Digitalul preia controlul. De cand se va renunta la sucursalele bancilor
Canalele digitale vor fi principala modalitate de interactiune a clientilor cu bancile, din 2015, in locul retelelor traditionale de sucursale, arata un raport PwC.
Raportul "The new digital tipping point" arata ca bancile au omis pana acum o sursa vitala de crestere a veniturilor. Au fost prea lente in adoptarea inovatiilor digitale, in ciuda cererii puternice pentru asemenea produse bancare din partea clientilor care sunt dispusi sa plateasca pentru ele.
Cei mai multi consumatori sunt dispusi sa plateasca pana la 10 lire sterline pe luna pentru serviciile bancare digitale, daca acestea ofera confort si valoare adaugata.
Cercetarea releva ca exista cerere pentru ofertele digitale inovative cum ar fi notificarile pe platformele de social media, un portofel electronic (e-wallet) pentru cardurile de loialitate si instrumente de analiza financiara si ca acestea sunt produsele pentru care consumatorii sunt cel mai mult dispusi sa plateasca.
In Marea Britanie, 65% dintre respondenti au spus ca sunt dispusi sa plateasca aproximativ 4 lire sterline pe luna pentru ca banca lor sa pastreze informatii referitoare la cardurile de loialitate si ulterior sa converteasca punctele acumulate in bani. Aceste servicii ar putea genera un venit anual pentru banci de aproximativ 50 de lire sterline de persoana.
"In general, bancile au adoptat cu intarziere inovatiile digitale cu care consumatorii au fost obisnuiti de catre alte industrii precum retailul sau transporturile aeriene. Oferta de servicii bancare digitale ar trebui sa se imbunatateasca daca bancile doresc sa-si pastreze clientii actuali sau sa atraga noua generatie, din moment ce calitatea ofertelor digitale va deveni un criteriu de selectie tot mai important pentru consumatori. In ciuda apetitului clientilor pentru oferte de servicii bancare digitale noi si inovatoare si a faptului ca acestia sunt dispusi sa plateasca pentru acestea, majoritatea bancilor furnizeaza numai serviciile bancare digitale, mobile si internet banking, de baza. Este clar ca oferta de servicii bancare digitale este incompleta atata vreme cat bancile nu vor incepe sa investeasca in acest domeniu si privesc mediul digital doar ca pe o modalitate de reducere a costurilor", a declarat Dan Iancu, partener, Servicii de Consultanta pentru Management si liderul echipei de Servicii pentru Sectorul Financiar la PwC Romania.
Studiul arata ca din ce in ce mai multi consumatori folosesc internetul si terminalele mobile pentru a accesa produsele financiare. 69% dintre cei intervievati au spus ca folosesc in mod constant internetul pentru a achizitiona produse financiare.
Desi un numar mai redus de respondenti (33%) folosesc in mod curent serviciile de telefonie mobila pentru a cumpara produse financiare, se asteapta ca mobile banking-ul sa urmeze aceeasi curba de utilizare ca si internet banking-ul, iar piete precum China, India si Emiratele Arabe Unite sunt deschizatoare de drum in aceasta privinta.
"Pentru a-si creste veniturile si pentru a combate inertia consumatorilor, bancile trebuie sa-si indrepte atentia catre atragerea noii generatii de consumatori - care va fi formata in mare parte de Generatia Y si de cei care inca nu au apelat la serviciile bancare. Pentru acesti consumatori, oferta de servicii digitale a unei banci va fi mai importanta in luarea deciziei de cumparare decat amplasarea sucursalelor sau chiar forta de atractie a brandului. In momentul actual, cei din Generatia Y isi aleg principalul furnizor de servicii bancare si reprezinta o miza importanta pentru banci pentru a-si asigura veniturile viitoare. Bancile trebuie sa-si dezvolte produsele digitale pentru a-si asigura acesti clienti care asteapta o oferta de servicii online bogata ce include atat telefonia mobila, cat si canalele de social media si integreaza nevoile lor bancare cu obiceiurile lor in mediul digital. Daca bancile nu evolueaza si nu se adapteaza cerintelor pietei, acestea risca sa fie depasite de noi jucatori intrati pe piata, care au plasat deja serviciile digitale in fruntea ofertei lor de servicii", a precizat Iancu.
Participantii la studiul PwC provin din Canada, China, Franta Hong Kong, India, Mexic, Polonia, Emiratele Arabe Unite si Marea Britanie. Reteaua PwC asigura servicii de audit, consultanta fiscala si pentru afaceri, fiind prezenta in 158 de tari.