Pretul unei RCA poate fi de 2-3 ori mai mare decat cea mai ieftina polita din piata
Pretul unei asigurari RCA incheiata pentru acelasi autovehicul si sofer poate fi de doua sau trei ori mai ridicat decat cea mai ieftina polita disponibila pe piata, in functie de compania care o emite, reiese din datele afisate pe site-urile care incheie online astfel de contracte.
Astfel, in varianta pentru sase luni, cea mai ieftina polita RCA costa 161 lei, iar cea mai scumpa poate fi incheiata pentru 534 lei. Pentru 12 luni, polita RCA are un pret minim de 293 lei si unul maxim de 1.007 lei, scrie Mediafax.
Conform legii, polita RCA este obligatorie. Prin intermediul acestui contract de asigurare, persoanele prejudiciate in urma unui accident auto produs din vina conducatorului auto asigurat primesc despagubiri pentru daunele materiale si/sau vatamarile corporale suferite.
Scopul politei este ca persoanele pagubite sa primeasca obligatoriu despagubiri pentru daunele suferite, independent de situatia materiala a celui care a produs paguba.
Potrivit Codului Rutier, soferilor depistati fara RCA li se va retine talonul masinii si placutele de inmatriculare. In 2011, veniturile din subscrieri RCA au cumulat aproape 2 miliarde de lei si au reprezentat un sfert din totalul pietei de asigurari generale si de viata. Alaturi de politele faculative auto CASCO, care anul trecut au generat tot 2 miliarde de lei, cele doua tipuri de contracte de asigurare au o pondere de peste 50% din veniturile industiriei.
Prin practicarea de tarife scazute la RCA, companiile reusesc, pe termen scurt, sa atraga numerosi clienti si, implicit, sa isi majoreze veniturile din subscrieri si cota de piata.
Pe de alta parte, un nivel scazut al preturilor la RCA nu poate fi sustenabil pe termen lung, in conditiile in care cresterea portofoliului de polite va avea ca efect si majorarea frecventei daunelor si a despagubirilor pe care asiguratorul trebuie sa le achite.
In plus, valoarea parcului auto national s-a modificat semnificativ in ultimii zece ani, masiniile fiind mai scumpe, si a condus la cresterea daunei medii.
De asemenea, limitele de despabubire ale politelor RCA au crescut, in acest an, de la 750.000 la 1.000.000 de euro, in cazul daunelor materiale din accidente rutiere, si de la 3,5 milioane la 5 milioane de euro, pentru vatamari corporale si decese.
In 2008, limita de despabubire in cazul daunelor materiale din accidente rutiere era de 150.000 euro, iar la vatamari corporale de 750.000 euro.
In acest context, societatile care practica tarife scazute la politele RCA au inceput sa aiba dificultati in achitarea despagubirilor catre soferii prejudiciati.
Practic, pentru a aduce autovehiculul avariat la starea initiala, soferii prejudiciati au fost nevoiti sa achite din propriul buzunar contravaloarea reparatiilor efectuate in service-urile auto, urmand ca recuperarea banilor de la asigurator sa se faca pe cale amiabila sau in justitie, sau au acceptat de la companie o suma inferioara valorii daunei.
Tergiversarea achitarii daunelor a avut ca efect si cresterea numarului de reclamatii inaintate CSA. Astfel, in 2011, institutia a primit 7.570 de reclamatii privind serviciile asiguratorilor si brokerilor, majoritatea vizand asigurarile auto. Politele RCA si CASCO detin cumulat 89,79% din totalul reclamatiilor, de la 91,52% in 2010.
Totodata, tarifele scazute la RCA atrag dupa sine si pierderi pentru asiguratorii care emit astfel de contracte, cu impact asupra rezultatului net al industriei, care, in ultimii cinci ani, a fost negativ. Anul trecut, pierderile nete ale asiguratorilor au atins 329,7 milioane lei, in crestere de opt ori fata de nivelul consemnat in 2010.
Potrivit CSA, societatile autorizate sa emita RCA sunt ABC Asigurari, Allianz-Tiriac Asigurari, Generali Romania, Asirom, Euroins, Astra Asigurari, Omniasig, Carpatica Asig, Groupama Asigurari, UNIQA Asigurari si City Insurance.
Pe acelasi subiect: