Ce faci cand te trezesti fara bani pe card? Afla aici!
Ti s-a intamplat vreodata sa faci o plata si sa observi apoi cu surprindere ca ai ramas cu ciudat de putini bani pe card? Ei bine, nu este cazul sa te alarmezi, dar nici sa te resemnezi. Afla cum te poti trezi cu contul gol, dar si ce e de facut pentru a evita astfel de situatii pe viitor, precum si pentru a-ti recupera banii.
Cum poti ramane fara bani pe card?
La bancomat:
1. ATM-ul nu a eliberat suma solicitata.
2. A aparut o eroare la eliberarea de numerar, au fost eliberati mai putini bani si acest lucru este precizat pe chitanta.
3. Clonarea cardului.
La comercianti, hotelieri, cand faci plati online:
1. Tranzactia a esuat, dar s-a efectut totusi debit din cont, iar banii au ajuns la comerciant sau au ramas blocati in banca.
2. Aceeasi tranzactie a fost debitata de doua ori.
3. Nu s-au primit bunurile/serviciile comandate.
4. Rezervarea a fost anulata.
5. Valoarea tranzactiei a fost modificata fara notificarea si acordul clientului.
6. Au fost efectuate diferite tranzactii pe care nu le recunosti.
7. Prin atacuri de tip phishing.
La transferuri:
1. Indicarea gresita a codului IBAN al beneficiarului.
2. Indicarea gresita a sumei.
Atentie! Contestarea nejustificata a unei plati te poate costa 6 lei la BRD, 30 de lei la BCR, dar poate ajunge si la 60 de lei, asa cum este cazul ING.
Cum te protejezi de pierderea banilor?
Imediat ce observi o neregula trebuie sa contactezi banca ce a emis cardul si sa completezi un formular de refuz de plata. Banca este obligata sa inceapa o ancheta care va stabili daca au fost respectate toate procedurile sau daca a fost vorba despre o problema tehnica.
Banca este obligata ca la finalizarea anchetei sa trimita o concluzie clientului. Cele mai multe anchete se termina prin recuperarea banilor de catre client.
“In 2009, la ANPC au fost inregistrate 3.000 de plangeri impotriva bancilor, majoritatea vizand refuzul bancilor de a diminua dobanzile, clauzele abuzive in contracte, reesalonarea creditelor, reclamatiile depuse la sediu, pentru care au fost date 267 de amenzi. Au existat, bineinteles, si plangeri referitoare la refuzul de plata”, a declarat pentru incont.ro Constantin Cerbulescu, presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.
Reclamatiile privind refuzul de plata au fost insa putine.
Verifica periodic extrasele de cont!
Cel mai sigur este sa verifici cat de des posibil banii de pe card si sa nu lasi sa treaca prea mult timp de la efectuarea platilor.
Poti sa vezi cati bani mai ai direct la bancomat. La BRD, furnizarea listei cu ultimele 10 operatiuni la bancomat costa 0,75 lei, la ING extrasele de cont pot fi consultate oricand la sediul bancii gratuit, iar la BCR interogarea soldului la ATM costa 0,2 lei.
Pastreaza chitantele!
In cazul in care ai gresit codul IBAN al beneficiarului, “banii se returneaza automat”, spun reprezentantii bancilor.
Nu la fel de simplu stau lucrurile, de pilda, in cazul in care tranzactia a esuat, dar constati ca banii ti-au disparut din cont. Sau atunci cand ai efectuat o singura plata, dar suma ti-a fost debitata de doua ori. Cel mai sigur este sa pastrezi chitanta si sa faci un refuz de plata.
Si daca ajungi in situatia in care ai platit un produs, iar acesta nu ti-a fost livrat, ai o solutie. "In momentul in care se realizeaza o plata cu cardul, banii nu sunt luati, ei sunt blocati pe cardul clientului, existand posibilitatea sa fie deblocati. Te poti duce la banca sa faci un refuz de plata, pe motiv ca nu ai primit produsul", explica specialistii.
Blocheaza cardul!
“Niciun cont al unui client nu poate fi debitat fara acordul acestuia”, mai spun bancile. Daca ai observat tranzactii pe care stii sigur ca nu le-ai efectuat ori pe extrasul de cont iti apare ca ai retras bani de la un bancomat aflat intr-o zona unde stii sigur ca nu ai fost, atunci ar trebui sa-ti pui cateva semne de intrebare. Fie ti-a fost furat cardul, fie ti-a fost clonat.
Ce e de facut? Contacteaza imediat banca si blocheaza cardul! Din pacate, in astfel de situatii este foarte greu sa-ti recuperezi banii, pentru ca banca nu ti-i va rambursa.
Nu transmite datele personale!
Atacurile de tip phishing, spre exemplu, se bazeaza pe credulitatea oamenilor. De obicei, aceste atacuri constau in trimiterea de email-uri prin care utilizatorul este indemnat sa-si ofere datele personale, ce au caracter confidential, sub falsul motiv ca numai astfel ar putea castiga anumite premii.
Sau, in cazul in care email-ul pare trimis de banca la care utilizatorul are cont, ca datele ar fi fost pierdute dintr-o eroare de sistem. Anual, sute de persoane sunt pacalite prin aceasta metoda. In mesaj li se spune ca pot, spre exemplu, sa vada situatia contului, cati bani mai au in el si ce tranzactii au facut.
Unii au incredere in mesajul primit si acceseaza aceste pagini, care nu sunt altceva decat clone ale site-urilor oficiale ale bancilor. Odata intrat pe pagina respectiva, clientului neavizat i se cer diverse informatii. Cei care fac greseala sa isi treaca datele legate de cont sunt victime sigure.
Important de stiut: bancile nu cer niciodata codul PIN al clientilor, acesta este stiut si folosit exclusiv de titularul cardului!
Instaleaza-ti un antivirus!
Acum, infractorii pot goli un cont bancar doar cu ajutorul unui virus. Paza buna trece primejdia rea, asa ca daca ai neglijat acest aspect si ai continuat sa faci tot felul de plati prin Internet banking de pe un calculator fara antivirus, ar fi bine sa iti instalezi unul cat mai repede.
Mare atentie la cumparaturile online!
In primul rand, este bine de stiut ca nu toate magazinele online ale caror oferte le primesti prin posta electronica sunt de incredere.
Ca sa nu ai surprize neplacute, verifica inainte de a vira banii daca site-ul magazinului accesat este unul serios. Acestea le cer clientilor sa introduca datele de pe card numai pe o interfata securizata, care poate fi recunoscuta dupa extensia "https".
Ti s-a intamplat sa treci prin una dintre aceste situatii? Ce ai facut? Scrie in sectiunea "Comentarii" de mai jos!