Test in Romania cu vedeta suprema a SUV-urilor medii. Costa cat un Tiguan, dar aproape ca face cat doua GALERIE FOTO
Japonezii sunt in momentul de fata cel putin la acelasi nivel cu nemtii la SUV-urile medii.
In meseria aceasta de jurnalist auto este un dar de la Dumnezeu sa conduci o masina si sa spui dupa ca este peste asteptari. Vizual si tehnic. De obicei iti procuri informatiile inainte de teste, iar aspectul si dotarile nu ar trebui sa fie cu mult peste ce gasesti in comunicatul de presa.
Mazda a reusit o masina aproape perfecta, dupa parerea mea. Si aici nu o compar cu BMW, Audi, Mercedes sau alte minuni care si-au obisnuit clientii cu tot binele din lume, iar clientii le-au rasplatit cu toti banii din lume.
Vorbim despre un brand care se bate in alta liga, dar care face pasi marunti spre liga campioanelor. CX-5 este SUV-ul firesc pentru acoperirea unei gauri din gama. VW dormea prea linistita cu Tiguan si japonezii s-au gandit sa le dea cosmaruri cu acest SUV care are de toate.
In primul rand arata foarte bine si aici nu suntem subiectivi. Toata lumea o tine ca treaba cu designul e chestie de subiectivism. NU! Masina arata foarte bine si asta mi-au confirmat-o toti colegii care mi-au cerut cheia un pic “sa se uite si ei la ea”. Verdictul suprem a venit insa de la Autobild – care face presa auto de cand noi suflam in jigler si schimbam platinele.
Cand au intrat in ea (colegii, nu cei de la Autobild) au observat acelasi lucru pe care mi l-am spus: ca arata foarte bine si ca plasticul e un pas in fata pentru o “japoneza”. Toate comenzile sunt asezate perfect, nu cauti butoane cu lupa si nici nu esti silit sa faci tot felul de combinatii intelectuale ca sa obtii ce vrei de la muzica sau de la clima. Este simplu, cum ar trebui sa fie orice masina indiferent de cat de accesorizata cu gadgeturi ar fi. Evolutia inseamna simplitate, nu 20.000 de functii greu de accesat. D’aia exista si diferenta dintre Apple si restul producatorilor de tablete si telefoane. Apple-ul este usor si pentru un copil de 5 ani.
Masina pe care am avut-o era full option, un 2.2 diesel de 180 de cai, 4x4. Motorul este sublim. Nu face zgomot, este proaspat in orice treapta a cutiei automate si are resurse pe care nu ti le explici. Tragi de el si iti da cat ai nevoie. Daca si raspunsul transmisiei ar fi fost la fel de prompt, masina asta ar fi avut loc oricand pe o superspeciala. Chiar si asa cu un motor diesel. Sta foarte bine pe drum si franele sunt perfect dozate. Toate reactiile dinamice ale masinii par racordate undeva la intentiile tale. Este masina pe care o intelegi din prima si care intelege ce vrei de la ea. Toata atmosfera asta de confort pe care o ai cand conduci se transmite tuturor. Cei care merg cu tine nu au decat cuvinte de bine despre masina si despre cum se simt in ea. Ce au avut toti de intrebat a fost “de ce mai mare p’afara decat inauntru”. Este simplu. Pentru ca altfel nu ar mai fi aratat atat de bine, daca nu ar fi avut acele forme “grase” care o fac spectaculoasa. Insa e doar o iluzie pentru ca spatiul este mult si bine.
Am mers aproape 300 de km in test si am ajuns la jumatate cu rezervorul. Consumul mediu dat de producator este de 5,5 litri la suta. Capacitatea rezervorului este de 60 de litri. Dupa un calcul de clasa a V-a iese un consum in test de 10 l / 100 km. Dar dupa stilul “schimbi numai de la 4.000 de ture in sus” este un consum extraordinar. Asta are o singura explicatie si anume tehnologia SKYACTIV pe care o tot promoveaza Mazda de vreo 2 ani. Este o tehnologie de reducere a consumului prin eficientizarea catorva procese din timpul mersului (motor, cutie, aerodinamica, servodirectie)
Tractiunea totala am testat-o intr-un singur loc si asta fara sa vrem. Intr-un foarte adanc sant in care i-am proptit spatele cu totul. A trebuit sa oprim, sa ne dam jos si sa ne facem cruce cand am vazut in ce ne-am bagat. Eram cu mainile pe telefon, gata sa sunam la asistenta rutiera. Ne-am zis totusi ca incercarea moarte n-are. La primul zvac de acceleratie am iesit fara niciun chin. Sigur ca nu este o situatie elocventa 100% pentru validarea unui sistem de tractiune integrala, insa usurinta cu care transmisia a pus puterea pe spate spune multe.
Din ce am condus anul acesta, CX-5 mi se pare cea mai echilibrata masina din toate punctele de vedere. Si cred ca este prima masina care arata, se simte si iti da o stare generala ca-n reclame. Stiti reclamele alea cu oameni care arata bine, au copii pe bancheta in spate si conduc relaxati pe un drum in coasta, cu oceanul la picioare? Pentru asta a fost facuta Mazda CX-5.
Fisa tehnica
Motor: 4 cilindri, 2,2 litri, turbo, 175 CP
Cutie: automata, 6 trepte
Acc. 0-100 km/h: 9,4 sec.
Viteza maxima: 205 km/h
Consum mediu: 5,5 l / 100 km
Pret: 35.000 euro (TVA inclus)
Alte motorizari
2 litri benzina si 2.2 litri diesel, intre 150 si 165 de cai, cu tractiune fata sau integrala si cutii de viteze manuale sau automate. Preturi intre 24.000 si 35.000 de euro (cu toate taxele incluse).
Variante
Mitsubishi ASX
Nissan Qashqai
VW Tiguan
Ford Kuga
Hyundai ix35
Kia Sportage