Doua treimi din fabricile auto construite pana in 2020, amplasate pe un singur continent. Tara unde va avea loc o crestere uriasa a vanzarilor de masini noi
Doua treimi, respectiv 67 din cele 102 de noi fabrici auto, anuntate ca vor fi construite in perioada 2013 - 2020, la nivel global, vor fi in Asia, in vreme ce Europa inca sufera din cauza capacitatii de productie auto excedentare, arata datele unui raport PwC.
Analistii anticipeaza o crestere de 53% din 2013 pana in 2020 a vanzarilor de masini noi, pana la 29,6 milioane de vehicule usoare - ceea ce echivaleaza cu 10,3 milioane de unitati suplimentare.
"O crestere de o asemenea magnitudine este posibila doar in China, tara cu cea mai numeroasa populatie, multi dintre chinezi urmand a cumpara un autoturism pentru prima oara. Producatorii auto chinezi vor fi primii beneficiari ai acestei cresteri, insa in aceeasi masura vor profita si producatorii japonezi, coreeni, dar si cei europeni si americani", potrivit PwC
Dupa o usoara crestere in 2011 si una mai robusta de 7,1% in 2012 (pana la 15,5 milioane de unitati), vanzarile de masini noi in China au crescut puternic in 2013, cu o rata anuala de peste 15%. In timp ce piata auto asiatica este in plina expansiune, cea europeana se confrunta cu un exces de capacitate de productie.
Analiza arata ca 13 fabrici auto din Europa, care au capacitate minima de 100.000 de automobile pe an, functioneaza la sub 50% din capacitate - mult sub pragul de profitabilitate de 75-80%, acest lucru insemnand o capacitate de productie excedentara de aproximativ 2 milioane de unitati, cu implicatii negative asupra structurii costurilor de productie.
"Chiar daca cererea auto ar inregistra o revenire puternica la nivel european, nu e nicio indoiala ca Europa - si in special Europa de Vest – este o piata saturata, iar capacitatea de productie ar trebui ajustata. Unii producatori auto au inchis deja fabrici - ceea ce a generat reactii negative din partea angajatilor si a sindicatelor. Alta strategie de ajustare a fost, in mod paradoxal, mutarea unor linii de productie inapoi in Europa. Este vorba de clasica strategie «construieste acolo unde vinzi»", potrivit sursei citate.
PwC se asteapta ca pana la sfarsitul acestui deceniu, capacitatea de productie a fabricilor ramase in Europa sa ajunga din nou la nivelul mediu de 80%.
"Producatorii auto continua sa stea cu ochii pe piata chineza, unde vanzarile si asamblarile sunt preconizate sa creasca pana la aproximativ 30 milioane de unitati in 2020. Preferintele consumatorilor sunt diferite in fiecare piata, iar producatorii construiesc unitati care sa satisfaca aceste cereri. Nivelul de personalizare variaza de la piata la piata si afecteaza costul de productie" a declarat Ionut Simion, Tax Partner, lider al echipei de servicii specializate in industria auto, PwC Romania.
In timp ce solicitarile pentru diferite modele si variante sunt intr-o continua schimbare, producatorii auto au nevoie de furnizori care sa fie capabili sa livreze modulele si componentele comandate la timp. Totodata, producatorii de echipamente originale (OEM) ar trebuie sa fie capabili sa produca propriile lor versiuni personalizate, acest lucru presupunand linii de asamblare flexibile, a adaugat Simion.
Ciclurile mai scurte de productie creeaza alte provocari, cum ar fi cresterea nevoii de a modifica procesele de productie. Aceasta inseamna ca este important sa existe planificare din timp pentru generatiile viitoare de automobile si sa se aiba in vedere un nivel ridicat de standardizare in platforme si arhitectura vehiculelor, potrivit PwC.
Din 2007 pana in 2012, inmatricularile de masini noi au scazut in toata Europa, dar au existat diferente mari de amplitudine a scaderii. In vreme ce piata germana a scazut cu aproximativ 2%, cea din Grecia s-a diminuat cu 80%, iar cea din Portugalia cu 53%. In acelasi timp, piata spaniola a coborat cu 57%, iar cea italiana cu 44%. Chiar daca scaderea pietei franceze de 8% pare modesta prin comparatie, declinul total din aceste trei piete (Franta, Italia si Spania) a fost de 2,1 milioane de unitati, fata de scaderea de doar 60.000 de unitati din Germania.
"Aceste diferente explica in mare masura evolutiile diferite ale producatorilor auto europeni, cei francezi si italieni suferind mai mult din cauza scaderii abrupte a pietelor de origine decat cei germani. Un alt dezavantaj a fost expunerea redusa a producatorilor din Franta si Italia pe cele mai dinamice piete auto din ultimii ani - SUA si China", se mai spune in comunicat.
Raportul "How to be No. 1: Facing future challenges in the automotive industry" a fost realizat de echipa Autofacts a PwC.