FMI: Codul Fiscal va genera majorarea deficitului bugetar la 3% din PIB, va periclita realizarile Romaniei din ultimii ani si va determina revenirea la austeritate
Codul Fiscal, in forma aprobata de Parlament, va genera o majorare a deficitului bugetar la 3% din PIB, va periclita realizarile economice obtinute de Romania in ultimii ani si va determina revenirea la austeritate, avertizeaza FMI.
"Romania a facut pasi importanti in ultimii sapte ani, pentru a-si imbunatati finantele publice controversate. Suntem ingrijorati ca, in forma sa actuala, acest Cod Fiscal, ar periclita aceste realizari. El ar presupune o pierdere anuala de venituri de aproximativ 2,2% din PIB si o majorare a deficitului bugetar de pana la cel putin 3% din PIB, plasand astfel datoria publica pe o traiectorie ascendenta. In mod alternativ, pentru a mentine sub control deficitul, s-ar impune reducerea cheltuielilor statului precum si renuntarea la initiativele noi de cheltuieli, inclusiv la cele de infrastructura, aparare, salarii, sanatate si educatie'", arata FMI.
Conform documentului "O Decizie Cruciala", semnat de seful misiunii FMI pentru Romania, Andrea Schaechter, si de reprezentantul rezident al FMI pentru Romania si Bulgaria, Guillermo Tolosa, daca reducerile de taxe aprobate deja raman in vigoare, austeritatea va deveni in mod inevitabil necesara atunci cand finantarea ieftina si abundenta va inceta si datoria va atinge niveluri mai mari.
"Romania a trecut deja in ultimul deceniu printr-un astfel de ciclu nefericit de stimulare excesiva in vremuri bune si de austeritate stricta in vremuri grele. El nu ar trebui sa fie repetat", potrivit documentului oficialilor FMI.
Potrivit acestora, reanalizarea Codului Fiscal in Parlament reprezinta o oportunitate pentru autoritati pentru a-si preciza prioritatile fiscale pe termen mediu si pentru a evalua realist dimensiunea spatiului fiscal si viteza cu care acesta poate fi generat.
De asemenea, reexaminarea ofera posibilitatea redimensionarii in consecinta a reducerilor de impozite si taxe propuse, fapt care va reprezenta o decizie cruciala de conservare a succeselor atat de greu obtinute in materie de stabilitate macroeconomica, afirma reprezentantii Fondului.
Mai mult, cei de la FMI sustin ca reducerile tintite de impozite si taxe genereaza cele mai bune rezultate.
"Pachetul fiscal propus in prezent este directionat aproape exclusiv spre impulsionarea consumului, ce constituie deja componenta economiei cu cea mai rapida crestere. Avantajele initiativelor de politici fiscale de impulsionare a consumului au o probabilitate de viata scazuta, daca rata de crestere a investitiilor este mica. Nu incercam sa spunem ca Romania nu ar putea sa beneficieze de pe urma unor impozite si taxe mai scazute. Pentru a crea, insa, spatiul fiscal necesar unor reduceri prudente de impozite si taxe sunt necesare actiuni mai concrete, mai mult timp si o stransa coordonare intre toate ministerele de linie si ANAF, in mod deosebit o mai buna colectare a impozitelor si taxelor, cheltuirea mai eficienta a banilor publici si deplasarea dinspre investitiile finantate de la buget catre proiectele finantate din fonduri UE. In toate aceste trei domenii se inregistreaza progrese, dar atunci cand se calculeaza cifrele, ele nu sunt inca suficiente pentru a acoperi sumele considerabile pe care le impune finantare masurilor din Codul Fiscal'", cred reprezentantii FMI.
Pe de alta parte,sustine FMI, masurile de stimulare fiscala trebuie aplicate la momentul potrivit, pentru ca, desi situatia economica este inca foarte dificila pentru multi romani, tara are un ritm rapid de crestere in prezent, iar salariile au crescut in acest an cu peste 7%.
"Nu este evident faptul ca o stimulare fiscala suplimentara ar fi de dorit la acest moment, daca ea trebuie finantata printr-o datorie mai mare", se subliniaza in document.
In acest context, oficialii citati sustin ca politica fiscala trebuie sa fie sustenabila.
"Dupa multi ani in care a strans cureaua, Romania a reusit sa ajunga in anul 2014 la un deficit structural sustenabil, nemaiavand nevoie de alte reduceri de deficit in anii 2015 sau 2016. Datoria publica, care este acum de aproape doua ori si jumatate mai mare decat inainte de criza, cand este masurata prin raportare la economie, se va stabiliza. In ochii investitorilor, aceasta ar putea reprezenta un punct forte considerabil, mai ales daca avem in vedere incertitudinile ce inca se mentin in tarile vecine din regiune", precizeaza reprezentantii FMI.
In concluzie, expertii FMI sustin ca Romania mai are o alternativa sa isi reduca treptat datoria publica, in afara de reducerea cheltuielilor statului si renuntarea la alte initiative de investitii, si anume temperarea vitezei de implementare a masurilor de politica fiscala, precum si a noilor planuri de cheltuieli.