Prima impresie conteaza. 5 etichete de business vitale pentru managerii de astazi
Curtoazia si bunele maniere inca sunt la putere in secolul XXI, iar oamenii de afaceri nu fac rabat de politeturi la intalnirile importante. Cuvantul “eticheta” poate suna pretentios pentru unii, dar reprezinta un “must” in sectorul businessului, scrie site-ul Inc.com.
Platformele retelelor de socializare, precum Facebook sau LinkedIn, au rupt barierele de comunicare intre consumatori si companii, oameni obisnuiti si vedete internationale, copii si adulti, motiv pentru care putini sunt cei care mai tin cont de anumite etichete.
Nu vorbim despre reguli impuse in cadrul intalnirilor de afaceri sau a iesirilor formale ori despre impunerea unor lucruri, ci despre cativa pasi confortabili, ce tin de buna comunicare.
Iata cateva etichete de business, actuale si importante astazi in ochii managerilor din diverse domenii de activitate:
1. Biletul de multumire
Sunt companii care obisnuiesc sa trimita bilete de multumire dupa fiecare eveniment important, un interviu obtinut cu persoane din top management sau un serviciu apreciat. De fapt, aceasta regula nu doar ca mentine o buna comunicare intre interlocutori, dar ofera si o nota de eleganta.
Aceasta “eticheta” n-ar trebui niciodata sa moara, subliniaza cei de la Inc.com. In acest mod te diferentiezi de toti ceilalti prin modul in care interactionezi, iar acest fapt se va reflecta in rezultatele companiei tale.
2. Numele importante din domeniu si a celor cu care intri in contact
O buna comunicare presupune intai de toate sa stii cu cine stai de vorba. Pentru a dezvolta relatiile cu clientii, cu partenerii, chiar cu sefii, trebuie sa depasesti anumite bariere: de nume, de functie (ceea ce fac), sa fii in permanenta la curent cu ceea ce se intampla in domeniu.
La ora actuala oamenii pierd timp pretios incercand sa-si impresioneze superiorii. Mai bine ar cauta modele de succes in randul actorilor din domeniul in care lucreaza, ar intra in contact cu ei, invatand astfel sa se dezvolte prin propriile forte. Dar asta presupune sa stie cine sunt cei mai mari jucatori din domeniu.
3. Fara comentarii neplacute la incheierea intalnirilor de afaceri
Daca va intalniti cu un potential client ori partener de afaceri, iar discutia nu s-a incheiat asa cum sperati, nu va grabiti sa faceti comentarii rautacioase, iar usturatoare la iesirea din incapere, in timp ce asteptati sa urce ascensorul. S-ar putea sa fiti luati prin surprindere de persoana pe care tocmai…o barfiti cu colegul sau seful la telefon.
Pentru a evita asemenea situatii stanjenitoare, abtineti-va de la asemenea comentarii. Fiti politicosi pana la capat, indiferent de cum evolueaza lucrurile. Nu va riscati reputatia prin gesturi pe care le veti regreta mai tarziu.
4. Concentrati-va pe ceea ce se discuta, nu pe atmosfera
Este greu sa nu ne lasam distrasi in zilele noastre. Avem o multime de device-uri care ne usureaza vietile si ne tin tot timpul ocupati. Suntem dependenti de mailuri si telefoane mobile, suntem in permanenta conectati la tehnologie, motiv pentru care avem tendinta de a deveni multifunctionali. Credem ca in acest mod devenim mai eficienti si mai productivi. Total fals. Cand ne aflam intr-o intalnire ar trebui sa fim atenti la persoana care ne vorbeste, nu sa butonul mobilul sau sa ne facem alte planuri de organizare. Fara mail si alte aplicatii. Este important sa fim prezenti, sa fim actuali, sa intelegem despre ce este vorba.
5. Nu-i judecati pe ceilalti
Cu totii avem vicii si loc suficient pentru a mai adauga altele. Una dintre cele mai importante etichete moderne consta tocmai in a nu-i critica pe altii.
Puteti fi in dezacord cu alte opinii, puteti sa va contraziceti cand vine vorba despre diverse strategii de management, dar este indicat sa va comportati ca si cum toata lumea incearca sa faca tot ce le sta in putina. Nu este datoria nimanui sa-i judece pe ceilalti, fiecare este responsabil pentru propriile fapte.
Este adevarat ca traim intr-o lume in care atat oamenii de afaceri cat si companiile sunt concentrate pe promovarea brandului. Fiecare vrea sa fie recunoscut si acceptat de catre ceilalti competitori, atat din punct de vedere profesional, cat si personal.
Regulile de eticheta sunt pozitive, tin de anumite conduite menita sa stimuleze actorii.