Ecotichetul nostru: 12.000 lei. Al lor: 6.500 euro. Renault-Nissan, lider pe masini electrice. Cum au ajuns mai ieftine decat autoturismele normale
Masinile electrice nu mai sunt doar o moda. Acum 3 sau 4 ani, preturile pentru "buburuze" electrice ajungeau la 40.000 euro. Peugeot iON, Mitsubishi iMiev sau Citroen Z0 (una si aceeasi masina) se bateau in cateva mii de euro, in jur de 40. Acum au ajuns 20.000 de euro, in medie.
Dupa Prius, care a inceput revolutia verde cu masini hibride (benzina+motor electric), industria a inceput sa alinieze masinile complet electrice la preturi ceva mai normale.
Renault Nissan a anuntat ca a vandut 200.000 de masini electrice pana acum. Asta inseamna o cota de piata de 58%.
Leaf este cel mai bine vandut model de volum, cu 150.000 de bucati. Celelalte 50.000 sunt Renault-uri.
Anul acesta, pana la sfarsitul lui noiembrie, 66.500 de oameni au cumparat Leaf – o crestere de 20% comparativ cu vanzarile din 2013.
2 din 3 masini electrice vandute in lume sunt din grupul Renault-Nissan. Din 2011, de cand a inceput vanzarea, 67.000 de americani, 47.000 de japonezi si 31.000 de europeni au cumparat Leaf si l-au pus in topul celor mai bine vandute masini electrice din lume.
Cu masinile electrice, Renault are 31% cota de piata in Europa. Franta, Germania si Marea Britanie cumpara cele mai multe Renault-uri electrice.
Zoe este modelul electric numarul 1 pentru europeni, cu cota de piata de 23%. Twizy, Fluence si Kango sunt celelalte pe care Renault le are in gama electrica.
SUA sunt cea mai importanta piata pentru masinile electrice facute de Renault si de Nissan. In toate statele sunt 750 de incarcatoare rapide. In 30 de minute, bateria e incarcata la 80% din capacitate.
In Europa, Marea Britanie are cea mai dezvoltata infrastructura de incarcare. 87% din toate autostrazi sunt populate cu incarcatoare pentru masinile electrice.
In Anglia, un Mercedes B Klasse electric are pret de baza 40.500 euro. Acesta nu e insa pretul final. Pe dos decat v-ati fi asteptat, el mai scade, nu creste. Si scade cu foarte mult - 6.350 euro. Asta inseamna pret de start – 34.150 euro.
In Spania exista acelasi ajutor de la stat – 6.500 euro. Puterea de cumparare fiind un pic mai jos, un B Klasse electric are pret final 36.500 euro. In banii acestia primesti o masina care consuma “0” litri benzina si emite “0” grame CO2/km.
B Klasse Electric Drive prinde 160 de km/h si 100 km/h in 8 secunde - timp asemanator unei versiuni sport, de strada. Este adevarat ca si puterea motorului e mare – 180 de cai, iar cuplul este acelasi (340 Nm) de la “0” rpm. Incarcarea e completa in 9 ore de la o priza de 220 V si in 3h de la 400 V. Autonomia e 200 de km sau 230 cu un pachet care mai costa 900 euro la cumpararea masinii.
Avem si noi o lege care ofera suport cumparatorilor de masini verzi. Valoarea ecotichetului e 12.000 lei, adica 2.700 eur - de 2.35 ori mai putin decat in Anglia sau Spania.
Cum modelele noi Mercedes B Klasse costa in Spania cu numai 1.000 euro mai mult decat in Romania, asta inseamna ca, la cumparare, un Mercedes electric e mai ieftin in Spania decat va fi Romania cand se lanseaza (cu ajutorul fix de la stat inclus in calcul pentru ambele tari). Asta daca nu face Mercedes niciun discount special care sa acopere diferenta dintre ecotichetul romanesc si cel din Spania.