Lectii de management de la „Michelangelo al erei digitale”. Dezvaluirile unui inginer care a lucrat cu Jobs
Stralucirea Apple ar eclipsa orice start-up din domeniul IT, sustin angajatii corporatiei americane. Si asta deoarece Apple insasi a inceput ca un start-up care a devenit, treptat, un business urias, admirat de o lume intreaga. Secretul care a transformat o firma no name intr-un brand consta in concentrarea inginerilor si minimalizarea birocratiei interne. Nu in ultimul rand, respectul fata de angajati joaca un rol important sustine un fost angajat al Apple, intr-un interviu acordat Business Insider.
Sachin Agarwal si-a petrecut sase ani lucrand pentru cea mai admirata companie din lume. Astazi, activeaza pentru Posterous, insa declara ca experienta pe care a trait-o alaturi de Steve Jobs i-a influentat intreaga cariera. Inginerul povesteste ca Jobs era un lider epic.
Iata cateva ponturi pe care Sachin le-a dezvaluit din interiorul celei mai „fierbinti” companii la ora actuala.
1. O companie de IT ar trebui sa fie condusa de ingineri, nu de manageri
Principala regula pe care fostul sef al Apple le-a „implementat-o” angajatilor sai a fost aceea ca o companie de tehnologie trebuie condusa de specialisti in domeniu si nu de manageri care nu cunosc pe deplin domeniul respectiv. „Cele mai multe dintre proiectele de IT sunt manageriate de ingineri”, declara Agarwal anul trecut.
Cei mai multi manageri de la Apple sunt ingineri, „nu doar produse si experti in administrarea afacerilor”. Ei vad dintr-o alta perspectiva, inteleg tehnologia, lucru esential pentru buna desfasurare a proiectelor si pot comunica altfel cu echipele.
2. Dezvolta relatii de respect intre manageri si angajati
Intrucat cei mai multi manageri de la Apple au cunostinte solide de inginerie, „nu exista o divizie seprata de managerul de produse si programatori; asta produce respect intre oameni”, subliniaza Agarwal.
„Managerul meu era un inginer care colabora cu Apple de zece ani de zile pana sa ajunga in pozitia de manager, lucru care m-a determinat sa imi doresc sa lucrez chiar mai mult, pentru a-l impresiona”, marturiseste Sachin.
Respectul reciproc in randul juniorilor, dar si oamenilor din top management reprezinta piesa cheie din puzzle-ul succesului Apple.
3. Da-le angajatilor tai libertatea de a crea si imbunatati produse
In cadrul corporatiei americane, daca un salariat foloseste un anume produs si-i gaseste eventuale erori ori lucruri ce-l deranjeaza in utilizarea lui, acesta are libertatea sa-i aduca schimbari, fara sa se confrunte cu birocratii interne, pentru a primi aprobari.
Toate proiectele Apple sunt planificate pe termen lume, ceea ce le ofera angajatilor suficient timp pentru a depista erorile sau detaliile deranjante, dar chiar si asa, cele mai frecvente imbunatatiri vin tot din partea inginerilor, spune Agarwal.
4. Provoaca-ti angajatii sa creasca, stimuleaza-i sa devina mai buni in fiecare zi
Sefii companiei de IT il provocau pe Agarwal, dandu-i taskuri din ce in ce mai grele, uneori chiar putin mai dificile decat capacitatea sa profesionala, dupa cum fostul inginer al lui Jobs marturiseste. „Asta m-a ajutat sa invat”, afirma el. Astfel incat, la sase luni de cand a ajuns pe pozitia de manager, a primit proiecte importante pe care trebuia sa le duca la bun sfarsit.
Sefii de la Apple se pricep sa-si „creasca” angajatii, insarcinandu-i cu obiective vitale pentru a se dezvolta pe plan profesional.
5. Deadline-urile sunt cruciale
„Apple cerea deadline-uri absolute si niciodata n-am ratat vreunul”, precizeaza Agarwal despre exigentele producatorului de electronice.
„Unul dintre lucrurile pe care le-am invatat in ceea ce priveste calitatea produselor, a fost ca nu creeze lucrurile care nu sunt demne de brandul Apple, chiar daca uneori asta inseamna sa renunti la anumite detalii.”
„Mai ales cand vine vorba despre un startup, pare usor sa continui sa construiesti diverse lucruri, pe care in cele din urma nu mai ajungi sa le lansezi. Cel mai bine este sa te tii de deadline-uri, mereu.”
6. Nu fii obsedat de competitori. Concentreaza-te mai mult pe propria organizatie
„Apple nu crede intr-o intrecere cu competitorii sai. De fapt, compania se axeaza mai mult pe scopurile pe care le are vizavi de produsele proprii, decat sa se compare in permanenta cu concurenta si sa incerce sa-i depaseasca la fiecare lansare a acestora.”
Filozofia aceasta este profunda implementata in cultura organizationala a firmei. Angajatii nu se focuzeaza pe ceea ce fac rivalii, ci incearca sa autodepaseasca.
7. Angajeaza oameni extrem de pasionati de produsele tale
„Oamenii care lucreaza la Apple CHIAR si-au dorit sa ajunga aici”, explica Sachin.
„Daca sunt fan al companiei (si sunt!), inseamna ca voi munci de ori mai mult decat ar fi normal, si asta deoarece imi place, cred in viziunea sa. Pe criteriul asta se recruteaza”, adauga fostul inginer.
Entuziasmul este elementul-cheie al procesului de angajare in cazul producatorului american. Managerii cauta oameni cu adevarat pasionati de companie, de produsele sale, de stilul si misiunea pe care le promoveaza.
Agarwal sustine ca a luat cu el aceasta strategie atunci cand a plecat la Posterous. „Toti oamenii pe care ii angajez spun <<Iubesc acest produs, vreau sa lucrez la el>>.”
8. Este important sa existe un echilibru intre viata profesionala si cea personala
Sefii de la Apple put accent pe un echilibru intre cariera si viata privata. „Lucrezi mult, dar te lasa sa te bucuri de timpul tau liber”, spune Asachin.
De la importantele recompensele financiare la generoasele vacante de Sarbatori si Ziua Recunostintei, Agarwal sustine ca oamenii sunt indragostiti de organizatiile in care companiile sunt atente cu salariatii lor.
„In Apple se munceste, ne place sa muncim si muncim din greu, dar atunci cand trece deadline-ul si proiectul e gata, ne ducem sa ne bucuram de viata”, povesteste Sachin despre experientele sale in cadrul corporatiei.
9. Creeaza o cultura organizationala si mentine-o, chiar daca in timp devii o companie mare
Apple are atata succes deoarece a inceput ca un start-up fara indradiri de orice natura si a reusit sa-si puna o amprenta asupra organizatiei inca de la inceput. Lipsa birocratiei interne, ingineri pasionati, loiali si orientati spre cultura, acestea au fost ingredientele pe care corporatia le-a mentinut inca de la debut.
In ceea ce priveste mentinerea acestei culturi organizationale, Tim Cook, noul CEO al Apple are o sarcina dificila de indeplinit. Va reusi acesta sa tina fraiele business-ului care a starnit admiratie la nivel global?
Citeste si:
Pe acelasi subiect: