Reteta succesului pe timp de criza. 5 din cele mai mari afaceri ale lumii au fost lansate in recesiune
Intr-o economie care se indreapta catre o noua recesiune, lansarea unei afaceri poate parea prilej de a arunca banii pe fereastra. Si totusi, exemplele din istorie ne arata ca tocmai in perioade de convulsii si de caderi economice iau startul unele dintre cele mai profitabile business-uri care, in ani, s-au transformat intr-unele dintre cele mai importante companii din lume.
Lansarea unei afaceri in plina recesiune poate fi un adevarat succes, pentru ca problemele economice forteaza intreprinzatorii sa-si construiasca un business bazat pe disciplina si cu un plan financiar de lunga durata.
Acesta este unul dintre motivele pentru care unele dintre cele mai mari nume in domeniul IT isi au inceputurile in timpuri economice dintre cele mai dificile.
Business Insider a intocmit o lista a celor mai de succes afaceri din IT care au fost lansate, daca nu in recesiune, in conditii economice foarte dificile.
1. Hewlett-Packard a fost lansata la sfarsitul Marii Drepresiuni. Dave Hewlett si Bill Packard si-au inceput afacerea intr-un garaj, in 1939. Desi din punct de vedere tehnic, Marea Depresiune a durat in 1929 si pana in 1933, aceasta a fost urmata de o a doua recesiune, in 1937 si 1938.
In aceste conditii, 1939 a fost un an dificil, in care comertul era la cel mai scazut nivel din ultimii 10 ani, iar rata somajului ajunsese la 17%. Dupa parerea mai multor istorici, Depresiunea nu s-a incheiat decat in 1939, cand Hitler a invadat Polonia si a incepul Al Doilea Razboi Mondial.
2. Microsoft a fost fondata in timpul crizei petrolului, de la mijlocul anilor '70. Compania a trecut, de fapt, prin doua momente economice dificile. Primul, ca urmare a faptului ca a fost lansata in aprilie 1975, in New Mexico, imediat dupa recesiunea care debutase in 1973; al doilea, in iunie 1981, cand a fost relansata in Washington, exact dupa debutul recesiunii din 1980.
3. Adobe a fost lansata, de asemenea, in timpul recesiunii de la inceputul anilor '80, dar are profituri fantastice, chiar si in conditiile financiare dificile din prezent. Batalia care se da intre HTML5 si Flash arata ca Adobe domina in mod absolut piata de design software si are profituri cu care doar cateva companii in intreaga liume se pot lauda: in ultimul an, compania a avut castiguri de peste un miliard de dolari si vanzari de peste 4 miliarde. Valoarea de piata depaseste 12 miliarde de dolari.
4. Sony-Ericsson a debutat ca un joint-venture, in octombrie 2001, imediat dupa asa-numita prabusire a dotcom-urilor (la inceputul anilor 2000, actiunile companiilor care activau in IT s-au prabusit pe burse, moment numit “prabusirea dotcom-urilor”). In ciuda acestui fapt, compania s-a ridcat, iar in 2009, ajunsese cel de-al patrulea mare jucator de pe piata producatorilor de telefoane mobile.
Sony-Ericsson inca mai vinde zeci de milioane de telefoane in intreaga lume, deci in ultimii doi ani s-a aflat in cadere libera, pe de o parte, din cauza succesului smartphone-urilor de la Apple, iar pe de alta, din cauza cresterii comertului cu telefoane ieftine din China. In prezent, ocupa locul 10 in topul celor mai mare producatori de telefoane mobile.
5. Groupon a fost lansata exact in momentul debutului actualei crize economice, in noiembrie 2008, iar acum se pregateste sa se listeze la bursa. Cupoanele de reduceri s-au dovedit a fi cea mai buna afacere in recesiune, de aceea Groupon a avut parte de un start foarte bun. Valoarea estimata a companiei in prezent depaseste 10 miliarde de dolari.
Citeste si:
Pe acelasi subiect: