Victime colaterale. Sanctionarea Rusiei va aduce pierderi uriase gigantilor occidentali, de la Zara si Louis Vuitton, pana la Renault, Carlsberg si Exxon
O simpla plimbare prin Moscova scoate in evidenta riscurile cu care se vor confrunta companiile occidentale, de la Zara, Louis Vuitton si pana la Renault si Carlsberg, in cazul in care Rusia va fi supusa unor sanctiuni occidentale de tipul celor impuse Iranului, relateaza Bloomberg.
Companiile straine au in fata perspectiva de a taia legaturile cu o tara care a devenit un partener comercial major, cu relatii financiare apropiate cu Occidentul, in conditiile in care presedintele Barack Obama si cancelarul german Angela Merkel au avertizat ca vor exista consecinte economice, daca Rusia va anexa Crimeea, potrivit Mediafax.
"Primele de risc pentru companiile care investesc pe acea piata si care vor continua operatiunile acolo vor fi semnificativ mai mari. Investitorii vor pune intrebari grele in legatura cu acele riscuri", a declarat John Lough, fost director la compania TNK-BP, in prezent membru asociat al Chatham House, in Londra.
Companiile occidentale au mers in Rusia, dupa prabusirea Uniunii Sovietice in 1991, atrase de resursele naturale mari, devoltarea clasei de mijloc si a infrastructurii.
Companiiile din UE au vandut in Rusia bunuri si servicii in valoare de 152 de miliarde de euro, in 2012, in crestere cu 14% fata de anul precedent, potrivit datelor Comisiei Europene, care scot in evidenta importanta acestei piete de export.
Impunerea Rusiei a unor sanctiuni la fel de stricte precum cele aplicate Iranului este considerata un scenariu pentru cel mai rau caz, improbabil, desi companiile trebuie sa fie pregatite pentru orice eventualitate, a spus Eugene Nivorozhkin, lector in economie la University College London.
Sanctiunile initiale vor include probabil restrictii de calatorie pentru persoane apropiate Kremlinului, urmate de inghetarea unor rezerve valutare ale Rusiei si a unor active bancare, cu toate ca masuriile mai severe vor fi respinse de tarile europene cu relatii comerciale puternice cu Rusia, a aratat Nivorozhkin. "Depinde de disponibilitarea Europei de a suporta costul sanctiunilor, care va fi inevitabil", a spus el.
La sfarsitul lunii septembrie, bancile europene aveau in portofolii credite in valoare 136 de miliarde de dolari acordate clientilor rusi, potrivit datelor Bancii Reglementelor Internationale.
Bancile britanice au acordat clientilor rusi imprumuturi de 14,1 miliarde de dolari, iar cele din SUA 27,2 miliarde de dolari.
Devalorizarea rublei, principalul inamic al companiilor occidentale
In Rusia, companiile locale si straine se confrunta cu deprecierea rublei fata de dolar, cu 9,8% de la inceputul acestui an. Rubla a avut cea mai slaba performanta, in afara de peso-ul argentinian, in randul a 24 de monede emergente analizate de Bloomberg. Continuarea declinului rublei va afecta economia Rusiei, a carei crestere a incetinit anul trecut la 1,3%, de la 3,4% in 2012.
Citigroup anticipa saptamana trecuta ca economia Rusiei va avansa in acest an cu numai 1%, din cauza tensiunilor din Ucraina.
"In prezent, cel mai mult ne ingrijoreaza devalorizarea rublei", a declarat Oxana Nazarova, purtator de cuvant al Renault in Rusia.
Compania, care controleaza, prin alianta cu Nissan, brandul Lada si produce una din trei masini vandute in Rusia, a majorat preturile cu 3% in ianuarie si aproape in aceesi masura in martie, pentru a compensa devalorizarea rublei. Nazarova a refuzat sa comenteze despre posibilele sanctiuni.
PSA Peugeot Citroen stie care poate fi impactul unor astfel de masuri, avand in vedere ca activitatile grupului din Iran au fost oprite in urma sanctiunilor impuse de Occident din cauza programului nuclear al tarii.
In 2011, inainte de restrictii, Peugeot a vandut 458.000 de vehicule in Iran. Anul urmator nu a mai vandut niciun vehicul, ceea ce a dus la scaderea cu 10 milioane de euro pe luna a profitului operational. Peugeot intentioneaza sa revina in Iran cat mai curand posibil.
Pentru companiile rusesti, sanctiunile ar reprezent un pericol si mai mare, de la finantare internationala mai scumpa la dificultati de mentinere a operatiunilor din strainatate, a declarat Kirill Chuiko, director la BCS Financial Group.
Situatia va afecta nu doar companiile rusesti care au contractat imprumuturi, ci si institutiile financiare internationale care le-au finantat, a aratat Chuiko.
Cele mai mari banci ale lumii au acordat imprumuturi masive in Rusia
Citigroup si Bank of America, de exemplu, au coordonat acordarea unor imprumuturi in valoare cumulata de 31 de miliarde de dolari pentru finantarea achizitiei TNK-BP de catre Rosneft, acum un an.
ING a acordat imprumuturi de circa 7 miliarde de euro in Rusia si de 1,5 miliarde de euro in Ucraina, prin divizia sa bancara. Un purtator de cuvant al bancii olandeze a refuzat sa comenteze.
Sectorul de retail si productia industriala reprezinta un element vital al renasterii economice a Rusiei dupa Razboiul Rece. Carlsberg este cel mai mare producator de bere din Rusia, sursa a un sfert din veniturile totale ale companiei. Compania spaniola Inditex, detinatoarea brandului Zara, are peste 300 de magazine in Rusia.
Grupul german Siemens livreaza trenuri in Rusia, iar legaturile sale cu aceasta tara dateaza de peste un secol.
Airbus Group are comenzi de 20 de avioane A350 din partea Aeroflot, in valoare de circa 6 miliarde de dolari la preturile din lista.
De asemenea, Boeing urmeaza sa livreze in Rusia patru aeronave 747-9 si 12 avioane 737-800, in valoare de circa 1 miliard de dolari.
Multe companii occidentale au infiintat companii mixte cu parteneri locali, pentru a beneficia de reglementari mai favorabile. In urma cu trei ani, Volkswagen si Ford au format astfel de companii mixte cu parteneri locali, la fel ca Toyota Motor, Hyundai Motor si General Motors.
In urma cu trei ani, guvernul rus anticipa ca vanzarile auto vor depasi 3 milioane de vehicule pe an, iar Rusia va deveni cea mai mare piata autp din Europa, inaintea Germaniei.
Rusia nu a reusit acerst lucru, iar anul trecut vanzarile auto au scazut cu 5,5%, la 2,78 milioane de vehicule. In cazul unor sanctiuni, piata auto din Rusia s-ar putea contracta in acest an cu pana la 10%, potrivit LMC Automotive.
Pentru producatorii din sectorul energiei, sanctiunile ar pune in pericol investitii pe termen lung de ordinul miliardelor de dolari.
Grupul BP are o participatie de 20% la Rosneft, in valoare de circa 13 miliarde de dolari. Exxon Mobil detine drepturi de forare in Rusia, unde urmeaza sa inceapa in curand activitati de explorare, impreuna cu Rosneft.
Royal Dutch Shell a inceput de doua luni demersurile pentru utilizarea tehnologiei de fracturare hidraulica la un zacamant petrolier din Siberia.
Pe acelasi subiect: