hana Dang conduce un restaurant cu specific thailandez, intr-un cartier de business din Hanoi. “Restaurantul reprezinta o idee noua. Mai detin o agentie de publicitate, care imi aduce venituri de 50 de milioane de dolari. De asemenea, sunt partener intr-o firma de private equity, care manageriaza fonduri de 250 de milioane de dolari”, povesteste femeia.
Dang s-a nascut in 1972, in perioada in care in Hanoi “ploua cu bombe din partea Americanilor”. Tatal sau era inrolat in Armata Populara Vietnameza si a murit pe cand Hana avea un an. Mama ei a ramas traumatizata in urma pierderii suferite si s-a chinuit sa o creasca, de multe ori confruntandu-se cu lipsa alimentelor din casa.
“Timp de ani de zile nu am avut carne pe masa. Toata lumea era saraca. Cand aveam 14 ani vindeam haine in fata casei pe care le confectionam singura. Am invatat multe din acele zile”, isi aminteste femeia.
Dung spune ca atunci si-a dat seama ca nu mai vrea sa mai fie niciodata saraca. Asa ca invatat cat a putut de mult la scoala iar la absolvirea liceului era deja o vorbitoare fluenta de limba engleza. Atuul a reprezentat o rampa de lansare, fiind angajata imediat dupa razboi pentru a dezvolta campanii in cadrul agentiei globale McCann Erickson.
“Era asa de interesant, ma distram atat de tare”, spune Dung. La scurt timp dupa aceasta experienta si-a infiintat propria agentie, Golden Communication Group, venita ca raspuns la consumatorismul in crestere al vietnamezilor.
“A fost greu la inceput, pentru ca tara este una foarte sexista. Multi clienti barbati presupuneau ca sunt secretara, nu directorul. Acum au inceput sa se obisnuiasca.”
Doua decenii mai tarziu de la perioada in care se lupta sa supravietuiasca, Dang este uimita de felul in care a ajuns viata ei.
“Nici in cele mai frumoase visuri nu mi-am imaginat ca voi avea atat de multi bani. Fac parte dintr-o generatie care a cunoscut si saracia lucie, si bogatia. Sunt invatata sa nu iau nimic de-a gata”, spune Hana.
Pe acelasi subiect: