Austriacul Felix Baumgartner i-a dat aripi. Cat valoreaza Red Bull, dupa ce a sponsorizat saltul din stratosfera
Este considerat “regele” industriei energizantelor. Red Bull se vinde anual in patru miliarde de cutii si domina competitorii Monster si Rockstar, detinand 40% din piata. Dupa ce a sponsorizat saltul din stratosfera al austriacului Felix Baumgartner, prima persoana din lume care a reusit sa depaseasca viteza sunetului, valoarea brandului Red Bull a crescut la cinci miliarde de lire sterline, potrivit estimarilor unui expert in promovare, citat de cotidianul britanic The Telegraph.
Prima om din lume care depaseste viteza sunetului
Austriacul Felix Baumgartner a realizat cu succes duminica, in jurul orei 21.08 (ora Romaniei), saltul in cadere libera din stratosfera, reusind sa plonjeze de la o altitudine record de peste 39.000 de metri deasupra statului american New Mexico.
Baumgartner a depasit viteza sunetului, devenind prima persoana din lume care a reusit acest lucru. Totodata, sportivul a inregistrat recordul de a sari de la cea mai mare altitudine.
Felix Baumgartner a urcat in stratosfera intr-o capsula presurizata, trasa de un balon urias cu heliu, dupa care a fost in cadere libera timp de mai mult de patru minute, potrivit Sky news.
Recordul pentru saltul cu parasuta in cadere libera era detinut din 1960 de un fost colonel din aviatia americana, Joe Kittinger, care, ajuns la limita spatiului cu ajutorul unui balon umflat cu heliu, a sarit in gol de la altitudinea de 31.333 de metri.
Valoarea Red Bull ajunge la 5 miliarde de dolari, dupa saltul lui Felix
Sponsorul lui Felix Baumgartner a fost Red Bull, cea mai cunoscuta marca de bauturi energizante din lume, brand austriac ce se gaseste astazi in peste 160 de tari si numara aproape 8.000 de angajati.
Saltul lui Felix Baumgartner a fost transmis live pe site-ul oficial al misiunii, fiind totodata televizat in peste 50 de tari. Peste 3 milioane de mesaje au fost transmise pe Twitter in timpul saltului. Dupa eveniment, valoarea sponsorului a crescut la peste 5 miliarde de lire sterline, sustine un expert in branding, citat de The Telegraph.
David Haigh, CEO al Brand Finance, afirma ca nu este de mirare ca valoarea Red Bull sa fi depasit deja 5 miliarde de lire sterline, avand in vedere asocierea cu un eveniment de asemenea anvergura. Red Bull s-a repozitionat pe piata ca fiind o companie tanara, non-conformista, ce isi suma provocari riscante, subliniaza specialistii in promovare.
Red Bull si-a crescut foarte mult valoarea brandului. Compania este destul de discreta cand vine vorba despre anuntarea vanzarilor si a profitului. Nefiind listata la bursa, firma nu-si face publice rezultatele financiare. Expertii Brand Finance spun: „Auzim in mod anecdotic ca Red Bull este una dintre cele mai profitabile companii din lume, cu toate ca ne este practic imposibil sa gasim date cu privire la cifra de afaceri sau la cresterea firmei. Observam insa ca brandul este prezent la toate evenimentele mari.”
Reprezentatii Red Bull nu au facut pulica suma la care s-a ridicat sponsorizarea sportivului austriac, care a inclus finantarea echipamentului tehnic, antrenamentele si cheltuielile cu personalul. Se stie insa ca balonul care l-a ridicat pe Felix la peste 39.000 de metri altitudine a costat aproximativ 70.000 de euro.
„Sponsorizarea pe care Red Bull a oferit-o a fost una gigantica, fara doar si poate. Nu doar ca sportivul pe care compania l-a sustinut a reusit sa doboare record dupa record, dar audienta uriasa, de care evenimentul s-a bucurat pe intreaga planeta, a inteles mai mult decat oricand mesajul bauturii energizante, care pana acum parea de ordinul SF. Este un produs care-ti da aripi”, a declarat David Haigh, citat de cotidianul britanic The Telegraph.
Potrivit lui Haigh, Red Bull a intrat in categoria marilor branduri internationale, alaturi de Coca-Cola si Pepsi. Acestea din urma valoreaza in prezent 25 miliarde de lire sterline, respectiv 15 miliarde de lire sterline. Expertul in promovare crede, deopotriva, ca producatorul de energizante are toate sansele sa devina „urmatorul Coca-Cola sau Pepsi”.
„Avantajul Red Bull este ca nu promoveaza un produs iubit doar de tineri. Si adolescentii il consuma, este adevarat, dar bautura vizeaza in special un target format din adulti si acesta este motivul pentru care nu se promoveaza atat de agresiv precum alte companii”, adauga CEO-ul Brand Finance.
Povestea bauturii care se vinde in 4 miliarde de cutii
Omul din spatele cresterii fulminante a acestui business a fost antreprenorul austriac Dietrich Mateschitz, care a decedat in martie anul acesta. Ideea de a crea o astfel de bautura i-a venit in urma cu 30 de ani, pe cand se afla in vacanta in Hong Kong. A savurat atunci bauturile tonice si a invatat despre popularitatea lor in randul asiaticilor.
Asa s-a nascut ideea Red Bull. Ajutat de partenerul sau Chaleo Yoovidhya, afacerea lor a inregistrat un succes urias. La inceput s-a numit Krating Daeng si era un produs 100% thailandez. In timp s-a rebranduit in Red Bull. In thailandeza, numele Krating Daeng avea cam aceeasi semnificatie cu varianta engleza, insa era mult mai comercial si mai accesibil pentru un numar mai mare de oameni.
Cand antreprenorul austriac a angajat o firma de cercetare de piata pentru a se ocupa de promovarea produsului sau, reprezentantii acesteia i-au spus ca Red Bull va esua. “Oamenii nu credeau ca gustul, logo-ul sau brandul vor avea succes”, a povestit Masteschitz pentru Business Insider. “Mi-au spus ca n-au gustat niciodata o bautura mai proasta”, adauga acesta.
Cu toate astea, omul de afaceri a continuat sa creada in ideea sa. A ignorat recomandarile si a mers mai departe cu proiectul. Prima data a lansat bautura pe piata austriaca. Se intampla in 1984, iar Red Bull era singurul energizant din Austria, la vremea respectiva. Mateschitz si Yoovidhya detineau fiecare 49% din actiunile companiei, iar fiul partenerului sau thailandez, restul de 2%. Cei doi principali actionari au cumparat firma TCBG Pharmaceutical, pentru a adapta si crea produsul final pentru pietele din Vest.
Trei ani mai tarziu, Red Bull s-a indreptat catre export, primele piete externe vizate fiind cea ungara, respectiv cea slovena. Abia in 1997, Red Bull a ajuns si-n Statele Unite.
Astazi, grupul austriac cheltuieste intre 30 si 40% din venituri pe activitatile de marketing si promovarea businessului. Cei de la Business Insider noteaza ca strategiile inteligente de marketing au facut din Red Bull un succes urias. In momentul de fata, compania austriaca foloseste diverse tehnici de branding, de la publicitate informala pana la campanii de promovare nationala, sponsorizate de companii cu renume. Cu greu gasim evenimente sportive la care Red Bull sa nu fie prezent.
Celebrul “Red Bull iti da aripi” se numara printre cele mai cunoscute sloganuri din lume. Compania de produse energizante foloseste aceasta sintagma in toate campaniile sale internationale.