Taxa auto ar putea fi redusa cu 30%. Vezi ce variante de modificare are Guvernul
Guvernul a amanat o decizie in privinta taxei auto, stabilind ca aceasta sa fie luata dupa o analiza de impact si pe baza unor discutii care urmeaza sa aiba loc in cadrul coalitiei de guvernare, au declarat surse oficiale, citate de Mediafax, la finalul sedintei de miercuri a Executivului. "Este o problema politica pana la urma, iar decizia trebuie luata in coalitie, dar numai dupa ce va fi efectuata o analiza serioasa de impact", au spus sursele citate.
Astfel, Guvernul doreste ca studiul de impact sa indice numarul masinilor inregistrate in tara dupa introducerea taxei, cati bani a incasat statul din taxa de inmatriculare si cate masini uzate au fost casate.
La finalul sedintei de guvern, ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a declarat ca "ordonanta sau legea" de modificare a taxei auto va fi adoptata de Executiv saptamana viitoare si ca propunerea sa este aplicarea unei taxe auto care sa fie perceputa la prima vanzare a masinilor intrate in tara inainte de 1 ianuarie 2007, data de introducere a taxei de inmatriculare auto, cu o reducere a cuantumului taxei cuprinsa intre 20-30%.
Reducerea taxei va fi aplicata pentru toate masinile, astfel incat sa fie evitata o noua discriminare, a aratat ministrul.
El a argumentat necesitatea taxei auto prin faptul ca, anul trecut, au fost cumparate 110.000 masini noi si inmatriculate in tara 230.000 autovehicule second-hand, dintre care 30% inregistrate inainte de 1995. In primele patru luni ale acestui an, ponderea acestor masini foarte vechi in totalul autovehiculelor second-hand inmatriculate se ridica deja la 9,8%, potrivit ministrului.
Ultima varianta de modificare a taxei auto, discutata de Guvern, a fost introducerea unei taxe auto la prima vanzare a masinilor si pentru autoturismele inmatriculate in tara inainte de 1 iulie 2008.
In paralel, impozitul deja platit de soferi va fi redus cu 30%, iar diferenta va fi restituita din banii esalonat pe mai multi ani. Prin aceste modificari, statul vrea sa respecte decizia Curtii Europene a Comunitatilor Europene si sa evite plata pe loc a circa 750 milioane euro catre cei care au platit taxa auto si vor da in judecata Guvernul.
O alta varianta luata in calcul este transformarea taxei de poluare intr-o taxa platibila anual si impusa tuturor proprietarilor de autovehicule, separat de impozitul pe proprietate, potrivit unui document guvernamental, citat de Mediafax.
Sistemul actual al taxei auto va fi modificat dupa ce Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene (CJUE) a aratat, intr-un punct de vedere exprimat la cererea unei instante romanesti, ca taxa de prima inmatriculare incalca legislatia Uniunii Europene intrucat produce un dezavantaj la vanzarea masinilor second-hand din alte state pe teritoriul Romaniei.
Punctul de vedere a fost transmis pentru un proces in care un roman care si-a cumparat, in iulie 2008, o masina second-hand din Germania si a platit taxa de poluare pentru inmatricularea in Romania a reclamat faptul ca taxa este aplicata numai vehiculelor second-hand importate din alte state, nu si celorlalte masini second-hand deja inregistrate in tara si revandute.
Pe acelasi subiect: