Liderii clientilor nemultumiti de banci i-au scris sefului misiunii FMI! VEZI ce ii cer!
Liderii clientiilor nemultumiti de la BCR, Volksbank, Alpha Bank, RBS, Bancpost, Raiffeisen si Credit Europe Bank ii cer sefului misiunii FMI in Romania, Jeffrey Franks, sa calculeze si pierderile neaplicarii OUG 50, sa pastreze "echidistanta" fata de ordonanta in cauza si sa aiba o intalnire de lucru cu ei. Toate aceste propuneri se regasesc intr-o scrisoare deschisa adresata sefului misiunii si transmisa luni presei.
"Aceasta scrisoare deschisa va este adresata de reprezentantii clientilor nemultumiti ai mai multor banci din Romania. Asa cum ati aflat suntem organizati in grupuri pe internet si sustinem in mod voluntar interesele oricarui cetatean roman care reclama abuzurile din contractele cu bancile. Daca la inceputul demersului nostru eram cateva zeci, numarul nostru a crescut de la zi la zi si creste de la ora la ora, astfel ca acum suntem cateva zeci de mii de romani care au descoperit si reclama nenumaratele abuzuri din contractele cu unele banci. O parte dintre noi ne-am inscris deja in procese colective, in incercarea de a ne gasi dreptatea in justitie", scriu clientii nemultumiti.
"Din informatii, ce pot fi usor verificate, se stie ca sunt 4,5 milioane de romani care au luat credite de la banci. Acum descoperim cu stupefactie ca foarte multe dintre aceste contracte de credit contin clauze abuzive. Va intrebati, poate, de ce acum? Deoarece Ordonanta 50/2010 ne-a ajutat sa vedem abuzurile din contractele bancare. Acest act normativ vine sa consolideze legislatia anterioara in materie de protectie a consumatorului de produse bancare, legi ignorate de catre banci pana in prezent', mai spun acestia.
"Asa cum reiese din mai multe cercetari sociologice, pe durata indelungatei colaborari dintre Romania si FMI, cetatenii acestei tari nu au suspectat nicio clipa institutia financiara pe care o reprezentati ca nu ar fi impartiala si ca ar urmari altceva decat dezvoltarea economica a tarii noastre. Tocmai de aceea, in spiritul bunei credinte de care suntem convinsi ca dati dovada, va rugam insistent sa manifestati echidistanta in problematica OUG 50/2010 si sa sustineti interesul clientilor bancilor, cu aceeasi promptitudine cu care v-ati situat de partea institutiilor financiar-bancare. In acest sens, va solicitam respectuos o intalnire de lucru cu reprezentantii clientilor bancilor din Romania, pentru a cunoaste realitatea relatiei banca-client", mai propun liderii clientilor nemultumiti, organizati pe Internet.
"Pierderile financiare ale clientilor bancari nu sunt “potentiale”, stimate domnule Franks! Sunt bani pe care bancile i-au luat in mod total abuziv de la romani, ani la rand, prin comisioane inventate si dobanzi de cateva ori mai mari decat in oricare alta tara din UE. Totodata va solicitam, stimate domnule Franks, sa faceti o comparatie intre profiturile raportate de banci si pierderile provocate romanilor de clauzele contractuale abuzive", mai scriu liderii clientilor nemultumiti.
"Haideti sa aflam impreuna care sunt costurile neaplicarii OUG50/2010, decat costurile aplicarii acesteia. Dupa aceasta analiza putem vorbi despre cauzele si efectele emiterii unui asemenea act normativ. Pana atunci insa, va informam ca dorim ca bancile sa ne trateze si pe noi, romanii, ca pe orice alt cetatean al UE: cu RESPECT!", adauga ei in scrisoarea deschisa.
"Dorim sa subliniem faptul ca nu tot sistemul bancar din Romania ar avea de pierdut prin aplicarea OUG 50, ci doar cateva banci, astfel incat nu se poate sustine ideea ca aplicarea OUG50 ar destabiliza intregul sistemul bancar din Romania", ii transmit acestia mai departe lui Jeffrey Franks.
"Chiar si bancile care au introdus clauze abuzive la unele tipuri de contracte, care sunt subiectul nemultumirii noastre, nu sunt afectate in totalitate in ceea ce inseamna cifra de afaceri si implicit profit ci doar pe tipurile de contracte care contin clauze abuzive, care reprezinta doar un anumit procent din totalul contractelor incheiate", continua acestia.
"Nu este normal ca o parte din cetatenii unei tari sa nu beneficieze pe perioade lungi de timp (in multe cazuri chiar si zeci de ani) de beneficiile aplicarii unei legi, de care alti cetateni beneficiaza. Acest lucru ar duce la scindarea societatii, la cresterea tensiunilor sociale si la compromiterea statului de drept", adauga ei.
Scrisoarea deschisa este semnata de Violeta Vasilioglu - reprezentant clienti nemultumiti BCR, Silviu Adascalitei - reprezentant clienti nemultumiti Volksbank, Mihaela Cristina Silia - reprezentant clienti nemultumiti Alpha Bank, Catalin Colgiu - reprezentant clienti nemultumiti RBS, Iulian Florin Badea - reprezentant clienti nemultumiti Bancpost, Catalin Cucu - reprezentant clienti nemultumiti Raiffeisen si Cosmin Dumitru- reprezentant clienti nemultumiti Credit Europe Bank.